Co dalej z fabrykami samochodów w Polsce

Przyszły rok ma być rekordowy dla polskiej motoryzacji. Sprzedaż najprawdopodobniej przekroczy poziom z 2017 r., szykują się nowe inwestycje.

Publikacja: 27.12.2017 21:00

Co dalej z fabrykami samochodów w Polsce

Foto: Bloomberg

Dla importerów i dilerów dobrą wiadomością jest umacniający się złoty i spadająca liczba rejestracji aut mocno używanych. Tendencja wzrostowa jest praktycznie w całej Europie, a spadek odnotowano tylko w Wielkiej Brytanii, z powodu pogarszających się nastrojów konsumentów.

Gotowi na prąd

– Motoryzacja stała się prawdziwie globalną gałęzią przemysłu. Natomiast Polska jest ceniona jako kraj, gdzie produkuje się najbardziej nawet skomplikowane komponenty motoryzacyjne – wskazuje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. – Po latach zachwytu niskimi kosztami pracy w Chinach europejscy producenci doszli do wniosku, że jakość importu z tego kraju wcale nie uzasadnia niskich kosztów. Stąd powrót do produkcji na naszym kontynencie. To dlatego w tak szybkim tempie w Polsce, ale i w całym naszym regionie, powstają fabryki komponentów – podkreśla Jakub Faryś.

A czy Polska jest przygotowana do elektromobilnej rewolucji? – Nie będzie z tym problemu – uważa Dariusz Balcerzyk, ekspert rynku motoryzacyjnego z firmy Samar. – Fabryki, które zostały wybudowane w naszym kraju w ciągu ostatnich 25 lat, potem jeszcze wielkokrotnie rozbudowane i modernizowane, należą do najnowocześniejszych w Europie. Dlatego pracują na najwyższych obrotach. Nie wyobrażam sobie, żeby komuś przyszło do głowy je zamykać – wskazuje.

Nikt nie pogrzebie silnika spalinowego

A fabryk komponentów jest coraz więcej. Koreański LG produkuje tutaj baterie do aut elektrycznych. Mercedes, który w 2019 roku ruszy z fabryką silników samochodowych, jest przygotowany do przestawienia się na produkcję najnowocześniejszego napędu, Toyota rusza z wytwarzaniem silników hybrydowych, z których jest słynna. FCA ma produkować spalinowe silniki najnowszej generacji.

– Nie dajmy się zwariować – uspokaja Jakub Faryś. – Nie będzie tak, że że nagle wszyscy przestaną kupować auta z tradycyjnym napędem, bo przecież technologie ich produkcji cały czas idą do przodu. Jestem bardzo spokojny o tę branżę i nie mam żadnych wątpliwości, że będzie się ona rozwijała – dodaje szef PZPM.

A produkcja e-samochodów w Polsce? – Z tym może być już kłopot, bo do tego są niezbędne specjalne platformy przeznaczone wyłącznie do tego typu aut – podkreśla Jakub Faryś.

Były już w Polsce próby przebudowania Fiata 500, tak aby stał się autem elektrycznym. Byłby to idealny miejski pojazd. W Bielsku-Białej – jak informował Samar – powstała nawet Fabryka Samochodów Elektrycznych. Jej twórcą jest Niemiec Thomas Hajek, który ma 20-letnie doświadczenie w branży moto.

– Jesteśmy zadowoleni, że do rozwoju nowych koncepcji są brane pod uwagę samochody produkowane w Tychach – mówi Beata Dziekanowska, rzecznik FCA Poland.

FCA jest jednak producentem, który najpóźniej uwierzył w elektromobilność. Należy oczekiwać, że strategia dotycząca tej części światowej motoryzacji znajdzie się w planach dla europejskiej części FCA, jaka zostanie ogłoszona wiosną 2018 roku.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana