1. 650 metrów

7 lat musieliśmy czekać na drugą generację GLE. Najnowszy SUV w gamie niemieckiego producenta model może poszczycić się rozwiązaniami zawstydzającymi konkurencję. Pierwszą z nich są w pełni LED-owe, aktywne reflektory wykonane w technologii Multibeam. Snop światła podąża za skrętem kierownicy, a w trybie drogowym oświetla jezdnię nawet 650 na metrów przed pojazdem. To gwarantuje bardzo wysoki komfort podróżowania nocą po kiepsko oświetlonych trasach.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

2. Komfort akustyczny

Klasę premium można także rozpoznać po doskonałym odseparowaniu kabiny od świata zewnętrznego. Potężne auto potrafiące mknąć po autostradzie 250 km/h może zapewniać komfort akustyczny podobny do Klasy S. Konstruktorom udało się to uzyskać dzięki zastosowaniu bezpiecznego szkła zespolonego z folią akustyczną. Wzmocniono też włókninę w drzwiach i wykładzinę podłogową. Zestaw izolacyjny uzupełniają dodatkowe środki uszczelniające zlokalizowane między innymi w elementach zawieszenia.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

3. Bezpieczeństwo podczas uderzeń bocznych

Do najgroźniejszej grupy wypadków należą uderzenia w bok auta. Mercedes chcąc zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa swoim pasażerom, opracował unikalny system, który tworzy zestaw czujników, radarów i kamer, monitorujący w trybie ciągłym obszar wokół pojazdu. Jeśli układ uzna, że kolizja jest nieunikniona, błyskawicznie wypełni poduszki w fotelach kierowcy i pasażera, by ich odsunąć od drzwi i zminimalizować ewentualne obrażenia.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

4. Trzy silniki diesla

Nowa klasa GLE debiutuje z Polsce z trzema silnikami wysokoprężnymi. Podstawowy, o oznaczeniu 300d, generuje 240 koni mechanicznych, co pozwala na sprint do setki w 7,2 sekundy. Średnie zużycie paliwa mieści się w przedziale 7,5-8,4 litra. Mocniejszy, 6-cylindrowy wariant rozwija 272 KM. W tym wypadku przyspieszenie do 100 km/h wynosi 6,6 s. Dla kierowców oczekujących jeszcze lepszej dynamiki przygotowano jednostkę napędową  o oznaczeniu 400d. Ma 330 KM i zużywa zaledwie średnio 8 litrów na 100 km. To pozwala pokonać na jednym zbiorniku ponad 1000 kilometrów. SUV z najmocniejszym dieslem jest naprawdę szybki, 100 km/h osiąga w 5,7 s.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

5. Niebawem hybryda plug-in

Jeśli ktoś woli jednostki benzynowe, to jeszcze przed debiutem gamy silnikowej AMG może się zdecydować na 3-litrowy motor benzynowy. 6 cylindrów ustawionych w rzędzie generuje 367 KM i 500 Nm. Dzięki funkcji EQ Boost kierowca otrzymuje chwilowy zastrzyk w postaci 22 koni mechanicznych i 250 Nm. To zapewnia świetne osiągi. Przyspieszenie do setki wynosi 5,7 sekundy, a zużycie paliwa nie przekracza 9,7 litra w cyklu mieszanym według najnowszych norm WLTP. Za kilka miesięcy ofertę uzupełni hybryda typu plug-in oparta na jednostce wysokoprężnej. W jej przypadku zasięg w trybie bezemisyjnym może wynieść nawet 80 kilometrów. Żaden z konkurentów segmentu premium nie ma takiego pojazdu. Warto też dodać, że każda z wersji silnikowych w standardzie łączy się z automatyczną przekładnią i napędem na cztery koła.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

6. Aktywne zawieszenie – E-Active Body Control

Kolejną nowością w GLE jest E-Active Body Control. Aktywne, pneumatyczne zawieszenie działa na każde koło niezależnie, co gwarantuje bardzo wysoki komfort jazdy po nierównych drogach. Kamera monitorująca obszar przed pojazdem weryfikuje stan nawierzchni i z wyprzedzeniem przygotowuje układ jezdny do starcia z wybojami. Zaawansowany system wspomaga też kierowcę podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, gwarantując stabilność i pewność prowadzenia w każdych warunkach. Elektronika połączona z pneumatyką przydaje się też w terenie.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

7. Do siedmiu osób na pokładzie

GLE zbudowano na nowej platformie MHA. Zastosowanie tej płyty podłogowej pozwoliło wygospodarować mnóstwo przestrzeni w kabinie. W porównaniu z poprzednikiem, rozstaw osi zwiększył się aż o 8 centymetrów, do 2995 mm. To wartość zbliżona do Klasy S. Konstruktorzy po raz pierwszy w historii modelu ML/GLE umieścili trzeci, pełnowartościowy rząd foteli chowanych w płaskiej podłodze bagażnika. Klienci mogą też zdecydować się na sterowane elektrycznie oparcia w drugim rzędzie. Kufer w 5-osobowej konfiguracji mieści 825 litrów. Jego maksymalna pojemność wynosi 2055 litrów, co stawia niemieckiego SUV-a niemal na równi ze średniej wielkości autami dostawczymi.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

8. „Hej Mercedes”, czyli system MBUX

System MBUX zadebiutował w Klasie A i spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem klientów. Moduł głosowy pozwala komunikować się z samochodem po wydaniu komendy powitalnej „Hej Mercedes”. Nie trzeba odrywać uwagi od drogi, by zmienić stację radiową, ustawić cel w nawigacji lub zmniejszyć lub zwiększyć temperaturę nawiewu automatycznej klimatyzacji. Jeśli ktoś woli bardziej analogowe rozwiązania, może zawiadywać układem z pozycji wielofunkcyjnej kierownicy albo dotykowego gładzika na konsoli środkowej. Nowością jest możliwość obsługi niektórych funkcji za pomocą gestów w powietrzu. Wystarczy na przykład wyciągnąć rękę w kierunku lusterka wstecznego, by aktywować diodową, kierunkową lampkę do czytania. Co ważne, system działa bardzo intuicyjnie, dzięki czemu może z niego bezproblemowo korzystać każdy kierowca, bez względu na wiek i zaawansowanie technologiczne.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

9. Rozszerzona rzeczywistość

W Mercedesie można też poczuć się jak w grze komputerowej. Zaawansowany system MBUX obejmuje bowiem nawigację, jakiej na rynku dotąd nie było. Wyznaczamy cel i ruszamy w drogę. Pozornie wszystko wygląda klasycznie. Podejrzenia może jedynie wzbudzać kamera zamontowana na wysokości wstecznego lusterka. W wysokiej jakości nagrywa w czasie rzeczywistym przestrzeń przed samochodem i przenosi ją na 12,3-calowy ekran centralny przy wykonywaniu manewru. Dzieje się to np. podczas wolniejszej jazdy przed skrzyżowaniem lub w gąszczu wąskich uliczek. System nanosi na obraz strzałki kierunkowe i informacje dotyczące numerów budynków lub punktów POI. To rozwiązanie pionierskie, precyzyjne i jednocześnie bardzo przyjazne dla użytkownika.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

10. Luksusowy klimat

Mamy do czynienia z Mercedesem, więc nie możemy zapominać o odpowiedniej dawce luksusu. Poza nowoczesnymi technologiami i dwoma, 12,3-calowymi ekranami przykrytymi taflą szkła, pokład utrzymano w duchu, do jakiego niemiecki producent przyzwyczaił nas Klasą E i S. Przedział pasażerski można wzbogacić panelami z aluminium, drewna lub włókna węglowego. Wysokiej próby skórzana tapicerka pokrywa fotele z podgrzewaniem, wentylacją i rozbudowanym masażem. Sterowanie elektryczne z pamięcią ustawień i regulacją części lędźwiowej pozwoli przyjąć optymalną pozycję. Mamy też do wyboru elementy z pakietu Exclusive, np. skórzane poszycie deski rozdzielczej. Całość robi doskonałe wrażenie i pozwala poczuć się jak w luksusowym, elitarnym klubie.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl