Letnie opony w zimie nie są wykroczeniem, za które można ukarać mandatem. Nie oznacza to jednak, stanowią rozwiązanie, które nie powinno budzić emocji. Nic bardziej mylnego: bezpieczna jazda samochodem szczególnie zimą uzależniona jest od jakości ogumienia oraz – co ważne – jego dostosowania do warunków na drodze.

To, czy można jeździć na letnich oponach zimą budzi emocje zapewne od zarania motoryzacji i dynamicznego rozwoju ogumienia. Powód jest prozaiczny. O ile opony letnie uważane są za swoisty standard i podstawowy wybór dla każdego kierowcy, zimówki są traktowane jako dodatek. Czy zbędny? Użytkowane są zdecydowanie krócej – często przez 3-4 miesiące w roku co sprawia, że zakup zimowego ogumienia traktowany bywa jako niepotrzebny wydatek.

Nie zmienia tego niestety fakt, że dobre opony zimowe przekładają się na bezpieczeństwo kierowcy i komfort podróży. Specjalna mieszanka zastosowana w ogumieniu, nieco inna konstrukcja czy wykończenia bieżnika sprawiają, że zachowują się one na drodze diametralnie inaczej niż opony letnie zimą. W efekcie jazda w deszczu, na oblodzonej nawierzchni czy w błocie pośniegowym okazuje się bardziej stabilna, a samochód charakteryzuje się niewątpliwie lepszą przyczepnością na drodze.

Opony letnie w zimie a bezpieczeństwo

Czym różni się zachowanie opony letniej a zimowej na trasie? Zimówki opracowywane są tak, by zapewnić idealną przyczepność na wilgotnej drodze. Jeśli powierzchnia nie jest mokra, a np. oblodzona, ogumienie ściśle przylega do niej ograniczając ryzyko niekontrolowanego poślizgu. Wpływają na to:

  • inna elastyczność opon zimowych względem letnich
  • dodatkowe urowkowienie i zastosowane lamele
  • specyficzny układ wzoru bieżnika

W efekcie różnice widać szczególnie w kontekście długości i drogi hamowania. Zakładając, że samochód porusza się z niewielką prędkością 32 km/h po oblodzonej nawierzchni, zatrzymanie auta będzie się znacznie różniło w zależności od zastosowanego ogumienia. Hamowanie na oponach zimowych będzie zdecydowanie bardziej efektywne – auto zatrzyma się o około 11 metrów wcześniej niż w przypadku opon letnich.

Czy można jeździć na letnich oponach zimą?

W kontekście takich danych odpowiedź nasuwa się sama: tak, ale po co? Wszelkie badania i analizy pokazują, że opony zimowe zachowują się na oblodzonej, mokrej czy ośnieżonej drodze inaczej niż letnie. Wybierając te ostatnie trzeba mieć świadomość, że droga hamowania – szczególnie nagłego – będzie zdecydowanie dłuższa. Dodatkowo wzrasta ryzyko utraty kontroli nad samochodem podczas zbyt szybkiego wejścia w zakręt – pod tym względem zimówki również zapewniają zdecydowanie lepszą sterowność.

Jak opony letnie zimą reguluje prawo?

Opony letnie przy niskich temperaturach mogą budzić zastrzeżenia jedynie w teorii. W praktyce oraz od strony prawnej, nie ma w Polsce żadnych regulacji, które nakazywałyby stosowanie takiego ogumienia w określonych porach roku. Nie oznacza to jednak, że będzie tak wszędzie.

Wybierając się zimą na letnich oponach np. w austriackie Alpy można mieć problemy – zarówno z wjazdem w niektóre miejsca, jak i podczas kontroli policyjnej. W Polsce mandat za opony letnie w zimie nie istnieje. Nie oznacza to jednak, że stan opon podczas rutynowej kontroli nie zwróci uwagi mundurowych. Może być pretekstem np. do tego, by dokładnie przeanalizować głębokość bieżnika. A warto pamiętać, że letnia opona używana przez cały rok zdecydowanie szybciej tracić będzie swoje właściwości i wierzchnią warstwę. W efekcie może okazać się, że problemem nie będzie używanie opony letniej w zimie, ale po prostu jest stan – niezgodny z założeniami ustawodawcy.

Biorąc pod uwagę fakt, że dobre opony zimowe można coraz częściej zakupić w atrakcyjnych cenach, powinny one stanowić naturalną alternatywę dla ogumienia letniego. Zimą ich specyfika – inny bieżnik, większa trwałość, odprowadzanie wody i błota – może stanowić gwarancję bezpieczeństwa na trasie.

Materiał Promocyjny

Mogą Ci się również spodobać

Rząd chce podnieść akcyzę. Import używanych aut przestanie się opłacać

Ministerstwo Rozwoju wraz z resortem finansów, pracują nad podniesieniem akcyzy na samochody używane. Jeżeli ...

Toyota Corolla: Koniec schizmy

Rozstanie to nowy początek… Tak, znamy te pomysły, które – choć z założenia bywają ...

Nowy szef FCA nie będzie miał z górki

Sergio Marchionne nie był szefem Fiat Chrysler Automobiles. On był FCA. Na ile Mike ...

Startuje Poznań Motor Show 2019: 60 premier i inne atrakcje

Poznań Motor Show 2019 przez ostatnie lata urósł do rangi jednej z najważniejszych w ...

Elektryfikacja przyniesie kryzys w branży motoryzacyjnej

Przejście motoryzacji na napęd elektryczny nie wróży spokojnej przyszłości. Będzie to raczej trudne wyzwanie ...

Szykuje się sojusz dwóch gigantów

Herbert Diess, szef Volkswagena zapowiedział, że początek szerokiej współpracy z Fordem jest już bliski. ...