Tymi modelami aut nie wjedziesz do strefy czystego transportu w Krakowie

W Krakowie zostanie utworzona strefa czystego transportu. Zakazany będzie wjazd samochodów, które nie spełniają określonych norm czystości spalin. Ograniczenia wejdą w życie od połowy 2024 roku, a dwa lata później zasady zmienią się na jeszcze bardziej rygorystyczne.

Publikacja: 25.11.2022 09:02

Tymi modelami aut nie wjedziesz do strefy czystego transportu w Krakowie

Foto: mat. prasowe

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. W cyklu #najlepRze2022 przypominamy teksty z 12 miesięcy tego roku, które wzbudziły najwięcej zainteresowania, emocji i Państwa reakcji.

Pierwszy etap zakazu wejdzie w życie 01. lipca 2024 r. Drugi dokładnie dwa lata później. Strefa czystego transportu (w skrócie SCT) pokrywa się niemal w całości z granicami administracyjnymi Krakowa. W pierwszym etapie nie będą mogły poruszać się w strefie pojazdy zasilane benzyną/LPG z normą Euro 1, która została wprowadzona w 1993 roku. Jeśli mamy silnik diesla to tu obowiązywać będzie Norma Euro 2 z 1996 roku.

Drugi etap ograniczeń, który wejdzie w życie w lipcu 2026 r. będzie dużo bardziej ostrzejszy. Do Krakowa nie wjadą auta z silnikami benzynowymi/LPG, które nie spełniają normy emisji Euro 3 (od 2000 r.), a w przypadku pojazdów z silnikami diesla normie Euro 5 (od 2009 r.). Przepisy mają na celu poprawę jakości powietrza. Więcej o samej uchwale, jej wyjątkach i szczegółach przeczytacie w artykule poniżej.

Czytaj więcej

Od 2024 roku do Krakowa nie wjedziesz starym autem

Jakie samochody nie spełniają normy emisji Euro 1 i Euro 2, która będzie obowiązywać od lipca 2024 roku? To bardzo stare samochody, modele z wczesnych lat 80-tych czy starsze. Dużo większa robi się lista samochodów przy normie Euro 3 (ma obowiązywać od lipca 2026). Nie spełniają jej np. takie modele aut jak druga generacja Volkswagena Golfa (1983-1992), Skoda Felicja (1994-2001), Opel Corsa A (1982-1993), Peugeot 205 (1983-1998), Volkswagen Passat B4 (1993-1997), Mercedes W124 (1984-1993), Fiat 126p, BMW serii 5 E34 (1987-1996), Opel Vectra A (1988-1995).

Jeśli chodzi o Normę emisji Euro 5 dla silników diesla to nie spełniają jej m.in. następujące samochody: Volkswagen Golf IV (1997-2006), BMW serii 3 E46 (1998-2007), Skoda Octavia I (1996-2010), Porsche Cayenne I (2002-2010), Ford Mondeo III (2000-2007), Renault Megane II (2002-2009), Honda Civic VII (2000-2006), Mercedes Klasy A W168 (1997-2004), Ford Focus II (2004-2011), Alfa Romeo 156 (1997-2006), Audi A4 B5 (1994-2001), Citroen C4 (2004-2010), Honda CR-V (2001-2006), Nissan Qashqai (2006-2013).

Czytaj więcej

Dacia Manifesto Concept pokazuje przyszłość rumuńskiej marki

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. W cyklu #najlepRze2022 przypominamy teksty z 12 miesięcy tego roku, które wzbudziły najwięcej zainteresowania, emocji i Państwa reakcji.

Pierwszy etap zakazu wejdzie w życie 01. lipca 2024 r. Drugi dokładnie dwa lata później. Strefa czystego transportu (w skrócie SCT) pokrywa się niemal w całości z granicami administracyjnymi Krakowa. W pierwszym etapie nie będą mogły poruszać się w strefie pojazdy zasilane benzyną/LPG z normą Euro 1, która została wprowadzona w 1993 roku. Jeśli mamy silnik diesla to tu obowiązywać będzie Norma Euro 2 z 1996 roku.

Ekologia
Strefy czystego transportu mogą stać się obowiązkowe dla większych miast
Ekologia
Niemcy zapłacą za zezłomowanie auta spalinowego. Za premię trzeba kupić elektryka
Materiał Partnera
Nowe normy emisji powinny zostać przesunięte
Materiał Partnera
Działamy na rzesz dekarbonizacji transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekologia
Naklejki uprawniającej do wjazdu do Strefy Czystego Transportu potrzebują nieliczni