Projekt eHighway rusza w Niemczech

Zielone światło dla budowy eksperymentalnych odcinków dróg dostosowanych do ładowania samochodów ciężarowych w Niemczech. To wspólny projekt Siemensa i Volkswagen Group Research. Pierwsze testy na początku 2019 r.

Publikacja: 01.06.2018 11:03

Projekt eHighway rusza w Niemczech

Foto: fot. Siemens

Niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska zapaliło zielone światło dla projektu pilotażowego elektryfikacji dalekobieżnych ciężarówek. Według testowanej koncepcji mają być ładowane za pomocą pantografu czerpiącego prąd z sieci napowietrznej. Siemens jest odpowiedzialny za opracowanie pantografu a Volkswagen dostarcza ciężarówki hybrydowe za pośrednictwem szwedzkiej spółki zależnej Scania. Pierwsze testy rozpoczną się początku 2019 roku.

Jednym z celów projektu jest ustalenie, jak ciężki transport, szczelnie ten długodystansowy, może być bardziej przyjazny dla klimatu. Tylko w Niemczech transport ciężarowy corocznie emituje 56 mln CO2 rocznie. Pytanie, o ile da się ją zmniejszyć przez stopniową elektryfikację transportu.

""

Wcześniejszy projekt ENUBA 2 realizowany przez Siemensa ze Scanią na odcinku koło Groß Dölln w Niemczech / fot. Siemens

Foto: moto.rp.pl

Zarówno firma Siemens, jak i Scania prowadzą już takie próby, ale teraz przeniosą je na niemieckich drogach publicznych. Projekt ma potrwać trzy lata. Wezmą w nim udział dwie hybrydowe ciężarówki Scania. Będą się poruszać po odcinkach autostrady A5 na południe od Frankfurtu, A1 w pobliżu Lubeki i na drodze federalnej B442 w pobliżu Gaggenau. Testy ruszą, gdy zostanie przygotowana odpowiednia infrastruktura. Partnerzy zaznaczają, że projekt badawczy stanowi wstępny etap prawdziwej próby terenowej, zaplanowanej na większą skalę.

– Oczekujemy, że projekt pozwoli nam w sposób praktyczny sprawdzić, jakie są możliwości zmniejszenia emisji CO2 poprzez elektryzację transportu, ale i to, jaka ilość energii jest potrzebna do zasilania ciężarówek. To także przyczynek do prac nad rozwojem przyszłych generacji napędów elektrycznych – mówi dr Axel Heinrich, kierownik działu badań grupowych w Volkswagen AG. Zdaniem Rolanda Edela, dyrektora ds. technologii w Scanii, system eHighway to jedna z dróg do czystego transportu ciężarowego. Próby terenowe w Niemczech są ważnym krokiem na drodze do wdrożenia takich systemów.

Niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska zapaliło zielone światło dla projektu pilotażowego elektryfikacji dalekobieżnych ciężarówek. Według testowanej koncepcji mają być ładowane za pomocą pantografu czerpiącego prąd z sieci napowietrznej. Siemens jest odpowiedzialny za opracowanie pantografu a Volkswagen dostarcza ciężarówki hybrydowe za pośrednictwem szwedzkiej spółki zależnej Scania. Pierwsze testy rozpoczną się początku 2019 roku.

Jednym z celów projektu jest ustalenie, jak ciężki transport, szczelnie ten długodystansowy, może być bardziej przyjazny dla klimatu. Tylko w Niemczech transport ciężarowy corocznie emituje 56 mln CO2 rocznie. Pytanie, o ile da się ją zmniejszyć przez stopniową elektryfikację transportu.

Materiał Promocyjny
Opony premium – innowacje, które budują przewagę na drodze
Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką