Prawie 40 proc. Polaków uważa, że kierowcy mający od 18 do 24 lat powinni płacić więcej za OC niż dotychczas. Prawie co drugi zwolennik podwyżek twierdzi, że powinny one oscylować w granicach 20-50 proc.

W I połowie stycznia br. Uce Research, platforma analityczno-badawcza i firma technologiczna Syno Poland przeprowadziły dla centrum odszkodowań Helper Cpp sondaż wśród 1008 dorosłych kierowców w wieku 18-80 lat. Wykazał on, że 38,6 proc. ankietowanych jest za podwyższeniem polis OC kierowcom mającym od 18 do 24 lat (zdecydowanie tak – 15,3 proc., raczej tak – 23,3 proc.). Natomiast przeciwnego zdania jest 45,4 proc. badanych (zdecydowanie tak – 19,5 proc., raczej tak – 25,9 proc.). Opinii na wskazany temat nie ma 16 proc. badanych.

CZYTAJ TAKŻE: Dwóch winnych wypadku. Jakie odszkodowanie zostanie wypłacone?

Raport przede wszystkim wykazał, że Polacy są podzieleni w kwestii ewentualnego podwyższenia OC początkującym kierowcom. Spora część osób uważa, że powinni oni być bardziej obciążeni finansowo. Powszechnie wiadomo, że młodzi ludzie powodują najwięcej wypadków i kolizji drogowych. Dzieje się tak zazwyczaj z powodu małego doświadczania lub brawury – komentuje Maciej Kamiński, prezes zarządu Helper Cpp.

W grupie osób, które opowiadają się za droższą polisą dla młodych kierowców, aż 47,3 proc. uważa, że jej ceny powinny wzrosnąć o 20-50 proc. Natomiast 33,7 proc. ankietowanych uznaje za właściwą podwyżkę do 20 proc. Tylko 9,5 proc. respondentów podniosłoby ją aż o 50-80 proc. – Droższe OC z pewnością nie przełoży się na mniejszą liczbę wypadków na drogach. To tylko zabezpieczy finansowo towarzystwa ubezpieczeniowe. Gdyby składki zostały rzeczywiście podniesione, to młodzi kierowcy zaczęliby skutecznie obchodzić prawo, np. rejestrując samochody na inne osoby – mówi Marcin Kowalczyk, analityk z platformy analityczno-badawczej Uce Research.

CZYTAJ TAKŻE: Coraz więcej kierowców próbuje wyłudzić ubezpieczenie

W opinii Macieja Kamińskiego, nie należy podnosić składek, tylko prowadzić szeroko zakrojone działania edukacyjne w wśród młodych kierowców. Można też wprowadzić kursy doszkalające dla sprawców wypadków lub kolizji. To dałoby więcej korzyści innym uczestnikom ruchu drogowego niż droższe OC.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ceny nowego Seata Leona. Startuje od 69 700 zł

Seat wprowadza na rynek czwartą generację modelu Leon. Auto będzie dostępne w odmianie 5-drzwiowej ...

Rządowe dopłaty do e-aut na razie tylko dla 2 tys. chętnych

Za tydzień będzie można składać wnioski o dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Będą jednak ...

Kia zbuduje nowe samochody dla wojska

Koreańska marka Kia nie jest znana w Europie z samochodów terenowych o przeznaczeniu wojskowym. ...

Pojawi się pięć nowych znaków drogowych

Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace legislacyjne nad rozporządzeniem dotyczącym znaków i sygnałów drogowych. Oznacza to, ...

Taxi przyszłości. Boeing testuje pasażerskiego drona

Amerykański koncern lotniczy Boeing przeprowadził testy drona, który ma służyć jako powietrzna taksówka. Dron ...

Hyundai wyprzedza Astona Martina i Mercedesa

Wyniki szeroko zakrojonego i trwającego ponad rok badania społecznego pod nazwą „Najwyższe zaufanie” nieco ...