Reklama

Rynek samochodów elektrycznych wymaga kontynuacji wsparcia

Prawie 90 proc. samochodów elektrycznych jeżdżących obecnie po polskich drogach zostało zarejestrowanych w latach obowiązywania programu „Mój Elektryk”. Wstrzymanie subsydiów z najpopularniejszej ścieżki leasingowej, może jednak przyczynić się do pierwszego spadku rejestracji nowych pojazdów typu BEV. Sytuacji nie poprawia brak informacji o dotacjach do używanych elektryków.

Publikacja: 20.09.2024 08:49

Rynek samochodów elektrycznych wymaga kontynuacji wsparcia

Foto: Adobe Stock

Wprowadzony w lipcu 2021 r. (a w praktyce, po uruchomieniu wszystkich naborów, w 2022 r.) program „Mój Elektryk” stanowi kluczowy czynnik prowadzący do popularyzacji pojazdów zeroemisyjnych w Polsce. Dzięki stosunkowo atrakcyjnym warunkom dofinansowania roczna liczba rejestracji nowych, samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) kategorii M1 i N1, w latach 2020-2023 wzrosła niemal 6-krotnie. Mimo pozytywnego wpływu subsydiów, Polska wciąż znajduje się na jednym z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej pod względem udziału BEV w rejestracjach nowych, samochodów osobowych. W I połowie 2024 r. w segmencie nowych pojazdów osobowych wynosił on zaledwie ok. 3 proc., czyli niemal 4-krotnie mniej niż średnia unijna. Stawia to pod znakiem zapytania możliwość zdecydowanego przyspieszenia dekarbonizacji polskiego transportu drogowego w kontekście celów klimatycznych Unii Europejskiej.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Na prąd
Europejska motoryzacja pod presją: uniezależnienie od Azji czy wzrost cen aut?
Na prąd
Trzeba było tak od razu. Koniec z bezdusznymi nazwami modeli Volkswagena
Na prąd
Niesamowity rekord. Żaden samochód elektryczny nigdy nie pojechał szybciej niż ten
Na prąd
Porsche wyłącza prąd. Koniec niemieckiego snu o superbaterii
Na prąd
Kolejna marka rezygnuje z planu przejścia na pełną elektromobilność
Reklama
Reklama