Tymi modelami aut nie wjedziesz do strefy czystego transportu w Krakowie

W Krakowie zostanie utworzona strefa czystego transportu. Zakazany będzie wjazd samochodów, które nie spełniają określonych norm czystości spalin. Ograniczenia wejdą w życie od połowy 2024 roku, a dwa lata później zasady zmienią się na jeszcze bardziej rygorystyczne.

Publikacja: 25.11.2022 09:02

Tymi modelami aut nie wjedziesz do strefy czystego transportu w Krakowie

Foto: mat. prasowe

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. W cyklu #najlepRze2022 przypominamy teksty z 12 miesięcy tego roku, które wzbudziły najwięcej zainteresowania, emocji i Państwa reakcji.

Pierwszy etap zakazu wejdzie w życie 01. lipca 2024 r. Drugi dokładnie dwa lata później. Strefa czystego transportu (w skrócie SCT) pokrywa się niemal w całości z granicami administracyjnymi Krakowa. W pierwszym etapie nie będą mogły poruszać się w strefie pojazdy zasilane benzyną/LPG z normą Euro 1, która została wprowadzona w 1993 roku. Jeśli mamy silnik diesla to tu obowiązywać będzie Norma Euro 2 z 1996 roku.

Drugi etap ograniczeń, który wejdzie w życie w lipcu 2026 r. będzie dużo bardziej ostrzejszy. Do Krakowa nie wjadą auta z silnikami benzynowymi/LPG, które nie spełniają normy emisji Euro 3 (od 2000 r.), a w przypadku pojazdów z silnikami diesla normie Euro 5 (od 2009 r.). Przepisy mają na celu poprawę jakości powietrza. Więcej o samej uchwale, jej wyjątkach i szczegółach przeczytacie w artykule poniżej.

Czytaj więcej

Od 2024 roku do Krakowa nie wjedziesz starym autem

Jakie samochody nie spełniają normy emisji Euro 1 i Euro 2, która będzie obowiązywać od lipca 2024 roku? To bardzo stare samochody, modele z wczesnych lat 80-tych czy starsze. Dużo większa robi się lista samochodów przy normie Euro 3 (ma obowiązywać od lipca 2026). Nie spełniają jej np. takie modele aut jak druga generacja Volkswagena Golfa (1983-1992), Skoda Felicja (1994-2001), Opel Corsa A (1982-1993), Peugeot 205 (1983-1998), Volkswagen Passat B4 (1993-1997), Mercedes W124 (1984-1993), Fiat 126p, BMW serii 5 E34 (1987-1996), Opel Vectra A (1988-1995).

Jeśli chodzi o Normę emisji Euro 5 dla silników diesla to nie spełniają jej m.in. następujące samochody: Volkswagen Golf IV (1997-2006), BMW serii 3 E46 (1998-2007), Skoda Octavia I (1996-2010), Porsche Cayenne I (2002-2010), Ford Mondeo III (2000-2007), Renault Megane II (2002-2009), Honda Civic VII (2000-2006), Mercedes Klasy A W168 (1997-2004), Ford Focus II (2004-2011), Alfa Romeo 156 (1997-2006), Audi A4 B5 (1994-2001), Citroen C4 (2004-2010), Honda CR-V (2001-2006), Nissan Qashqai (2006-2013).

Czytaj więcej

Dacia Manifesto Concept pokazuje przyszłość rumuńskiej marki

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. W cyklu #najlepRze2022 przypominamy teksty z 12 miesięcy tego roku, które wzbudziły najwięcej zainteresowania, emocji i Państwa reakcji.

Pierwszy etap zakazu wejdzie w życie 01. lipca 2024 r. Drugi dokładnie dwa lata później. Strefa czystego transportu (w skrócie SCT) pokrywa się niemal w całości z granicami administracyjnymi Krakowa. W pierwszym etapie nie będą mogły poruszać się w strefie pojazdy zasilane benzyną/LPG z normą Euro 1, która została wprowadzona w 1993 roku. Jeśli mamy silnik diesla to tu obowiązywać będzie Norma Euro 2 z 1996 roku.

Ekologia
Chińczycy mają sposób na tani wodór. To wywróci rynek do góry nogami
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekologia
Silnik diesla zasilany wodorem. To osiągnięcie Politechniki Krakowskiej
Ekologia
Strefy Czystego Transportu – spójrzmy na fakty
Ekologia
Nowe badanie UE. Przez ostatnie 12 lat nie odnotowano redukcji emisji CO2
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekologia
Miłosz Jakubowski: Strefa Czystego Transportu – nie taka straszna, jak ją malują