Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image

Solaris będzie nie tylko baskijski, ale także trochę polski: 4 września koncern CAF odkupił 100 proc. akcji firmy z Bolechowa od rodziny Olszewskich. Tego samego dnia zostało podpisane porozumienie o sprzedaży 35 proc. udziałów w tej spółce Polskiemu Funduszowi Rozwoju.

Zmiany właścicielskie dotyczące najbardziej znanego polskiego producenta autobusów dokonały się we wtorek. 100 proc. udziałów w spółce Solaris Bus & Coach oraz należącego do niej producenta tramwajów Solaris Tram odkupiła od rodziny Olszewskich pochodząca z Kraju Basków (Hiszpania) firma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF). To notowany na madryckiej giełdzie producent taboru kolejowego i pojazdów szynowych, które eksportuje na rynki Europy, obu Ameryk i Azji Południowo-Wschodniej. Strony nie ujawniły wartości transakcji, ale wcześniej CAF szacował wartość Solarisa na 300 mln euro. Z chwilą sprzedaży spółki jej właścicielka i prezes Solange Olszewska ustąpiła z prezesury, a firmą zarządzają dotychczasowi wiceprezesi. Przewodniczącym rady nadzorczej spółki został Jsu Imaz z CAF. Wcześniej baskijski koncern usiłował wejść na rynek autobusów poprzez spółkę Vectia z hiszpańskim producentem Castrosua. Ostatecznie jednak zdecydował się na wykupienie Solarisa.

Elektryczny Solaris Urbino 18 przed ratuszem w Hamburgu / fot. Solaris

Przejęcie ma być dla Basków okazją do rozbudowy firmy i wejścia na nowe rynki, na których już działa firma z Bolechowa. Umożliwi im także rozwijanie produkcji pojazdów elektrycznych przeznaczonych do transportu publicznego. W tym segmencie – autobusów elektrycznych – Solaris jest jednym z europejskich liderów. Jeden z jego elektrobusów Solaris Urbino 12 electric zdobył prestiżowy tytuł „Bus of the Year 2017”.

We wtorek CAF podpisał także wstępne porozumienie z Polskim Funduszem Rozwoju (PFR) dotyczące sprzedaży mniejszościowego pakietu udziałów w Solarisie. W ciągu kilku tygodni PFR ma stać się 35-proc. udziałowcem spółki. Ma to pomóc w realizacji rządowych planów rozwoju elektromobilności. – Inwestycja PFR daje impuls do dalszego rozwoju polskiej gospodarki w segmencie produkcji autobusów elektrycznych poprzez wsparcie polskiego lidera na tym rynku i związanej z nim sieci kooperantów – powiedział Paweł Borys, prezes PFR. Dodał, że obaj udziałowcy chcą rozbudowywać zdolności zakładów Solaris w Polsce. Nie wykluczył przy tym dokapitalizowania spółki w przyszłości. – Jeżeli się okaże, że trzeba podnieść kapitał o 100 mln czy 200 mln zł, jesteśmy na to gotowi – powiedział Borys.

Solaris Urbino 12 – elektryczny hit z Bolechowa / fot. Solaris

Solange Olszewska, założycielka Solarisa, przyznała, że sprzedaż spółki była dla jej rodziny trudną decyzją. – Po 22 latach firma zatrudnia blisko 2,5 tys. osób, jest aktywna na 32 rynkach – powiedziała. Dodała, że CAF pozwoli marce jeszcze bardziej się rozwinąć.

– Razem z Solarisem chcemy być liderem w zakresie rozwiązań miejskiego transportu wykraczających poza pojazdy szynowe, szczególnie w segmencie elektromobilności – zapowiedział Andres Arizkorreta, prezes i dyrektor generalny CAF. Zapewnił również, że CAF będzie wywiązywał się z dotychczasowych zobowiązań zawartych przez polską spółkę. – Naszą intencją jest utrzymanie polskiego charakteru Solarisa oraz kontynuacja rozwoju pod tą marką – dodał Aitor Galarza, członek zarządu CAF ds. finansowych i strategii.

Solaris Urbino 12 Electric pod Wawelem w Krakowie / fot. Solaris

– To przejęcie to kolejne potwierdzenie tego, że dużym, dynamicznie się rozwijającym polskim firmom brakuje kapitału na przekroczenie kolejnych barier i ekspansję zagraniczną – komentuje transakcję prezes bydgoskiej Pesy Krzysztof Sędzikowski.

Solaris jest jednym z europejskich liderów produkujących m.in. autobusy elektryczne i trolejbusy. – Prognozy wzrostu tego rynku kształtują się na poziomie od 10 proc. do 25 proc. rocznie w najbliższych latach. Solaris, będąc pionierem wśród europejskich producentów pojazdów niskoemisyjnych jest idealnie pozycjonowany, aby wykorzystać ten potencjał. Jesteśmy przekonani, że współpraca z CAF jest optymalnym scenariuszem sukcesji po okresie zaangażowania założycieli w rozwój firmy – uważa wiceprezes zarządu ds. inwestycyjnych Polskiego Funduszu Rozwoju Marcin Piasecki. PFR zamierza trzymać akcje Solarisa co najmniej 10 lat. Fundusz zainteresowany był tą spółką, odkąd pojawiły się informacje o planach rodziny Olszewskich sprzedaży firmy. Rozmowy z CAF trwały kilka miesięcy.

fot. Solaris

W 2017 r przychody Solarisa ze sprzedaży przekroczyły 1,8 mld zł. Produkcja odbywa się w czterech fabrykach w Wielkopolsce. Z kolei Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles ma 11 zakładów w Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Meksyku i Brazylii. W ubiegłym roku przychody firmy sięgnęły 1,5 mld euro. Po przejęciu Solarisa, przychody CAF sięgną 2 mld euro, przy zleceniach w portfelu wartości 5 mld euro.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Volkswagen T-Cross: Wesoły szczeniak

SUV-y i crossovery zmieniają oblicze rynku motoryzacyjnego, to już wiadomo od pewnego czasu. Klienci ...

Hyundai Tucson: Bestseller poprawiony

Jedno z najlepiej sprzedających się aut typu SUV na polskim rynku nie musiało przechodzić ...

Sprzedaż aut w Europie: VW i Jeep idą na rekord

Pierwszy kwartał 2018 roku był najlepszym pod względem liczby sprzedanych nowych aut na europejskim ...

Volvo od 60 lat dzieli się technologiami bezpieczeństwa

Volvo Cars świętuje 60. rocznicę dzielenia się technologiami bezpieczeństwa, otwierając innym producentom dostęp do ...

Polska branża moto łapie zadyszkę

Słabnie kondycja polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Menedżerowie sektora oceniają sytuację w branży coraz gorzej: zarówno ...

Holender nowym prezesem Audi

Audi powołało nowego prezesa. 57-letni Bram Schot urodził się w Amsterdamie. Oficjalnie Bram Schot ...