Zbierają się czarne chmury nad przemysłem motoryzacyjnym. W przyszłości firmy będą sprzedawać mniej samochodów, a inwestycje na ich powstanie będą rosły wraz z coraz większymi wymogami ustawodawców.

Przemysł motoryzacyjny może przeżyć największy kryzys w swojej historii. Firmy inwestują miliardy w elektromobilność i autonomiczną jazdę. W Europie przez najostrzejszy na świecie limit emisji CO2 doprowadził do całkowitej przebudowy oferty modeli. W niedalekiej przyszłości z salonów znikną najprawdopodobniej małe samochody w przystępnej cenie. Staną się zbyt drogie i zupełnie nieopłacalne dla producentów i klientów. Nad tym wszystkim wisi jeszcze wojna celna rządu USA.

Według prognoz na globalnym rynku samochodowym w latach 2018–2024 skumulowane przychody całej branży będą mniejsze o 700 miliardów euro. Oznacza to zmniejszoną o ponad 35 milionów sprzedaż aut. W latach 2010-2017 globalny wzrost rynku motoryzacyjnego wyniósł 4,5 procent, ale to głównie dzięki sile gospodarczej Chin. Średnia cena samochodu wyniosła 20 000 euro. Te czasy definitywnie się skończyły.

Wojna celna z USA póki co najbardziej dotknęła Chiny. Jednak to oznacza też mocny cios dla chociażby niemieckich firm motoryzacyjnych, dla których kraj Środka stał się w wielu wypadkach najważniejszym rynkiem. Już teraz nie ma tygodnia bez ogłoszenia upadłości czy fali zwolnień kolejnego poddostawcy motoryzacyjnego. Fabryki odlewnicze Gusswerke Leipzig, Gusswerke Saarbrücken, niemiecki oddział firmy JD Norman czy Avir Guss ogłosiły niewypłacalność. Continetal w Niemczech chce zwolnić 2000 osób, a to tylko newsy z ostatnich kilku tygodni.  Takie informacje z rynku motoryzacyjnego będą docierały do nas niestety coraz częściej.

ZOBACZ TAKŻE: Spadek sprzedaży aut w Europie

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Problemy transportowców: Bruksela odpuściła, brexit straszy

Niekorzystny dla polskich firm transportowych pakiet mobilności zamrożony, być może aż do następnej kadencji ...

Samochód, który polubi Twoja rodzina, czyli zalety rodzinnego kombi

Zastanawiasz się jaki samochód rodzinny wybrać? To wyzwanie godne najlepszego stratega. Trzeba przecież zadowolić ...

Jetta: Volkswagen powołał do życia tanią markę

VW chce podbić rynek tanich samochodów w Chinach. W tym celu założona została firma ...

Raport 2018 | Wynajem długoterminowy aut rośnie w siłę

Wynajem długoterminowy aut ma się dobrze jak nigdy dotąd. Branża z kwartału na kwartał ...

Ubezpieczyciele zarabiają krocie dzięki kierowcom

Podwyżki cen polis sprawiły, że wynik techniczny na obowiązkowym OC wzrósł aż o dwie ...

Renault Twizy: Mała kulka radości

Od razu małe wyjaśnienia. Ten tekst nie jest reklamą. Nikt mi też za niego ...