Elektryczna stacja Ekoen.

Ekoen – tak nazywa się pierwsza stacja przeznaczona wyłącznie dla samochodów elektrycznych. Posiada ona 5-stanowisk, gdzie można ładować swój pojazd mocami 50–150 kW. Przy okazji oczekiwania na „zatankowanie” klienci mogą napić się np. świeżo parzonej kawy.

EKOenergetyka-Polska – jeden z liderów wśród producentów infrastruktury ładowania wysokiej mocy w Europie – otworzył w Zielonej Górze, pierwszą stację paliw przeznaczoną dla samochodów elektrycznych. Test to kompleksowe rozwiązanie, które dzięki szybkiemu ładowaniu (50–150 kW), dużej liczbie stanowisk ładowania (pięć stanowisk) oraz Ekocafe i strefie relaksu, może przyczynić się w pewnym stopniu do popularyzacji pojazdów EV. Jest to też dobre rozwiązanie z punktu widzenia firm zlokalizowanych w pobliżu, które mają lub planują zakup aut elektrycznych.

Z nowoczesnej stacji dla pojazdów elektrycznych może jednocześnie korzystać pięć pojazdów. Każdy z punktów posiada uniwersalne wtyczki, za których pośrednictwem można naładować auto. Całkowita moc zainstalowanej infrastruktury wynosi 400 kW. Tym samym każde stanowisko ma swój przydział mocy. Ze względu na coraz większą różnorodność aut elektrycznych, na stacji są takie stanowiska jak:
1x CCS Combo 2 do 150 kW,
1x CCS Combo 2 do 100 kW,
1x CCS Combo 2 do 50 kW,
2x CHAdeMO do 50 kW.

Ładowanie pojazdu elektrycznego na Ekoen nie jest jednak za darmo. Model biznesowy opiera się na kwocie 1,59 zł/kWh. Według informacji uzyskanych od przedstawicieli EKOkenergetyka, na chwilę obecną nie planowane są zmiany tej kwoty. Zaletą całego systemu jest natomiast forma płatności. Za usługę ładowania na Ekoen można zapłacić gotówką lub kartą płatniczą/kredytową. Jest w tym jednak mały haczyk. Otóż gotówką możemy zapłacić w godzinach od 6:30 do 21:00, kiedy działa punkt Ekocafe, w którym możemy również się posilić. Poza tymi godzinami trzeba korzystać z „zapłatomatu” czyli maszyny ustawionej przy punktach ładowania. W tym przypadku możliwość płatności jest tylko za pośrednictwem karty debetowej czy kredytowej. Co ważne korzystanie z systemu nie wymaga posiadania specjalnych aplikacji, abonamentów czy kart RFID operatora.

CZYTAJ TAKŻE: Tesla: Musk obiecuje stacje obsługi i szybkie ładowarki w Polsce

Po zamknięciu Ekocafe użytkownicy pojazdów elektrycznych mogą poczekać na naładowanie się auta w strefie relaksu. Nie wejdzie tam jednak każdy. Podłączając wtyczkę do auta, zostanie wygenerowany specjalny kod dostępu do pomieszczenia, w którym można odpocząć czekając na koniec procesu ładowania. Ekoen jest nowym podejściem w kraju do ładowania pojazdów elektrycznych. Z pewnością takie rozwiązanie może się sprawdzić. Zobaczymy, jak to będzie w praktyce i czy użytkownicy będą korzystać z pełni możliwości nowoczesnej stacji „tankowania” pojazdów elektrycznych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Volvo V60 Cross Country: Hej, przygodo!

To naprawdę magiczne pudełko – można je nieco wydłużyć lub skrócić, podnieść lub opuścić, ...

Daimler zwiększa sprzedaż aut i obroty, ale zarabia mniej

Daimler w 2018 roku zwiększył sprzedaż aut i obroty, ale zarobił mniej. Powodów jest ...

Historia motoryzacji | Suzuki Jimny: Długowieczny

Każda z generacji Suzuki Jimny była produkowana bez większych zmian przez długie lata. To ...

Bosch wynalazł na nowo osłonę przeciwsłoneczną

Projekt Virtual Visor został opracowany na podstawie pomysłu pracowników firmy Bosch. Cyfrowa osłona przeciwsłoneczna ...

Renault Clio RS Trophy: Groźniejszy niż się wydaje

Wyróżniać się czy niknąć w tłumie? To pytanie szczególnie ważne, gdy projektuje się sportowe ...

Niemiecki minister transportu skrytykował zakaz wjazdu diesli do miast

Andreas Scheuer, niemiecki minister transportu wezwał gminy i miasta do obrony przed wyrokami zakazu ...