Leszek Szafran, Goodyear: W przyszłości rola opon będzie nadal wzrastać

Nowoczesna mobilność wpływa na rozwój branży oponiarskiej – mówi Leszek Szafran Dyrektor Zarządzający Biznesem Opon Osobowych w Goodyear Europa Wschodnia – Północ.

Publikacja: 07.12.2021 12:01

Leszek Szafran, Dyrektor Zarządzający Biznesem Opon Osobowych w Goodyear Europa Wschodnia – Północ.

Leszek Szafran, Dyrektor Zarządzający Biznesem Opon Osobowych w Goodyear Europa Wschodnia – Północ.

Foto: mat. prasowe

Zima za pasem. Czy Polacy chętnie wymieniają opony letnie na zimowe?

I tak, i nie. Z jednej strony niektóre badania pokazują, że zdecydowana większość deklaruje wymianę opon na zimowe. Patrząc jednak na rzeczywistość drogową, nadal widzimy sporą grupę jeżdżących zimą na oponach letnich albo na oponach, których stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Ale gdyby nawet przyjąć, że opony zmienia co najmniej 80–85 proc. kierowców, to z perspektywy bezpieczeństwa nas wszystkich to nadal za mało. Polska jest ciągle jednym z niewielu krajów Europy, w którym nie ma przepisów o obowiązku jeżdżenia na oponach zimowych lub całorocznych. Mimo regularnych akcji edukacyjnych niektórzy wciąż nie chcą przyjąć do wiadomości, że opony letnie zimą nie są w stanie zapewnić odpowiedniej przyczepności w temperaturach poniżej 7 st. C. W takich warunkach pogodowych mieszanka gumowa opony letniej po prostu twardnieje, co przekłada się na gorszą przyczepność i dłuższą drogę hamowania. Natomiast dobre opony zimowe, dzięki specjalnej rzeźbie bieżnika i masie innowacyjnych zastosowań, wspomagają jazdę nawet w najtrudniejszych warunkach.

A jak wygląda rynek opon całorocznych?

W ostatnich latach rynek opon całorocznych systematycznie rośnie. W trzecim kwartale tego roku w Europie sprzedaż opon wielosezonowych wzrosła o 20 proc., porównując do 2020 r. Opony całoroczne to oczywiście rozwiązanie kompromisowe, ale z zachowaniem bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Od czasu opracowania konceptu opony wielosezonowej przez inżynierów Goodyeara w latach 70. prowadzone są nieustanne badania i wdrażane innowacje rozwijające ten rodzaj opon.

mat. prasowe

Gdzie jeszcze widać potencjał dla producentów opon?

Warto wspomnieć o wzroście popularności SUV-ów i crossoverów, co przekłada się na nowe wyzwania technologiczne. Z uwagi na specyfikę i wszechstronność tych aut ich właściciele korzystają z nich zarówno do wyjazdów służbowych, jazdy po mieście, ale też do rodzinnych i rekreacyjnych wypadów, np. do domku na wsi lub w górach. Opony, które oferujemy dla tego segmentu aut, muszą być więc bardziej wytrzymałe i uniwersalne, ale też powinny zapewniać dynamikę i osiągi. Rozwój SUV-ów przekłada się na postęp w technologiach oponiarskich. Dla przykładu zastosowanie mocniejszego materiału w ścianach bocznych i opasaniu konstrukcji sprzyja wydłużeniu trwałości, ale także pomaga w sterowaniu i wpływa na dynamikę jazdy. To szczególnie istotne w autach z wyżej położonym środkiem ciężkości.

Jakie są najnowsze trendy w branży oponiarskiej?

Te bliższe trendy na pewno są związane z rozwojem elektryków i hybryd, co przekłada się na kolejne wyzwania dla producentów opon. Jest to nieustanna praca nad trzema parametrami: wytrzymałością opony, jej zasięgiem i hałasem. Tak się składa, że Goodyear jest wiodącym dostawcą opon na pierwsze wyposażenie do e-aut. Mówimy tu zarówno o bardziej miejskich elektrykach”, jak VW ID.3, Cupra Born, ale też tych ze sportowym charakterem, jak Audi e-tron GT, ale i e-SUV-ach np. Audi e-tron.

Rola opon w przyszłej mobilności? Jakiego ogumienia potrzebują np. autonomiczne pojazdy?

To inteligentna opona, która w czasie rzeczywistym – dzięki specjalnym algorytmom – będzie dostarczać informacje poprawiające bezpieczeństwo jazdy oraz sprawność i koszty operacyjne operatorów flotowych, a to wszystko z pozytywnym wpływem na środowisko. Ponadto po raz pierwszy w branży to właśnie Goodyear opracował niepneumatyczną (bezpowietrzną) oponę (NPT) i zespół koła do wspomagania transportu miejskiego z użyciem pojazdów autonomicznych, a rozwiązanie to jest już wykorzystywane przez Zarząd Transportu w Jacksonville (JTA) w USA.

mat. prasowe

Goodyear angażuje się też w motorsport. Jak bardzo rozwój ogumienia w wyścigach przekłada się na zwykłego użytkownika?

Motorsport jest wpisany w DNA Goodyeara. Powróciliśmy do wyścigów jako dostawca opon i partner czterech serii wyścigowych: WEC, ELMS, WTCR oraz elektrycznej Pure ETCR. Co ciekawe, Goodyear zaangażował się także w e-sport i został oficjalnym partnerem oponiarskim Le Mans Virtual Series. Co oznacza zaangażowanie w motorsport obrazuje wyścig Le Mans 24h, na który przywieźliśmy 5 tys. opon – prawie 200 na każde auto – i 70 pracowników do obsługi. Dzięki współpracy z kierowcami możemy zmaksymalizować osiągi opon na torze, co przekłada się na technologie i rozwiązania stosowane w oponach dostępnych dla konsumentów.

Czytaj więcej

Maciej Mazur, PSPA: E-mobilność oddziałuje na polską gospodarkę

Zima za pasem. Czy Polacy chętnie wymieniają opony letnie na zimowe?

I tak, i nie. Z jednej strony niektóre badania pokazują, że zdecydowana większość deklaruje wymianę opon na zimowe. Patrząc jednak na rzeczywistość drogową, nadal widzimy sporą grupę jeżdżących zimą na oponach letnich albo na oponach, których stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Ale gdyby nawet przyjąć, że opony zmienia co najmniej 80–85 proc. kierowców, to z perspektywy bezpieczeństwa nas wszystkich to nadal za mało. Polska jest ciągle jednym z niewielu krajów Europy, w którym nie ma przepisów o obowiązku jeżdżenia na oponach zimowych lub całorocznych. Mimo regularnych akcji edukacyjnych niektórzy wciąż nie chcą przyjąć do wiadomości, że opony letnie zimą nie są w stanie zapewnić odpowiedniej przyczepności w temperaturach poniżej 7 st. C. W takich warunkach pogodowych mieszanka gumowa opony letniej po prostu twardnieje, co przekłada się na gorszą przyczepność i dłuższą drogę hamowania. Natomiast dobre opony zimowe, dzięki specjalnej rzeźbie bieżnika i masie innowacyjnych zastosowań, wspomagają jazdę nawet w najtrudniejszych warunkach.

Rozmowa MOTO.RP.PL
Alexander Vlaskamp, dyr. gen. MAN Truck&Bus: W 2040 r. większość transportu drogowego będzie elektryczna
Rozmowa MOTO.RP.PL
Marcin Kwoka, Head of Market Operations MBC Poland: Z definicji Mercedes nie walczy ceną
Rozmowa MOTO.RP.PL
Piotr Łakomy, dyr. marki Volkswagen Samochody Dostawcze: Segment C/D będzie segmentem Craftera
Rozmowa MOTO.RP.PL
Emil Lisowski, CEO Marathon International: W tej chwili wszystko jest trudne
Rozmowa MOTO.RP.PL
Łukasz Zadworny, dyrektor marki Audi w Polsce: Segment premium rośnie dynamicznie
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO