Koniec roku sprzyja podsumowaniom. W cyklu #najlepRze2022 przypominamy teksty z 12 miesięcy tego roku, które wzbudziły najwięcej zainteresowania, emocji i Państwa reakcji.
Pierwszy etap zakazu wejdzie w życie 01. lipca 2024 r. Drugi dokładnie dwa lata później. Strefa czystego transportu (w skrócie SCT) pokrywa się niemal w całości z granicami administracyjnymi Krakowa. W pierwszym etapie nie będą mogły poruszać się w strefie pojazdy zasilane benzyną/LPG z normą Euro 1, która została wprowadzona w 1993 roku. Jeśli mamy silnik diesla to tu obowiązywać będzie Norma Euro 2 z 1996 roku.
Drugi etap ograniczeń, który wejdzie w życie w lipcu 2026 r. będzie dużo bardziej ostrzejszy. Do Krakowa nie wjadą auta z silnikami benzynowymi/LPG, które nie spełniają normy emisji Euro 3 (od 2000 r.), a w przypadku pojazdów z silnikami diesla normie Euro 5 (od 2009 r.). Przepisy mają na celu poprawę jakości powietrza. Więcej o samej uchwale, jej wyjątkach i szczegółach przeczytacie w artykule poniżej.
Czytaj więcej
Kraków postawi szlaban przez starymi samochodami. W środę radni zdecydowali o utworzeniu w mieście strefy czystego transportu, do której zakazany byłby wjazd aut nie spełniających określonych norm czystości spalin.
Jakie samochody nie spełniają normy emisji Euro 1 i Euro 2, która będzie obowiązywać od lipca 2024 roku? To bardzo stare samochody, modele z wczesnych lat 80-tych czy starsze. Dużo większa robi się lista samochodów przy normie Euro 3 (ma obowiązywać od lipca 2026). Nie spełniają jej np. takie modele aut jak druga generacja Volkswagena Golfa (1983-1992), Skoda Felicja (1994-2001), Opel Corsa A (1982-1993), Peugeot 205 (1983-1998), Volkswagen Passat B4 (1993-1997), Mercedes W124 (1984-1993), Fiat 126p, BMW serii 5 E34 (1987-1996), Opel Vectra A (1988-1995).