Rynek samochodów elektrycznych wymaga kontynuacji wsparcia

Prawie 90 proc. samochodów elektrycznych jeżdżących obecnie po polskich drogach zostało zarejestrowanych w latach obowiązywania programu „Mój Elektryk”. Wstrzymanie subsydiów z najpopularniejszej ścieżki leasingowej, może jednak przyczynić się do pierwszego spadku rejestracji nowych pojazdów typu BEV. Sytuacji nie poprawia brak informacji o dotacjach do używanych elektryków.

Publikacja: 20.09.2024 08:49

Rynek samochodów elektrycznych wymaga kontynuacji wsparcia

Foto: Adobe Stock

Wprowadzony w lipcu 2021 r. (a w praktyce, po uruchomieniu wszystkich naborów, w 2022 r.) program „Mój Elektryk” stanowi kluczowy czynnik prowadzący do popularyzacji pojazdów zeroemisyjnych w Polsce. Dzięki stosunkowo atrakcyjnym warunkom dofinansowania roczna liczba rejestracji nowych, samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) kategorii M1 i N1, w latach 2020-2023 wzrosła niemal 6-krotnie. Mimo pozytywnego wpływu subsydiów, Polska wciąż znajduje się na jednym z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej pod względem udziału BEV w rejestracjach nowych, samochodów osobowych. W I połowie 2024 r. w segmencie nowych pojazdów osobowych wynosił on zaledwie ok. 3 proc., czyli niemal 4-krotnie mniej niż średnia unijna. Stawia to pod znakiem zapytania możliwość zdecydowanego przyspieszenia dekarbonizacji polskiego transportu drogowego w kontekście celów klimatycznych Unii Europejskiej.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Na prąd
Chiński bestseller wjeżdża do Europy. W Państwie Środka kosztuje ok. 21 tys. zł
Na prąd
Ceny akumulatorów na rekordowo niskim poziomie. Czy elektryki będą tańsze?
Na prąd
Musk stawia wyzwanie Chinom. Tania Tesla pojawi się w 2025 r.
Na prąd
Program dopłat "Mój elektryk 2.0" może zaszkodzić rynkowi e-mobility
Na prąd
Samochody elektryczne w raporcie TÜV. Tesla na ostatnim miejscu
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10