- Klocki hamulcowe a układ bezpieczeństwa
- Jakie klocki hamulcowe wybrać?
- Kiedy wymienić klocki hamulcowe?
Klocki hamulcowe a układ bezpieczeństwa
Klocki hamulcowe należą do tych części samochodu, które zużywają się znacznie częściej i szybciej niż pozostałe elementy. Wynika to po prostu z ich intensywnej eksploatacji podczas jasny. Oczywiście do dyspozycji klientów są klocki renomowanych producentów, które zużywają się nieco wolniej niż ich tańsze zamienniki. Nie zmienia to jednak faktu, że przeglądu klocków nalży dokonywać regularnie i możliwie często. Wystrzegać się należy przede wszystkim podróbek, które sprzedawane są w bardzo atrakcyjnych cenach, natomiast nie gwarantują odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Zdarza się bowiem, że zużywają się w ciągu kilku tygodni. Dodatkowego namysłu wymaga również zakup tzw. klocków sportowych, które powinny być lepsze od tradycyjnych, natomiast często okazuje się, że szybciej się one zużywają i wykazują niską odporność na tarcie i wysokie temperatury. Bezpieczeństwo nie ma ceny. Warto o tym pamiętać, wybierając klocki hamulcowe. Na nich nie warto oszczędzać.
Jakie klocki hamulcowe wybrać?
Klocki hamulcowe na polskim rynku występują w co najmniej kilku wersjach. Różni je przede wszystkim budowa klocka. Trzeba natomiast pamiętać, że wszystkie klocki hamulcowe powinny mieć homologację ECE R90. Niestety zdarza się, że producenci podróbek umieszczają taką informację na swoich produktach, mimo że produkt takiej homologacji nie posiada. Obecnie wyróżnia się trzy typy klocków:
- klocki metaliczne, które w składzie zawierają nawet 65% metalu (wełny, drutu stalowego, proszku metali, miedzi), co gwarantuje ich wysoką twardość i trwałość; same zużywają się nieco wolniej od konkurencyjnych modeli, natomiast mogą przyczyniać się z kolei do szybszego zużycia tarczy hamulcowych; podstawowe ich zalety to wysoki współczynnik tarcia, dobre przewodnictwo ciepła, odporność na wysokie temperatury; wady to głośność w trakcie hamowania, podatność na fading;
- klocki organiczne składające się przede wszystkim z żywic węglowych wiążących węgiel, metal, gumę lub szkło; są to klocki miękkie i niestety w związku z tym szybko się zużywające; w mniejszym natomiast stopniu niszczą tarcze hamulcowe, ponadto nie hałasują podczas hamowania; ten typ jest obecnie wśród kierowców najpopularniejszy, na to wpływ ma równiez niska cena; warto jednak wiedzieć, że ich wadą jest duża emisja pyłów, co skutkuje trudnymi zabrudzeniami na felgach;
- klocki ceramiczne są najbardziej zaawansowane technicznie i niestety także najdroższe; w ich składzie dominują włókna ceramiczne (krzem, węgiel, niewielkie ilości metalu), a wypełnienie stanowią żywice, dzięki czemu ich pylenie jest niewielkie; w umiarkowanym tempie się zużywają, umiarkowanie również wpływają na tarcze hamulcowe; stosuje się je głównie w samochodach sportowych, przede wszystkim ze względu na ich niezawodność i gwarancję dobrych parametrów hamowania.
Kiedy wymienić klocki hamulcowe?
O konieczności wymiany klocków hamulcowych prędzej czy później poinformują one same, kiedy zaczną wydawać metaliczny dźwięk. To wyniki zastosowania specjalnych blaszek, które mają informować o konieczności wymiany części. Jeśli klocki ich nie mają, zamiast metalicznego dźwięku pojawi się nieprzyjemne piszczenie podczas hamowania. W części nowoczesnych samochodów są już specjalne sygnalizatory informujące o konieczności wymiany klocków. Warto jednak być przezornym kierowcą i nie czekać na takie znaki, a zamiast tego sprawdzać grubość okładzin na klockach hamulcowych. Jeżeli rowek w ich przestaje być widoczny, warto zająć się wymianą klocków.
Materiał Promocyjny