Fotorzepa, Maciej Kaczanowski

Nawet 28 proc. samochodów w Polsce może mieć problemy z ogumieniem. Średnia w Europie to 20 proc. – Mamy czwarty najgorszy wynik w krajach Unii Europejskiej – alarmuje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Jest to spowodowane nieodpowiednią eksploatacją opon – brakiem regularnej kontroli ciśnienia, lekceważeniem uszkodzeń czy brakiem kontroli ciśnienia i głębokości bieżnika. PZPO zwraca także uwagę, na znaczenie prawidłowego wyważania kół. Odpowiednie rozłożenie masy jest szczególnie istotne z uwagi na fakt, że podczas jazdy z prędkością 130 kilometrów na godzinę koło samochodowe w popularnym rozmiarze obraca się ponad 1000 razy na minutę. – Dokładne wyważenie kół to wydłużenie życia opon, prawidłowego działania układu zawieszenia oraz zachowania odpowiedniej sterowności samochodu – argumentuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO. Z kolei utrzymanie prawidłowego ciśnienia może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 9,3 litra na 100 przejechanych kilometrów.

Pocieszający jest natomiast fakt, że w Polsce rośnie sprzedaż opon. W 2017 roku producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali wzrost sprzedaży w segmencie samochodów osobowych o 7 proc.. W tym rośnie także wielkość sprzedanych opon do samochodów typu SUV (o 9 proc. w ujęciu r/r) i lekkich dostawczych (4 proc. wzrostu). Szybko rośnie także sprzedaż opon zimowych – w ub. roku 11 proc., a jeszcze szybciej uniwersalnych opon całorocznych – o 29 proc. w porównaniu z rokiem 2016.

Zwiększa się także sprzedaż opon z wyższej półki – trwalszych i bezpieczniejszych. Kierowcy zaczynają doceniać markowe opony, bo przy stale rosnącym ruchu drogowym dają one większy margines bezpieczeństwa – dodaje Sarnecki.

Polska jest w Europie dużym producentem opon. Wytwarzane są w czterech fabrykach należących do globalnych koncernów oponiarskich. Każdego dnia z linii produkcyjnych schodzi 120 tys. opon. W 2017 r. roczna produkcja sięgnęła 36 milionów sztuk.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ford Ranger Raptor: W przyszłym roku w polskich salonach

Ford Ranger w ekstremalnej wersji Raptor trafi również na polski rynek. Raptor to wersja ...

Mazda CX-5: Z sukcesem pod prąd

Pierwszy kontakt jest zawsze wzrokowy. Dopiero później doceniamy praktyczną stronę i właściwości jezdne samochodu. ...

Dyson rezygnuje z produkcji własnego auta elektrycznego

Producent odkurzaczy Dyson rezygnuje z budowy własnego samochodu elektrycznego. Za taką decyzją przeważyły złe ...

Genewa 2019 | Mitsubishi Engelberg Tourer: Kto to zapamięta…

Jeszcze nie elektryk, ale hybryda plug-in, wykorzystująca rozwiązania z modelu Outlander PHEV. Koncepcyjny SUV ...

Nowy skandal z emisjami w Audi

Prokuratura w Monachium rozszerzyła śledztwo na Audi. Firma podejrzana jest o oszukiwanie w testach ...

Volkswagen ID concept - protoplasta VW I.D., który wyjedzie na drogi w 2020 r. Baterie do całej rodziny tego modelu będą powstawały w zakładach LG Chem w Polsce

Nikt nie zainwestuje w elektromobilność tyle, co Volkswagen

W najbliższych latach najwięcej w elektromobilność zainwestuje Volkswagen. Czy to oznacza, że najbardziej skorzysta ...