Projekt eHighway rusza w Niemczech

Zielone światło dla budowy eksperymentalnych odcinków dróg dostosowanych do ładowania samochodów ciężarowych w Niemczech. To wspólny projekt Siemensa i Volkswagen Group Research. Pierwsze testy na początku 2019 r.

Publikacja: 01.06.2018 11:03

Projekt eHighway rusza w Niemczech

Foto: fot. Siemens

Niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska zapaliło zielone światło dla projektu pilotażowego elektryfikacji dalekobieżnych ciężarówek. Według testowanej koncepcji mają być ładowane za pomocą pantografu czerpiącego prąd z sieci napowietrznej. Siemens jest odpowiedzialny za opracowanie pantografu a Volkswagen dostarcza ciężarówki hybrydowe za pośrednictwem szwedzkiej spółki zależnej Scania. Pierwsze testy rozpoczną się początku 2019 roku.

Jednym z celów projektu jest ustalenie, jak ciężki transport, szczelnie ten długodystansowy, może być bardziej przyjazny dla klimatu. Tylko w Niemczech transport ciężarowy corocznie emituje 56 mln CO2 rocznie. Pytanie, o ile da się ją zmniejszyć przez stopniową elektryfikację transportu.

""

Wcześniejszy projekt ENUBA 2 realizowany przez Siemensa ze Scanią na odcinku koło Groß Dölln w Niemczech / fot. Siemens

Foto: moto.rp.pl

Zarówno firma Siemens, jak i Scania prowadzą już takie próby, ale teraz przeniosą je na niemieckich drogach publicznych. Projekt ma potrwać trzy lata. Wezmą w nim udział dwie hybrydowe ciężarówki Scania. Będą się poruszać po odcinkach autostrady A5 na południe od Frankfurtu, A1 w pobliżu Lubeki i na drodze federalnej B442 w pobliżu Gaggenau. Testy ruszą, gdy zostanie przygotowana odpowiednia infrastruktura. Partnerzy zaznaczają, że projekt badawczy stanowi wstępny etap prawdziwej próby terenowej, zaplanowanej na większą skalę.

– Oczekujemy, że projekt pozwoli nam w sposób praktyczny sprawdzić, jakie są możliwości zmniejszenia emisji CO2 poprzez elektryzację transportu, ale i to, jaka ilość energii jest potrzebna do zasilania ciężarówek. To także przyczynek do prac nad rozwojem przyszłych generacji napędów elektrycznych – mówi dr Axel Heinrich, kierownik działu badań grupowych w Volkswagen AG. Zdaniem Rolanda Edela, dyrektora ds. technologii w Scanii, system eHighway to jedna z dróg do czystego transportu ciężarowego. Próby terenowe w Niemczech są ważnym krokiem na drodze do wdrożenia takich systemów.

Materiał Promocyjny
Opony premium – innowacje, które budują przewagę na drodze
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych