Mech na kołach

Firmy oponiarskie wprowadzają do produkcji opon coraz więcej rozwiązań, które będą wykorzystywane w samochodach autonomicznych.

Publikacja: 06.06.2018 00:31

Mech na kołach

Foto: fot. Michelin

Zaawansowane technologie cyfrowe coraz mocniej wkraczają do branży produkcji opon. Prototyp inteligentnej opony, która komunikuje się z operatorem floty samochodowej, przedstawiła w marcu 2018 r. firma Goodyear. Zaprezentowany system obejmuje oponę, czujniki i algorytmy pracujące w chmurze.

CZYTAJ TAKŻE: Rynek opon w Polsce mocno przyspiesza

Elementy systemu komunikują się z osobą zarządzającą pojazdem w czasie rzeczywistym za pośrednictwem mobilnej aplikacji. Czujniki zbierają dane z pojazdu oraz źródeł zewnętrznych i dostarczają je do specjalnych algorytmów, opracowanych przez inżynierów firmy. Dzięki tym algorytmom informacje o oponie i jej statusie – w tym stopniu zużycia, temperaturze i ciśnieniu – są stale uaktualniane i współdzielone z operatorem floty. To z kolei pozwala zoptymalizować eksploatację opon i obniżyć koszty.

Podczas tegorocznego salonu Geneva Motor Show Goodyear pokazał także prototypową oponę, która wytwarza tlen oraz energię elektryczną. Opona nazywa się Oxygene i jest wypełniona w środku mchem. Dzięki otworom w strukturze bieżnika pobiera on wilgoć z jezdni oraz dwutlenek węgla z atmosfery. W procesie fotosyntezy powstaje tlen, który z kolei zasila elektronikę opony – czujniki oraz specjalny pasek świetlny o zmiennych barwach. Ten ostatni ostrzega innych użytkowników ruchu oraz pieszych o wykonywanych przez pojazd manewrach, jak np. hamowanie czy zmiana pasa. Goodyear utrzymuje, że masowe wykorzystanie takich opon w dużym mieście (przykładem miałby być Paryż) spowoduje wytworzenie ok. 3 tys. ton tlenu i absorpcję 4 tys. ton dwutlenku węgla. O walorze ekologicznym Oxygene świadczy także fakt, że opona powstaje w wyniku procesu druku 3D z proszku gumowego pochodzącego z recyklingu.

Wcześniejszą innowacją firmy jest opona Eagle-360 w kształcie kuli. Może ona zwiększyć bezpieczeństwo i manewrowość pojazdów w autonomicznej motoryzacji. Sferyczny kształt jest bowiem kluczem do maksymalnej manewrowości. Aktywna technologia pozwala oponie poruszać się w wybranym kierunku, co ogranicza poślizg na niebezpiecznych nawierzchniach – jak lód – czy podczas omijania przeszkód.

CZYTAJ TAKŻE: Branża oponiarska mocno inwestuje

Na innowacyjne rozwiązania ekologiczne stawia także Michelin. W ub.r. firma zaprezentowała swoją pierwszą oponę z recyklingu podczas światowego szczytu na rzecz zrównoważonej mobilności Movin’On w Kanadzie. Opona pod nazwą Vision powstaje z biodegradowalnych materiałów, do produkcji których wykorzystano odpadki, takie jak papier, plastik, puszki, zużyte części elektroniczne i resztki żywnościowe. Opona nie wymaga pompowania dzięki swojej wewnętrznej pęcherzykowej konstrukcji. Dodatkowo została ona wyposażona w sensory, co pozwala na komunikowanie się z kierowcą za pomocą aplikacji na smartfona.

Także w ub.r. na targach Motor Show w Poznaniu Michelin zaprezentował po raz pierwszy w Polsce swoją najnowszą oponę o rekordowych osiągach. Michelin Pilot Sport 4 S posiada najwyższy indeks prędkości (Y) umożliwiający jazdę przy ponad 300 km/h. W oponie wykorzystano rozwiązania stworzone na potrzeby sportów motorowych, w tym takich wyścigów jak 24h Le Mans, seria WRC oraz Formuła E. Zastosowano w niej również „aksamitną technologię” Premium Touch Technology zwiększającą kontrast napisów na bokach opony oraz imitującą aksamit w dotyku i wyglądzie. Opona, która będzie stanowić oryginalne wyposażenie ponad 60 modeli aut, jest dostępna w 34 rozmiarach na koła 19 i 20 cali.

Zaawansowane technologie cyfrowe coraz mocniej wkraczają do branży produkcji opon. Prototyp inteligentnej opony, która komunikuje się z operatorem floty samochodowej, przedstawiła w marcu 2018 r. firma Goodyear. Zaprezentowany system obejmuje oponę, czujniki i algorytmy pracujące w chmurze.

CZYTAJ TAKŻE: Rynek opon w Polsce mocno przyspiesza

Pozostało 91% artykułu
Materiał Promocyjny
Opony premium – innowacje, które budują przewagę na drodze
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych