Solaris już baskijsko-polski

Solaris będzie nie tylko baskijski, ale także trochę polski: 4 września koncern CAF odkupił 100 proc. akcji firmy z Bolechowa od rodziny Olszewskich. Tego samego dnia zostało podpisane porozumienie o sprzedaży 35 proc. udziałów w tej spółce Polskiemu Funduszowi Rozwoju.

Publikacja: 05.09.2018 20:17

Solaris już baskijsko-polski

Foto: fot. Solaris

Zmiany właścicielskie dotyczące najbardziej znanego polskiego producenta autobusów dokonały się we wtorek. 100 proc. udziałów w spółce Solaris Bus & Coach oraz należącego do niej producenta tramwajów Solaris Tram odkupiła od rodziny Olszewskich pochodząca z Kraju Basków (Hiszpania) firma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF). To notowany na madryckiej giełdzie producent taboru kolejowego i pojazdów szynowych, które eksportuje na rynki Europy, obu Ameryk i Azji Południowo-Wschodniej. Strony nie ujawniły wartości transakcji, ale wcześniej CAF szacował wartość Solarisa na 300 mln euro. Z chwilą sprzedaży spółki jej właścicielka i prezes Solange Olszewska ustąpiła z prezesury, a firmą zarządzają dotychczasowi wiceprezesi. Przewodniczącym rady nadzorczej spółki został Jsu Imaz z CAF. Wcześniej baskijski koncern usiłował wejść na rynek autobusów poprzez spółkę Vectia z hiszpańskim producentem Castrosua. Ostatecznie jednak zdecydował się na wykupienie Solarisa.

""

Elektryczny Solaris Urbino 18 przed ratuszem w Hamburgu / fot. Solaris

moto.rp.pl

Przejęcie ma być dla Basków okazją do rozbudowy firmy i wejścia na nowe rynki, na których już działa firma z Bolechowa. Umożliwi im także rozwijanie produkcji pojazdów elektrycznych przeznaczonych do transportu publicznego. W tym segmencie – autobusów elektrycznych – Solaris jest jednym z europejskich liderów. Jeden z jego elektrobusów Solaris Urbino 12 electric zdobył prestiżowy tytuł „Bus of the Year 2017”.

We wtorek CAF podpisał także wstępne porozumienie z Polskim Funduszem Rozwoju (PFR) dotyczące sprzedaży mniejszościowego pakietu udziałów w Solarisie. W ciągu kilku tygodni PFR ma stać się 35-proc. udziałowcem spółki. Ma to pomóc w realizacji rządowych planów rozwoju elektromobilności. – Inwestycja PFR daje impuls do dalszego rozwoju polskiej gospodarki w segmencie produkcji autobusów elektrycznych poprzez wsparcie polskiego lidera na tym rynku i związanej z nim sieci kooperantów – powiedział Paweł Borys, prezes PFR. Dodał, że obaj udziałowcy chcą rozbudowywać zdolności zakładów Solaris w Polsce. Nie wykluczył przy tym dokapitalizowania spółki w przyszłości. – Jeżeli się okaże, że trzeba podnieść kapitał o 100 mln czy 200 mln zł, jesteśmy na to gotowi – powiedział Borys.

""

Solaris Urbino 12 – elektryczny hit z Bolechowa / fot. Solaris

moto.rp.pl

Solange Olszewska, założycielka Solarisa, przyznała, że sprzedaż spółki była dla jej rodziny trudną decyzją. – Po 22 latach firma zatrudnia blisko 2,5 tys. osób, jest aktywna na 32 rynkach – powiedziała. Dodała, że CAF pozwoli marce jeszcze bardziej się rozwinąć.

– Razem z Solarisem chcemy być liderem w zakresie rozwiązań miejskiego transportu wykraczających poza pojazdy szynowe, szczególnie w segmencie elektromobilności – zapowiedział Andres Arizkorreta, prezes i dyrektor generalny CAF. Zapewnił również, że CAF będzie wywiązywał się z dotychczasowych zobowiązań zawartych przez polską spółkę. – Naszą intencją jest utrzymanie polskiego charakteru Solarisa oraz kontynuacja rozwoju pod tą marką – dodał Aitor Galarza, członek zarządu CAF ds. finansowych i strategii.

""

Solaris Urbino 12 Electric pod Wawelem w Krakowie / fot. Solaris

moto.rp.pl

– To przejęcie to kolejne potwierdzenie tego, że dużym, dynamicznie się rozwijającym polskim firmom brakuje kapitału na przekroczenie kolejnych barier i ekspansję zagraniczną – komentuje transakcję prezes bydgoskiej Pesy Krzysztof Sędzikowski.

Solaris jest jednym z europejskich liderów produkujących m.in. autobusy elektryczne i trolejbusy. – Prognozy wzrostu tego rynku kształtują się na poziomie od 10 proc. do 25 proc. rocznie w najbliższych latach. Solaris, będąc pionierem wśród europejskich producentów pojazdów niskoemisyjnych jest idealnie pozycjonowany, aby wykorzystać ten potencjał. Jesteśmy przekonani, że współpraca z CAF jest optymalnym scenariuszem sukcesji po okresie zaangażowania założycieli w rozwój firmy – uważa wiceprezes zarządu ds. inwestycyjnych Polskiego Funduszu Rozwoju Marcin Piasecki. PFR zamierza trzymać akcje Solarisa co najmniej 10 lat. Fundusz zainteresowany był tą spółką, odkąd pojawiły się informacje o planach rodziny Olszewskich sprzedaży firmy. Rozmowy z CAF trwały kilka miesięcy.

""

fot. Solaris

moto.rp.pl

W 2017 r przychody Solarisa ze sprzedaży przekroczyły 1,8 mld zł. Produkcja odbywa się w czterech fabrykach w Wielkopolsce. Z kolei Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles ma 11 zakładów w Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Meksyku i Brazylii. W ubiegłym roku przychody firmy sięgnęły 1,5 mld euro. Po przejęciu Solarisa, przychody CAF sięgną 2 mld euro, przy zleceniach w portfelu wartości 5 mld euro.

Zmiany właścicielskie dotyczące najbardziej znanego polskiego producenta autobusów dokonały się we wtorek. 100 proc. udziałów w spółce Solaris Bus & Coach oraz należącego do niej producenta tramwajów Solaris Tram odkupiła od rodziny Olszewskich pochodząca z Kraju Basków (Hiszpania) firma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF). To notowany na madryckiej giełdzie producent taboru kolejowego i pojazdów szynowych, które eksportuje na rynki Europy, obu Ameryk i Azji Południowo-Wschodniej. Strony nie ujawniły wartości transakcji, ale wcześniej CAF szacował wartość Solarisa na 300 mln euro. Z chwilą sprzedaży spółki jej właścicielka i prezes Solange Olszewska ustąpiła z prezesury, a firmą zarządzają dotychczasowi wiceprezesi. Przewodniczącym rady nadzorczej spółki został Jsu Imaz z CAF. Wcześniej baskijski koncern usiłował wejść na rynek autobusów poprzez spółkę Vectia z hiszpańskim producentem Castrosua. Ostatecznie jednak zdecydował się na wykupienie Solarisa.

Tu i Teraz
Porażka elektromobilności. Stellantis wraca do silników diesla i benzynowych
Tu i Teraz
Ten szef koncernu motoryzacyjnego zarabia dziennie 100 tys. euro
Tu i Teraz
Volkswagen Poznań ograniczy produkcję. Nie przedłuży umów czasowych w fabryce
Tu i Teraz
Chińczycy będą produkować w Tychach elektryka. Start już w drugim kwartale 2024
Tu i Teraz
Autostrada A4 dostanie nowy, trzeci pas. Jak wygląda postęp prac?