Nigdy nie był najmocniejszy czy najszybszy, za to zawsze lekki i zwinny. Każda kolejna generacja dawała mnóstwo frajdy za kółkiem. Przyjrzyjmy się historii Suzuki Swift GTi / Sport.

1
Suzuki Swift GTi - 1986 rok

Pierwszy sportowy Swift nosił oznaczenie GTi i pojawił się w 1986 roku. Miał 4-cylindowy silnik o pojemności 1,3 litra i 101 KM. Brzmi na niewielką moc, ale to auto ważyła około 800 kg. Swift pierwszej generacji był małym, miejskim samochodem. Karoseria miała zaledwie 3585 mm długości. Dzisiejszy Swift jest o 255 mm dłuższy. Na początku 1989 roku pojawiły się modele wyposażone w katalizator. Utrzymano taką samą moc silnika nie tracąc nic na osiągach.

2
Suzuki Swift GTi - 1989 rok

W marcu 1989 roku pojawił się Swift drugiej generacji. Pojawiła się odmiana Cabrio (dostępna wyłącznie z 68 konnym silnikiem), limuzyna oraz opcjonalny napęd na cztery koła (tylko w połączeniu z silnikiem 1,6 l 95 KM). Swift GTi był wyposażony w najmocniejszą jednostkę dostępną w tym modelu. Nadal był to ten sam silnik co w pierwszej generacji o mocy 101 KM. Co ciekawe konstrukcja tej jednostki powstała w wczesnych latach osiemdziesiątych i była pomyślana jako baza do przyszłego silnika supermotocykla - Hayabusy 1300. Suzuki Swift GTi oferowany był wyłącznie w modelach dwóch pierwszych modelach oznaczonych fabrycznie skrótem AA i EA. Druga generacja Swifta miała masę własną 835 kg. Auto było nieco większe od swojego poprzednika (3745 mm). Swift GTi rozpędzał się do 188 km/h i przyspieszał de setki w czasie 8,7 s.

3
Suzuki Swift Sport - 2005 rok

Trzecia generacja (fabryczne oznaczenie MA) nie miała w ofercie modelu GTi. Najmocniejsza wersja Swifta powróciła razem z czwartą generacją (MZ/EZ) w 2005 roku pod nazwą Sport. Swift Sport był napędzany silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy 125 KM. Jako jedyny model z całej gamy był wyposażony w hamulce tarczowe również na tylnej osi. Oferowany w latach 2005-2010 Swift Sport był w stanie osiągnąć maksymalnie 200 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 8,9 sekundy. Był też cięższy od swojego poprzednika - 1105 kg. W Europie dostępny był wyłącznie z trzydrzwiową karoserią.

4
Suzuki Swift Sport 2011 rok

Piąta generacja oznaczona FZ/NZ również oferowała model Sport, który był dostępny od 2011 roku. Jednostka napędowa została nieco zmodyfikowana i przy pojemności 1,6 litra osiągała moc 136 KM. W 2013 roku model otrzymał drobny facelifting. Był to największy i najcięższy (1115 kg) model Swifta. Przez to też względem poprzednika piąta generacja jest nieco wolniejsza. Przyspieszał co prawda lepiej o 0,2 sekundy (0-100 km/h 8,7 s), ale rozpędzał się do 195 km/h.

5
Suzuki Swift Sport 2017 rok

Najnowsza generacja Swifta pojawiła się na japońskim rynku 04 stycznia 2017 roku. W Europie nowy model pojawił się 13 maja 2017 roku. Swift Sport miał swoją premierę czerwcu 2017. Zupełna nowość tym modelu to turbodoładowany silnik. 4 cylindrowa jednostka napędowa o pojemności 1,4 litra i mocy 140 KM pochodzi z modelu Vitara. Masa własna Swifta to jedyne 970 kg (o 90 kg mniej niż poprzedni Swift Sport). Prędkość maksymalna wynosi 210 km/h, a przyspieszenie 0-100 w 8,1 s. Więcej o nowym modelu możecie przeczytać TU.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Miliony na nowe fotoradary

Główny Inspektorat Transportu Drogowego wyda ponad 160 mln zł na nowe urządzenia rejestrujące. Pierwszy ...

Prezes Renaulta ponownie aresztowany

Carlos Ghosn, były już prezes Nissana i (nadal) szef francuskiego Renaulta miał w piątek ...

Auta Tesli znowu za dopłatą w Niemczech

Klienci kupujący w Niemczech elektryczne samochody Tesli mogą znowu występować o dopłaty od rządu, ...

Podwyżki za przejazd autostradą A2

Podwyżki za przejazd autostradą A2. Od 2 stycznia 2019 roku na odcinku Nowy Tomyśl ...

Najmniej i najbardziej awaryjne samochody używane. Nowy raport

Niemieckie Towarzystwo Nadzoru Technicznego GTÜ opublikowało raport najmniej i najbardziej usterkowych aut. GTÜ to ...

Toyota Rav4: Zupełnie nowa

Piąta generacja Toyoty Rav4 właśnie wjeżdża do salonów. Mieliśmy okazję przyjrzeć się jej nieco ...