Niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska zapaliło zielone światło dla projektu pilotażowego elektryfikacji dalekobieżnych ciężarówek. Według testowanej koncepcji mają być ładowane za pomocą pantografu czerpiącego prąd z sieci napowietrznej. Siemens jest odpowiedzialny za opracowanie pantografu a Volkswagen dostarcza ciężarówki hybrydowe za pośrednictwem szwedzkiej spółki zależnej Scania. Pierwsze testy rozpoczną się początku 2019 roku.
Jednym z celów projektu jest ustalenie, jak ciężki transport, szczelnie ten długodystansowy, może być bardziej przyjazny dla klimatu. Tylko w Niemczech transport ciężarowy corocznie emituje 56 mln CO2 rocznie. Pytanie, o ile da się ją zmniejszyć przez stopniową elektryfikację transportu.
Wcześniejszy projekt ENUBA 2 realizowany przez Siemensa ze Scanią na odcinku koło Groß Dölln w Niemczech / fot. Siemens
Zarówno firma Siemens, jak i Scania prowadzą już takie próby, ale teraz przeniosą je na niemieckich drogach publicznych. Projekt ma potrwać trzy lata. Wezmą w nim udział dwie hybrydowe ciężarówki Scania. Będą się poruszać po odcinkach autostrady A5 na południe od Frankfurtu, A1 w pobliżu Lubeki i na drodze federalnej B442 w pobliżu Gaggenau. Testy ruszą, gdy zostanie przygotowana odpowiednia infrastruktura. Partnerzy zaznaczają, że projekt badawczy stanowi wstępny etap prawdziwej próby terenowej, zaplanowanej na większą skalę.