Elektryczna stacja Ekoen.

Ekoen – tak nazywa się pierwsza stacja przeznaczona wyłącznie dla samochodów elektrycznych. Posiada ona 5-stanowisk, gdzie można ładować swój pojazd mocami 50–150 kW. Przy okazji oczekiwania na „zatankowanie” klienci mogą napić się np. świeżo parzonej kawy.

EKOenergetyka-Polska – jeden z liderów wśród producentów infrastruktury ładowania wysokiej mocy w Europie – otworzył w Zielonej Górze, pierwszą stację paliw przeznaczoną dla samochodów elektrycznych. Test to kompleksowe rozwiązanie, które dzięki szybkiemu ładowaniu (50–150 kW), dużej liczbie stanowisk ładowania (pięć stanowisk) oraz Ekocafe i strefie relaksu, może przyczynić się w pewnym stopniu do popularyzacji pojazdów EV. Jest to też dobre rozwiązanie z punktu widzenia firm zlokalizowanych w pobliżu, które mają lub planują zakup aut elektrycznych.

Z nowoczesnej stacji dla pojazdów elektrycznych może jednocześnie korzystać pięć pojazdów. Każdy z punktów posiada uniwersalne wtyczki, za których pośrednictwem można naładować auto. Całkowita moc zainstalowanej infrastruktury wynosi 400 kW. Tym samym każde stanowisko ma swój przydział mocy. Ze względu na coraz większą różnorodność aut elektrycznych, na stacji są takie stanowiska jak:
1x CCS Combo 2 do 150 kW,
1x CCS Combo 2 do 100 kW,
1x CCS Combo 2 do 50 kW,
2x CHAdeMO do 50 kW.

Ładowanie pojazdu elektrycznego na Ekoen nie jest jednak za darmo. Model biznesowy opiera się na kwocie 1,59 zł/kWh. Według informacji uzyskanych od przedstawicieli EKOkenergetyka, na chwilę obecną nie planowane są zmiany tej kwoty. Zaletą całego systemu jest natomiast forma płatności. Za usługę ładowania na Ekoen można zapłacić gotówką lub kartą płatniczą/kredytową. Jest w tym jednak mały haczyk. Otóż gotówką możemy zapłacić w godzinach od 6:30 do 21:00, kiedy działa punkt Ekocafe, w którym możemy również się posilić. Poza tymi godzinami trzeba korzystać z „zapłatomatu” czyli maszyny ustawionej przy punktach ładowania. W tym przypadku możliwość płatności jest tylko za pośrednictwem karty debetowej czy kredytowej. Co ważne korzystanie z systemu nie wymaga posiadania specjalnych aplikacji, abonamentów czy kart RFID operatora.

CZYTAJ TAKŻE: Tesla: Musk obiecuje stacje obsługi i szybkie ładowarki w Polsce

Po zamknięciu Ekocafe użytkownicy pojazdów elektrycznych mogą poczekać na naładowanie się auta w strefie relaksu. Nie wejdzie tam jednak każdy. Podłączając wtyczkę do auta, zostanie wygenerowany specjalny kod dostępu do pomieszczenia, w którym można odpocząć czekając na koniec procesu ładowania. Ekoen jest nowym podejściem w kraju do ładowania pojazdów elektrycznych. Z pewnością takie rozwiązanie może się sprawdzić. Zobaczymy, jak to będzie w praktyce i czy użytkownicy będą korzystać z pełni możliwości nowoczesnej stacji „tankowania” pojazdów elektrycznych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ładowarka w Berlinie

W Niemczech sprzedaż elektryków też idzie jak po grudzie

Nawet Niemcy z wyraźną rezerwą odnoszą się do samochodów elektrycznych. Sprzedaż tego rodzaju pojazdów ...

Niemiecki sposób na smog

W 2019 roku zanieczyszczenie powietrza w niemieckich miastach zmniejszyło się w odniesieniu do stężenia ...

Tuning po Japońsku: Suzuki zbudowane w hołdzie modelom z przeszłości

Dzięki nowym dodatkom nadwozia dla Suzuki Jimny japońska firma tuningowa DAMD uhonorowała amerykańską ikonę ...

Fabryka BMW w Spartanburgu w Południowej Karolinie

Ceny aut mogą pójść ostro w górę

Przewodniczący Komisji Europejskiej, Jean Claude Juncker leci do Waszyngtonu z ofertą ostatniej szansy. Chce ...

Oddany w ubiegłym tygodniu odcinek trasy S17 pomiędzy Garwolinem a granicą województw mazowieckiego i lubelskiego

Czy rząd dopłaci do drogowych kontraktów

Znalazły się pieniądze na dokończenie budowy A1 pomiędzy Blachownią i Rząsawą. Czy to oznacza ...

Motozakupy na kilka sposobów

Kilka lat temu przedsiębiorcy rozważali, czy firmowe auta sfinansować leasingiem czy kredytem. Dzisiaj coraz ...