EKOenergetyka-Polska – jeden z liderów wśród producentów infrastruktury ładowania wysokiej mocy w Europie – otworzył w Zielonej Górze, pierwszą stację paliw przeznaczoną dla samochodów elektrycznych. Test to kompleksowe rozwiązanie, które dzięki szybkiemu ładowaniu (50–150 kW), dużej liczbie stanowisk ładowania (pięć stanowisk) oraz Ekocafe i strefie relaksu, może przyczynić się w pewnym stopniu do popularyzacji pojazdów EV. Jest to też dobre rozwiązanie z punktu widzenia firm zlokalizowanych w pobliżu, które mają lub planują zakup aut elektrycznych.
Z nowoczesnej stacji dla pojazdów elektrycznych może jednocześnie korzystać pięć pojazdów. Każdy z punktów posiada uniwersalne wtyczki, za których pośrednictwem można naładować auto. Całkowita moc zainstalowanej infrastruktury wynosi 400 kW. Tym samym każde stanowisko ma swój przydział mocy. Ze względu na coraz większą różnorodność aut elektrycznych, na stacji są takie stanowiska jak:
1x CCS Combo 2 do 150 kW,
1x CCS Combo 2 do 100 kW,
1x CCS Combo 2 do 50 kW,
2x CHAdeMO do 50 kW.
Ładowanie pojazdu elektrycznego na Ekoen nie jest jednak za darmo. Model biznesowy opiera się na kwocie 1,59 zł/kWh. Według informacji uzyskanych od przedstawicieli EKOkenergetyka, na chwilę obecną nie planowane są zmiany tej kwoty. Zaletą całego systemu jest natomiast forma płatności. Za usługę ładowania na Ekoen można zapłacić gotówką lub kartą płatniczą/kredytową. Jest w tym jednak mały haczyk. Otóż gotówką możemy zapłacić w godzinach od 6:30 do 21:00, kiedy działa punkt Ekocafe, w którym możemy również się posilić. Poza tymi godzinami trzeba korzystać z „zapłatomatu” czyli maszyny ustawionej przy punktach ładowania. W tym przypadku możliwość płatności jest tylko za pośrednictwem karty debetowej czy kredytowej. Co ważne korzystanie z systemu nie wymaga posiadania specjalnych aplikacji, abonamentów czy kart RFID operatora.