Mówiąc o pojazdach autonomicznych trzeba zacząć od wyszczególnienia ich poziomów. Podział przygotowało m.in. SAE (Society of Automotive Engineers), które dzieli autonomiczność na:
Poziom 0 – brak jakichkolwiek funkcji automatyzacji jazdy.
Poziom 1 – system wspierania kierowcy. System może w określonej sytuacji zmienić tor jazdy pojazdu (akcje na kierownicy) lub jego prędkość (hamowanie, przyspieszenie).
Poziom 2 – częściowa automatyzacja. Kombinacja jednego lub wielu systemów wspomagania jazdy. Kontrola toru jazdy, jak też prędkości, ale człowiek kieruje pojazdem.
Poziom 3 – warunkowa automatyzacja. Komputer, w określonych warunkach jazdy, kontroluje wszystkie jej aspekty. Kierowca pełni rolę kontrolera ma za zadanie odpowiednio reagować w momencie wysyłanych komunikatów od systemów.
Poziom 4 – automatyzacja wysokiego poziomu. Komputer kontroluje wszystkie aspekty jazdy w określonych warunkach. Kierowca nie musi od razu reagować na wezwanie do przejęcia kierownicy.
Poziom 5 – pełna automatyzacja. Komputer kontroluje wszystkie aspekty jazdy we wszystkich warunkach, niezależnie czy jest to jazda po autostradzie czy po mieście.
Obecnie na rynku dostępne są pojazdy maksymalnie z autonomicznością na poziomie 3. Jednak cały czas trwają intensywne prace nad rozwojem tej technologii. Najlepszym tego przykładem jest stan Kalifornia, gdzie odbywa się znacząca część testów systemów autonomicznych na drogach publicznych.
CZYTAJ TAKŻE: Daimler i Bosch testują w USA autonomiczne taksówki
Departament Pojazdów Samochodowych (DPS) w Kalifornii opublikował 60 rocznych raportów przedstawionych przez firmy testujące samochody autonomiczne na kalifornijskich drogach publicznych, w okresie sprawozdawczym (od 1 grudnia 2018 r. do 30 listopada 2019 r.). Zawarto w nich m.in. liczbę zezwoleń, przejechane mile w trybie autonomicznym, warunki testowe czy lokalizację. Raportowane mile dotyczą jedynie tych przejechanych po drogach publicznych, gdyż według obowiązujących przepisów w Kalifornii nie wymagane są pozwolenia, jeżeli testy odbywają się na drogach prywatnych, torach testowych, poniżej poziomu autonomiczności SAE3 lub poza stanem.