Harley Davidson wyszedł z dołka. Zyski w górę, nowy model w ofecie

Harley Davidson ma się coraz lepiej. Amerykańska marka motocyklowa miała dobry IV kwartał i cały rok 2022. Teraz liczy na Europę i spodziewa się zwiększenia zysku operacyjnego o 4 do 7 proc.

Publikacja: 22.02.2023 08:45

Harley Davidson wyszedł z dołka. Zyski w górę, nowy model w ofecie

Foto: mat. prasowe

Większe dostawy i wyższe ceny pozwoliły producentowi kultowych jednośladów z Milwaukee (Wisconsin, USA) wypracować lepsze wyniki w IV kwartale i w całym 2022 roku. - Zakończyliśmy rok z większymi zapasami i jesteśmy przygotowani do solidnego startu w sezon motocyklowy - powiedziała udziałowcom Gina Goetter, dyrektor finansowa Harleya-Davidsona. Kombinacja wyższych cen sprzedaży i dopłat do popularnych modeli, trójkołowców i maszyn Grand American Touring pozwoliła przeważyć nad drożejącymi surowcami i kosztami wysyłki. W 2022 r. producent wysłał do salonów sprzedaży 34 tys. motocykli wobec 28,9 tys. rok wcześniej; dostawy zwiększyły się o 18 proc., mimo zatrzymania produkcji w maju z powodu zastrzeżeń do elementów układu hamulcowego od zewnętrznego dostawcy. Zarobek marki na motocyklu wyniósł 3500 dolarów, Harley tyle wypracowywał w latach 2014-15, w 2019 r. było to 1300 dolarów, a w 2020 r. strata operacyjna wyniosła 700 dolarów. Sprzedaż wzrosła głównie w Azji, a zmalała w obu Amerykach, Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Według Giny Goetter, dwucyfrowy wzrost sprzedaży w Japonii uczynił z tego kraju drugi największy rynek, po Stanach Zjednoczonych. W Chinach wzrost był jednocyfrowy, ale największy z dotychczasowych.

Czytaj więcej

Targi motocyklowe EICMA w Mediolanie: Dwie premiery Suzuki

Ze sprzedaży jednośladów, części zamiennych i akcesoriów Harley uzyskał 5,76 mld dolarów, o 9 proc. więcej. Zysk operacyjny doszedł do 909 mln z 823 mln rok temu. Lepszy bilans roczny był możliwy dzięki dobrej końcówce roku; w IV kwartale firma wypracowała zysk operacyjny 4 mln dolarów po stracie 7 mln rok wcześniej, zysk netto 39,7 mln dolarów i obroty 1,14 mld, o 12 proc. większe od przewidywanych 909,97 mln przez analityków ankietowanych przez firmę Refinitiv. Prezentacja bilansu była też okazją do potwierdzenia przez prezesa Jochena Zeitza, że Harley-Davidson rozpocznie produkcję nowego motocykla, który zastąpi wycofywany model Street 500. Po ogłoszeniu wyników za 2022 rok akcje Harleya skoczyły na Wall Street o 9,6 proc., w ostatnich 12 miesiącach zyskały ponad 30 proc.

Harley-Davidson Street 500

Harley-Davidson Street 500

mat. prasowe

Czwarty kwartał był jednocześnie końcem pierwszego pełnego roku finansowego Harleya-Davidsona jako właściciela odrębnej firmy LiveWire. Do Harleya-Davidsona należy 89,4 proc. LiveWire Group, producenta elektrycznych motocykli i elektrycznych rowerów Stacyc. LiveWire wysłał w IV kwartale 60 e-motocykli (186 rok temu), a w całym roku 597, o 30 proc. więcej wobec poprzednio 461 sztuk, znacznie więcej wobec planowanych 500 sztuk. Obroty tej firmy zwiększyły się do 47 mln dolarów z 36 mln, podobnie jak strata operacyjna do 86 mln z 68 mln rok wcześniej z powodu konieczności zwiększenia zatrudnienia i kosztów prac nad nowymi modelami. LiveWire odroczyła z wiosny na II półrocze 2023 premierę rynkową drugiego modelu e-motocykla S2 Del Mar. W skorygowanej prognozie przewiduje w tym roku produkcję od 750 do 2 tys. motocykli i stratę operacyjną 115-125 mln dolarów. Firma z siedzibą również w Milwaukee liczy na Europę, gdzie oficjalnie pojawi się w tym roku po przygotowaniu salonów sprzedaży w Niemczech, Francji, Holandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii.

LiveWire S2 Del Mar

LiveWire S2 Del Mar

mat. prasowe

Czytaj więcej

Harley-Davidson dla młodych. Nighster ma przebić się do nowej grupy docelowej

Większe dostawy i wyższe ceny pozwoliły producentowi kultowych jednośladów z Milwaukee (Wisconsin, USA) wypracować lepsze wyniki w IV kwartale i w całym 2022 roku. - Zakończyliśmy rok z większymi zapasami i jesteśmy przygotowani do solidnego startu w sezon motocyklowy - powiedziała udziałowcom Gina Goetter, dyrektor finansowa Harleya-Davidsona. Kombinacja wyższych cen sprzedaży i dopłat do popularnych modeli, trójkołowców i maszyn Grand American Touring pozwoliła przeważyć nad drożejącymi surowcami i kosztami wysyłki. W 2022 r. producent wysłał do salonów sprzedaży 34 tys. motocykli wobec 28,9 tys. rok wcześniej; dostawy zwiększyły się o 18 proc., mimo zatrzymania produkcji w maju z powodu zastrzeżeń do elementów układu hamulcowego od zewnętrznego dostawcy. Zarobek marki na motocyklu wyniósł 3500 dolarów, Harley tyle wypracowywał w latach 2014-15, w 2019 r. było to 1300 dolarów, a w 2020 r. strata operacyjna wyniosła 700 dolarów. Sprzedaż wzrosła głównie w Azji, a zmalała w obu Amerykach, Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Według Giny Goetter, dwucyfrowy wzrost sprzedaży w Japonii uczynił z tego kraju drugi największy rynek, po Stanach Zjednoczonych. W Chinach wzrost był jednocyfrowy, ale największy z dotychczasowych.

Dwa Kółka
Oto najmocniejszy jednocylindrowy silnik na świecie. Produkuje go włoska firma
Dwa Kółka
Polska firma motocyklowa podbiła Rzym. Wyróżniono motocykl pokryty wytatuowaną skórą
Dwa Kółka
Romet inwestuje 100 mln zł. Chce mieć najnowocześniejszą fabrykę rowerów w Europie
Dwa Kółka
To jest chyba najdziwniejszy pojazd BMW. Coś między skuterem a motocyklem
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Dwa Kółka
Ten motocykl zbudowano w Rzeszowie. Wygrał na największym festiwalu motocyklowym