Skoda Kodiaq - samochód wszechstronny
Skoda Kodiaq - samochód wszechstronny
fot. Skoda

Nie tylko SUV-y mają rosnące grono sympatyków. Coraz większą popularność zdobywa również napęd na cztery koła. I to właśnie jemu postanowiliśmy się bliżej przyjrzeć.

Kiedy pisać o 4×4, jak nie zimą? W momencie, gdy na Zakopiance tworzą się gigantyczne korki z powodu kilku centymetrów śniegu, a miasta paraliżuje lekki opad białego puchu. Wtedy kierowcy tęsknie wzdychają do użytkowników wszędobylskich SUV-ów, którzy odziani w dobre, zimowe opony bez przeszkód forsują białe przeszkody. To najlepszy czas, by rozwiać wszelkie wątpliwości i wyjaśnić, skąd ta rosnąca popularność samochodów z napędem na obie osie.

W Skodach napęd 4×4 jest dostępny nie tylko w SUV-ach, ale także w Octavii czy Superbie / fot. Skoda

Kiedy się przydaje 4×4?

4×4 spopularyzowały pojazdy wojskowe. Prymitywne przeniesienie napędu na obie osie ratowało z opresji ciężkie wozy w trudnych warunkach, gdzie piechota grzęzła po pas w błocie. Szybko okazało się, że to rozwiązanie sprawdzi się również w cywilnych samochodach. Kilka dekad intensywnych prac sprawiło, że AWD znajdziemy nie tylko w crossoverach i SUV-ach, które z natury powinny móc opuszczać utwardzone szlaki, lecz również w autach z klasycznych segmentów.

Skoda Karoq Scout / fot. Skoda

W ubiegłym roku Skoda zanotowała rekordowy udział w sprzedaży aut 4×4. 10 procent klientów na całym świecie decydowało się na ten rodzaj napędu i to nie tylko w SUV-ach takich jak Kodiaq czy Karoq. AWD znajdziemy również w Superbie i Octavii. Skąd taka moda?

Skoda Octavia 4×4 / fot. Skoda

Odpowiedź jest bardzo prosta. Zaawansowany napęd wspomagany wydajną elektroniką ułatwia jazdę po nieutwardzonych szlakach, piasku, a także błocie. Pomaga sprawnie pokonywać strome podjazdy, głębokie kałuże i daje kierowcy bezcenną pewność za kierownicą w trudnych warunkach atmosferycznych. Docenią go nie tylko użytkownicy mieszkający na terenach o zmiennej aurze. Przydaje się także w mieście, gdzie podczas ataku zimy zdecydowanie łatwiej wyprowadzić taki pojazd z poślizgu, opuścić zaśnieżone miejsce parkingowe, czy w drodze do pracy nie wypatrywać tęsknym wzrokiem piaskarki przecierającej asfaltowy szlak. Wystarczy zapiąć pierwszy bieg i ruszyć przed siebie.

Jak działa 4×4?

Napęd w najnowszych modelach Skody jest dość prosty i podczas codziennej eksploatacji niewyczuwalny. W momencie dynamicznego przyspieszania, przekazuje znaczną część siły napędowej na bardziej dociążone koła tylnej osi. Jeśli utrzymujemy wysoką prędkość w czasie korzystnych warunków, niutonometry wędrują na przednie koła, by przyczynić się do możliwie największej redukcji zużycia paliwa. Warto wiedzieć, że nowoczesny system 4×4 w bardzo niewielkim stopniu odbija się na konsumpcji benzyny lub oleju napędowego. To zaledwie kilka procent, które w skrajnych sytuacjach mogą uratować życie.

Skoda Kodiaq 4×4 / fot. Skoda

Skody 4×4 korzystają z lekkiego, efektywnego sprzęgła wielopłytkowego z inteligentnym sterowaniem. Moduł elektroniczny w czasie rzeczywistym analizuje sytuację na drodze i dopasowuje przepływ momentu obrotowego między wszystkie koła. W razie wystąpienia poślizgu, nawet 85 proc. momentu może popłynąć na jedno z kół tylnej osi. Co ważne, system spięto z układem ABS i ESP. Do tego nad bezpieczeństwem czuwa cała armia czujników i elektronicznych asystentów.

CZYTAJ TAKŻE: Przygody ze Skodą z 4×4 w tle

Komputer w ułamku sekundy reguluje rozdziałem siły napędowej, o czym najłatwiej przekonać się w sytuacji, gdy jedna strona auta znajduje się na w miarę przyczepnej nawierzchni, a druga mokrym lub zaśnieżonym odcinku. Wtedy nagła zmiana kierunku w aucie przednio- albo tylnonapędowym może skończyć się poślizgiem prowadzącym do tragedii. 4×4 z rzeszą wydajnej elektroniki pomoże utrzymać właściwy tor jazdy lub zwyczajnie na niego powrócić. Wszystko w imię komfortu i bezpieczeństwa, nie tylko własnego, lecz również innych użytkowników drogi.

Skoda Superb 4×4 / fot. Skoda

Przygoda w terenie

O ile Superb i Octavia najlepiej czują się na asfalcie, o tyle SUV-ami z napędem 4×4 bez przeszkód można zapuścić się na trudniejsze szlaki, w czym pomaga m.in zwiększony prześwit i specjalny tryb Off-Road. By go uruchomić, wystarczy wybrać selektor trybów jazdy i kliknąć w odpowiednią ikonkę. Zmienia się wówczas ustawienie charakterystyka systemu kontroli trakcji. ASR umożliwia większa poślizgi, a elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego zdecydowanie szybciej reaguje. Karoq i Kodiaq mają też na pokładzie funkcje Hill Hold Control oraz Hill Descent Control. Odpowiadają za dzielność pojazdu podczas stromych podjazdów i zjazdów.

4×4 sprawdzi się cały rok

Istotnym jest fakt, że 4×4 nie podnosi w zauważalny sposób kosztów serwisowych. Auto eksploatowane zgodnie z przeznaczeniem cechuje się taką samą trwałością, jak wersje przednionapędowe, o czym zgodnie przyznają wyspecjalizowane warsztaty. Ponadto, napęd na obie osie sprawdzi się nie tylko zimą, podczas trudnych warunków atmosferycznych, lecz również w okresie letnim, gdy trzeba wyciągnąć z wody przyczepę z jachtem lub wydostać się z piaszczystej drogi. System wymaga dopłaty w wysokości zaledwie kilku tysięcy złotych, ale z wielu sytuacji potencjalnie niebezpiecznych pozwala wyjść obronną ręką i bezpiecznie dojechać do celu.

TEKST POWSTAŁ PRZY WSPÓŁPRACY SKODA POLSKA

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Premiera Audi e-tron: Europa kontratakuje

Na światową premierę swojego pierwszego elektrycznego SUV-a Niemcy wybrali San Francisco. Być może dlatego, ...

Haker za kierownicą

Samochody potrafiące poruszać się całkowicie bez udziału kierowcy to wciąż przyszłość, choć jak przekonują ...

Porsche zwiększyło w grudniu sprzedaż aż o 300 proc. w porównaniu z listopadem

Sprzedaż nowych samochodów w 2018 r.: Jest rekord, ale i zaskoczenie

Rejestracje nowych samochodów osobowych i dostawczych w 2018 r. sięgnęły 600,8 tys. sztuk. Jak ...

Prezes Renaulta ponownie aresztowany

Carlos Ghosn, były już prezes Nissana i (nadal) szef francuskiego Renaulta miał w piątek ...

Cullinan – najbardziej wyczekiwany model Rolls Royce’a

To jedna z najbardziej wyczekiwanych motoryzacyjnych premier tego roku. Rolls Royce Cullinan, który przejdzie ...

Będzie szturm klientów na firmy leasingowe

Spółki leasingowe nie chcą komentować zmian, które dla ich branży przyszykował rząd. Spodziewają się ...