Amerykański stan Kalifornia słynie z surowych przepisów dotyczących emisji spalin. Od początku tego roku na drogach stanu obowiązuje zakaz poruszania się ciężarówek i autobusów napędzanych olejem napędowym wyprodukowanymi przed 2010 rokiem. W skrajnym przypadku oznacza to, że zakaz obejmie 13 letnie pojazdy, co jak tabor tego typu jest bardzo niskim wiekiem. Według statystyk amerykańskiego w zeszłym roku „Diesel Technology Forum” w Kalifornii tylko 48 procent wszystkich pojazdów użytkowych z silnikiem diesla pochodziło z roku modelowego 2011 lub późniejszego. Rozporządzenie dotyczy tylko pojazdów użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej od 14 001 do 26 000 funtów (co odpowiada 6,35 do 11,8 ton). Jeśli ciężarówka lub autobus ma nadal oryginalny silnik, należy go wymienić na nowszy, który nie podlega już żadnym ograniczeniom. Cięższe pojazdy muszą mieć co najmniej filtr cząstek stałych spełniający wymagania kalifornijskiej agencji ochrony środowiska CARB lub być wyposażone w młodszy silnik wysokoprężny.
Czytaj więcej
W Krakowie zostanie utworzona strefa czystego transportu. Zakazany będzie wjazd samochodów, które nie spełniają określonych norm czystości spalin. Ograniczenia wejdą w życie od połowy 2024 roku, a dwa lata później zasady zmienią się na jeszcze bardziej rygorystyczne.
CARB (California Air Resources Board) szacuje, że nowe prawo obejmie około 200 000 autobusów i ponad 70 000 ciężarówek. Nic dziwnego, że amerykańscy producenci ciężarówek i firmy transportowe w Kalifornii i okolicach nie są zbyt entuzjastycznie nastawieni do zakazu. Wymiana silników jest kosztownym przedsięwzięciem, szczególnie dla operatorów większych flot. Według CARB, 1,58 miliona pojazdów użytkowych zostało już przerobionych zgodnie z przepisami. Przerabiane i objęte wyjątkiem będą pojazdy, które przejeżdżają mniej niż 1000 mil (1609 kilometrów) rocznie. Jeśli zamontowany jest filtr cząstek stałych, limit mil wzrasta do 15 000 (24 140 kilometrów) lub 20 000 (32 187 kilometrów) w przypadku śmieciarek. Mniej rygorystyczne wymagania dotyczą również pojazdów rolniczych oraz flot państwowych lub komunalnych.
Nawiasem mówiąc, rozporządzenie nie jest całkowicie nowe. Kalifornia uchwaliła to prawo w 2008 roku i zaostrzyła je w 2014 roku. Od stycznia 2015 roku na tej podstawie stopniowo wycofywane są stare samochody dostawcze lub ich właściciele są zmuszani do przestawiania się na nowocześniejsze silniki lub wyposażania ich w filtry cząstek stałych. Ponieważ rozporządzenie jest często ignorowane, CARB chce ustanowić znacznie surowsze kontrole i kary. Ale Kalifornia walczy nie tylko z starszymi ciężarówkami i autobusami z silnikiem diesla. Latem 2022 roku uchwalono ustawę, która zakazuje sprzedaż samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku.