O rynkowych potrzebach dyskutowano podczas Kongresu Nowej Mobilności. „Siódemka dla elektromobilności” to list otwarty podpisany przez przedstawicieli polskiej branży e-mobility, który zakłada siedem głównych postulatów, które muszą zostać spełnione, aby Polska odegrała ważną rolę w transformacji transportowej. Jest to nad wyraz ważne, gdyż przemysł motoryzacyjny to filar polskiej gospodarki. Odpowiada za 8 proc. PKB i 13,5 proc. rocznego eksportu. Łączne zatrudnienie w sektorze wynosi 490 tys. osób, a więc 7,6 proc. wszystkich pracujących w przemyśle. Rynkowi eksperci zakładają, że w najbliższych latach branżę czekają jednak rewolucyjne zmiany, które zdecydują o jej przyszłości. Rozwój i większa dostępność technologii, nowe regulacje, gigantyczne inwestycje, masowa elektryfikacja flot i parku pojazdów elektrycznych, a także coraz większa świadomość i budowa wartości firm w oparciu o zrównoważony rozwój, stworzą zupełnie nowe perspektywy biznesowe.
- Wobec globalnych zmian polegających na odchodzeniu od napędów konwencjonalnych na rzecz elektrycznych musimy sprawić, że sektor motoryzacyjny utrzyma silną pozycję w krajowej gospodarce, a Polska w branży automotive stanie się nową potęgą gospodarczą Europy. Aby tak się stało, konieczne jest wdrożenie instrumentów wspierających transformację. W przeciwnym wypadku grozi nam wykluczenie z europejskiego łańcucha dostaw, redukcja zatrudnienia oraz spadek PKB. Od decyzji podjętych w najbliższym czasie zależeć będzie, czy na drodze do neutralności klimatycznej Europy, Polska znajdzie się wśród liderów gospodarczych regionu, czy też pozostanie biernym obserwatorem zmian zachodzących w innych państwach członkowskich. Musimy zacząć postrzegać transformację przede wszystkim w kategoriach szans a nie wyzwań – mówił Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Suma globalnych inwestycji w obszarze zeroemisyjnego transportu szacowana jest na kwotę 53 bln USD do 2050 r. Sygnatariusze „Siódemki dla elektromobilności” wskazali, że decydenci z administracją publiczną na czele powinni dołożyć wszelkich starań, aby jak najwięcej tych środków trafiło do Polski. Rozwój nowoczesnych technologii prowadzi do pozytywnych zmian w przestrzeni gospodarczej. Ten trend nie omija również naszego kraju. Dzisiaj jesteśmy liderem w sektorze baterii litowo-jonowych, który stanowi 2 proc. rocznej wartości polskiego eksportu. Ten trend trzeba jednak utrzymać. Prognozy na przyszłe lata wskazują, że inne kraje europejskie mogą w perspektywie 2030 roku wyprzedzić nasz kraj pod względem mocy produkcyjnych. Głównym konkurentem w tej kwestii mają być Niemcy. Silnych stron nasz przemysł posiada więcej, m. in. w obszarze produkcji pojazdów, w tym zwłaszcza autobusów elektrycznych, stacji ładowania i podzespołów. Jednak bez odpowiedniego wsparcia i subsydiowania zielonego przemysłu, Polska będzie systematycznie tracić swoją pozycję, nie mówiąc o budowaniu przewag.
- Branża uznaje, że temat transformacji polskiego sektora motoryzacyjnego należy wyprowadzić poza zakres bieżącego dyskursu politycznego, budować wokół niej konsensus i wspierać systemowo. W ramach „Siódemki dla elektromobilności” apelujemy o podjęcie strategicznych działań w siedmiu, kluczowych dla transformacji obszarach. Konieczne jest przekształcenia Polski w wiodący hub produkcyjny dla sektora elektromobilności, przyspieszenie rozbudowy ogólnodostępnej i prywatnej infrastruktury ładowania, wzmocnienia pozycji polskich przedsiębiorstw transportowych w europejskim łańcuchu wartości, a także rozwój OZE i przyspieszenie transformacji polskiego sektora energetycznego w kierunku zeroemisyjnym – mówił Aleksander Rajch, dyrektor ds. relacji zewnętrznych PSPA. W „Siódemce dla elektromobilności”, którą można podpisać na dedykowanej stronie znalazły się również postulaty wzrostu innowacyjnośc polskiej gospodarki w ramach wsparcia prac badawczo-rozwojowych i kształcenia kadr, zwiększenia efektywności alokacji środków w obszarze B+R wraz z koordynacją badań i projektów, a także ukierunkowywaniem ich na możliwość wdrożeń przemysłowych, a ponadto zapewnienie finansowania inwestycji i systemowego wsparcia rynku samochodów elektrycznych.
– Pozyskiwanie prądu ze źródeł odnawialnych, rozbudowa infrastruktury ładowarek czy zwrot transportu ciężkiego w kierunku elektromobilności, razem stanowią swojego rodzaju system naczyń połączonych, którego łączna realizacja jest niezbędna, by osiągnąć znaczącą efektywność kosztową i utrzymać się wśród liczących się gospodarczo państw Europy. Dziś jesteśmy jednym z liderów europejskiego transportu, a gałąź ta przynosi nam 6 proc. zysków PKB. W interesie wszystkich jest więc dostosowanie się do światowych trendów i przyjęcie postulatów zbliżających naszą gospodarkę do zeroemisyjnych standardów – mówi Łukasz Juskowiak, Head of Marketing, Otomoto. Postulaty zgłoszone przez branże stanowią najważniejsze działania, aby Polska utrzymała i wzmocniła swoją pozycję w sektorze elektromobilności. By tak jednak się stało konieczna jest współpraca legislacji z branżą.