Od 20 maja br. zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące Urządzeń Transportu Osobistego (UTO) oraz elektrycznych hulajnóg. Dla użytkowników oznacza to znaczne utrudnienia, konieczność pilnowania prędkości jazdy, a nawet zakaz wjazdu do wybranych stref.

  • Jazda e-hulajnogą po drodzy tylko tam gdzie jest ograniczenie 30 km/h
  • Po chodniku tylko gdy nie ma ścieżki rowerowej, a na drodze jest 50 km/h i więcej
  • Nowe zasady parkowania elektrycznych hulajnóg
  • Ograniczenia wjazdu w niektóre rejony miasta

Warszawa/Polska | Po paru latach od wprowadzenia na rynek elektrycznych hulajnóg, udało się legislatorom ustanowić wiążące przepisy. Zgodnie z wytycznymi już od 20 maja tego roku, elektryczną hulajnogą będzie trzeba poruszać się po ulicy, jeżeli prędkość na danym odcinku drogi wynosi 30 km/h (hulajnoga może jechać tam do 20 km/h). Jeżeli jest ona większa to konieczne będzie korzystanie ze ścieżek rowerowych. Jeździć po chodniku, ale z zachowaniem szczególnej ostrożności można tylko i wyłącznie tam gdzie nie ma ścieżki rowerowej, a droga ma limit prędkości do 50 km/h lub większy. Ponadto określono sposób parkowania tych pojazdów. Zgodnie z wytycznymi sprzęt ma być zaparkowany wzdłuż linii budynków, a nie jak do tej pory, kiedy był dosłownie porzucany gdziekolwiek.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy trend: e-hulajnoga od Fiata, Seata czy Audi

Ustawa daje również możliwość wyznaczania dodatkowych reguł samorządom. Przykładem może być Warszawa, która zaproponowała operatorom parkowanie hulajnóg przy stojakach rowerowych. „Aby zagwarantować, że takie rozwiązanie nie będzie blokować miejsc postoju rowerzystom, oczekujemy od operatorów zakupu dodatkowych stojaków – w liczbie proporcjonalnej do posiadanej floty” – zapisano na stronie Zarządu Dróg Miejskich. ZDM wyjaśnił również, że nieprawidłowo zaparkowanie pojazdy będą usuwane na koszt właściciela. Zgodnie z ustawą maksymalna kara w tym przypadku to 123 zł oraz dodatkowo 23 zł za dobę przechowywania. Stawka obowiązująca w Warszawie zostanie określona w Uchwale Rady m.st. Warszawy, której projekt został już przygotowany – podał TVN24.

fot. AdobeStock

Miasto oczekuje od operatorów, że dostosują swoje urządzenia do wytycznych związanych z maksymalną prędkością jazdy (20 km/h). „Będziemy również analizować możliwość wprowadzenia punktowego i czasowego ograniczania prędkości w szczególnych sytuacjach, ze względu na bezpieczeństwo – np. na Bulwarach Wiślanych” – dodał ZDM. Istotną informacją jest plan ograniczenia wjazdu w niektóre rejony miasta. Przykładem może być np. Stare Miasto. „Takie strefy powinny być (…) wyłączone z ruchu przez operatorów – tak, aby użytkownik nie mógł wjechać ani zwrócić urządzenia na tym terenie” – zaznaczyli drogowcy.

CZYTAJ TAKŻE: Tego Fiata nie kupisz w salonie. Włosi poprawili e-hulajnogę

Działania miast nie ograniczają się tylko do Stolicy. Już w tym momencie wiele arterii miejskich ogłasza własne wytyczne dotyczące obsługi i pozostawiania m.in. e-hulajnóg. Przykładem może być Bytom, w którym ograniczono prędkość jazdy do 18 km/h w ścisłym centrum.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Lyft i Uber wjadą na parkiet

Największe amerykańskie startupy, specjalizujące się w usługach tzw. ride-sharingu, idą na giełdę. Wyceniane łącznie ...

Trevor Mann, szef Mitsubishi Motors: Chcemy powrotu Pajero

Jeśli jakaś marka sprzedawała milion aut rocznie i miała zysk, to wcale znaczy, że ...

Łukasz Zadworny, dyrektor marki VW w Polsce: Będziemy trendsetterem w obszarze elektromobilności

Nie poprzestaniemy na produkcji samochodów elektrycznych, ale zaangażujemy się także w rozwój infrastruktury potrzebnej ...

Nowe przepisy. Policja będzie spisywać stan licznika

Od stycznia podczas kontroli drogowych oprócz standardowego sprawdzenia prawa jazdy czy ubezpieczenia OC, policjanci ...

Całoroczne też ratują przed zimą

W Polsce nie ma obowiązku używania opon zimowych. W wielu krajach europejskich wymóg ten ...

Chińczycy znów chcą nam budować drogi

Firmy z Państwa Środka starają się w Polsce o wielkie kontrakty budowlane. Zdobyły już ...