Reklama
Rozwiń
Reklama

BMW: Autonomia na dwóch kółkach

Pierwszy autonomiczny motocykl można było zobaczyć na zakończonej niedawno wystawie BMW Motorrad Techday 2018. Sterowane niewidzialną ręką BMW R 1200 GS wykonało pierwsze okrążenia po torze testowym BMW Group w Miramas w południowej Francji.

Publikacja: 17.09.2018 06:00

BMW: Autonomia na dwóch kółkach

Foto: fot, BMW Motorrad

Motocykl skonstruowany przez Stefana Hansa i jego zespół samodzielnie rusza, przyspiesza, pokonuje kręty odcinek testowy i samodzielnie zwalnia aż do zatrzymania. Jednak – jak przekonuje BMW Motorrad – nie jest pierwszy krok do stworzenia całkowicie automatycznego motocykla. Technologia, która została wykorzystana w tym projekcie, ma służyć jako platforma rozwoju przyszłych systemów i funkcji, które uczynią jazdę motocyklem jeszcze bezpieczniejszą i wygodniejszą. Prototyp ten pozwoli zdobyć dodatkową wiedzę na temat dynamiki jazdy, aby móc wcześnie wykrywać niebezpieczne sytuacje i wspierać kierowcę odpowiednimi systemami bezpieczeństwa, na przykład podczas skręcania na skrzyżowaniach lub nagłego hamowania.

Reklama
Reklama
""

fot. BMW Motorrad

Foto: moto.rp.pl

BMW Motorrad, podobnie jak inni producenci motocykli, stoi przed wyzwaniem, jakim jest zdefiniowanie miejsca pojazdów dwukołowych w przyszłym świecie transportu. Na pierwszym planie znajduje się komunikacja między pojazdami, która jeszcze bardziej zwiększa bezpieczeństwo i komfort motocyklistów poprzez cyfrową łączność sieciową oraz systemy wspierające ich podczas jazdy.

""

Elektronika sterująca motocyklem zajmuje sporo miejsca / fot. BMW Motorrad

Foto: moto.rp.pl

W ubiegłym roku BMW Motorrad pokazało prototyp R 1200 RS ConnectedRide, jeszcze bez możliwości jazdy automatycznej, ale wyposażony już w systemy dające wgląd w przyszłe rozwiązania związane z bezpieczeństwem jednośladów. To np. asystent skrzyżowań czy asystent skrętu w lewo. Ale to nie wszystko –  R 1200 RS w przypadku zagrożenia nieustąpienia pierwszeństwa system ostrzega o tym innych uczestników ruchu, a także samego motocyklistę. Za rozpoznanie zagrożenia i wdrożenie odpowiednich środków odpowiada System Vehicle to Vehicle Communication (V2V) bazujący na zunifikowanym standardzie komunikacji i niezwykle precyzyjnej lokalizacji DGNSS (Differential Global Navigation Satellite System).

Reklama
Reklama

Motocykl skonstruowany przez Stefana Hansa i jego zespół samodzielnie rusza, przyspiesza, pokonuje kręty odcinek testowy i samodzielnie zwalnia aż do zatrzymania. Jednak – jak przekonuje BMW Motorrad – nie jest pierwszy krok do stworzenia całkowicie automatycznego motocykla. Technologia, która została wykorzystana w tym projekcie, ma służyć jako platforma rozwoju przyszłych systemów i funkcji, które uczynią jazdę motocyklem jeszcze bezpieczniejszą i wygodniejszą. Prototyp ten pozwoli zdobyć dodatkową wiedzę na temat dynamiki jazdy, aby móc wcześnie wykrywać niebezpieczne sytuacje i wspierać kierowcę odpowiednimi systemami bezpieczeństwa, na przykład podczas skręcania na skrzyżowaniach lub nagłego hamowania.

Reklama
Dwa Kółka
Cyberatak doprowadził polską firmę rowerową do upadłości
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Dwa Kółka
Rowerowy gigant popadł w kłopoty. Ikona MTB ogłasza upadłość
Dwa Kółka
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Dwa Kółka
Polska firma zbudowała rower napędzany wodorem
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Dwa Kółka
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście i po prostu wpadnij obejrzeć najnowsze motocykle!
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama