Zaawansowane technologie cyfrowe coraz mocniej wkraczają do branży produkcji opon. Prototyp inteligentnej opony, która komunikuje się z operatorem floty samochodowej, przedstawiła w marcu 2018 r. firma Goodyear. Zaprezentowany system obejmuje oponę, czujniki i algorytmy pracujące w chmurze.
CZYTAJ TAKŻE: Rynek opon w Polsce mocno przyspiesza
Elementy systemu komunikują się z osobą zarządzającą pojazdem w czasie rzeczywistym za pośrednictwem mobilnej aplikacji. Czujniki zbierają dane z pojazdu oraz źródeł zewnętrznych i dostarczają je do specjalnych algorytmów, opracowanych przez inżynierów firmy. Dzięki tym algorytmom informacje o oponie i jej statusie – w tym stopniu zużycia, temperaturze i ciśnieniu – są stale uaktualniane i współdzielone z operatorem floty. To z kolei pozwala zoptymalizować eksploatację opon i obniżyć koszty.
Podczas tegorocznego salonu Geneva Motor Show Goodyear pokazał także prototypową oponę, która wytwarza tlen oraz energię elektryczną. Opona nazywa się Oxygene i jest wypełniona w środku mchem. Dzięki otworom w strukturze bieżnika pobiera on wilgoć z jezdni oraz dwutlenek węgla z atmosfery. W procesie fotosyntezy powstaje tlen, który z kolei zasila elektronikę opony – czujniki oraz specjalny pasek świetlny o zmiennych barwach. Ten ostatni ostrzega innych użytkowników ruchu oraz pieszych o wykonywanych przez pojazd manewrach, jak np. hamowanie czy zmiana pasa. Goodyear utrzymuje, że masowe wykorzystanie takich opon w dużym mieście (przykładem miałby być Paryż) spowoduje wytworzenie ok. 3 tys. ton tlenu i absorpcję 4 tys. ton dwutlenku węgla. O walorze ekologicznym Oxygene świadczy także fakt, że opona powstaje w wyniku procesu druku 3D z proszku gumowego pochodzącego z recyklingu.