Producenci części do aut na wysokich obrotach

Branża nie może narzekać na brak zleceń. Pomagają jej niskie koszty.

Publikacja: 20.12.2016 20:18

Producenci części do aut na wysokich obrotach

Foto: Fotorzepa/Tomasz Jodłowski

Przedstawiciele branży automotive przekonują, że nastał dobry okres dla firm kooperujących z koncernami samochodowymi. Trwająca od kilku lat dobra koniunktura w przemyśle motoryzacyjnym sprawiła, że spółki w większości będą miały mocno wypełnione moce produkcyjne w przyszłym roku.

Przybyło zamówień

– Nie możemy narzekać na brak zleceń. Udało się nam je pozyskać w ostatnich latach dzięki wzrostowej strategii, która pozwoliła nam przejąć udziały konkurencji. W efekcie mamy zamówienia, które do końca 2018 r. zapewnią nam wolumen produkcji na co najmniej podobnym poziomie jak w tym roku. Jest duże prawdopodobieństwo, że będzie on wyższy – mówi Przemysław Skrzydlak, prezes Izobloku, producenta elementów z tworzyw sztucznych na potrzeby koncernów motoryzacyjnych.

W podobnym tonie wypowiada się Andre Gerstner, prezes Groclinu, wytwórcy poszyć i akcesoriów samochodowych. – Spodziewamy się utrzymania tendencji wzrostowej globalnego rynku motoryzacyjnego nie tylko w roku 2017, ale również w kolejnych latach. Także w Europie, która jest kluczowym rynkiem dla Groclinu, oczekujemy wzrostu w nadchodzącym roku i w perspektywie kolejnych lat. Nasz wolumen sprzedaży powinien utrzymywać się na wysokim poziomie – ocenia Gerstner.

Polscy producenci są konkurencyjni, oferując dobrą jakość przy niższych kosztach, co powoduje, że zdobywają nowe kontrakty na dostawy części do montowni samochodów zlokalizowanych w regionie. – W 2017 roku krajowi poddostawcy koncernów motoryzacyjnych nadal będą korzystać z przewagi w postaci niższych niż w Europie Zachodniej kosztów produkcji. Naszym producentom pomagają strategie przenoszenia przez międzynarodowe koncerny mocy produkcyjnych do Europy Środkowo-Wschodniej. Atutem Polski będzie też poprawiająca się infrastruktura transportowa umożliwiająca szybkie dostarczenie części do montowni w sąsiednich krajach – wyjaśnia Wojciech Żuk, ekspert ds. sektora motoryzacji w BZ WBK.

Z najnowszego badania Motobarometr 2016 wynika, aż dwie trzecie przedstawicieli branży motoryzacyjnej w Polsce zakłada, że produkcja w ich fabrykach w najbliższych sześciu miesiącach wzrośnie. Ponad połowa upatruje szansy na wzrost produkcji w nowych zamówieniach od zagranicznych partnerów.

Wyzwaniem koszty pracy

Jak zauważa Wojciech Żuk, jednym z wyzwań, z którymi będzie musiała zmierzyć się branża, jest presja na wzrost płac. – Zwiększający produkcję dostawcy będą ostro konkurowali z nowo powstającymi fabrykami o pracowników, których zaczęło brakować już w tym roku. To niestety przyniesie wzrost płac i kosztów. Jednocześnie zdecydowanie niższe są prognozy dalszej zwyżki produkcji samochodów w Europie. Dodatkowo osłabiony w wyniku Brexitu funt może oznaczać niższą sprzedaż do Wielkiej Brytanii. Prawdopodobne są też działania protekcjonistyczne wywołane zmianą polityczną w USA i spadek eksportu do Turcji. W średnim terminie z uwagi na szersze wykorzystanie aluminium, tworzyw sztucznych i kompozytów oraz wzrost znaczenia napędów hybrydowych i elektrycznych pod presją znajdą się producenci wykorzystujący tradycyjne komponenty i rozwiązania – uważa ekspert.

Firmy starają się ograniczyć wpływ zjawiska presji płacowej na rentowność biznesów, ale z reguły nie mają zbyt wielu możliwości. – W związku z rosnącymi kosztami pracowników w Polsce będziemy zwiększać wolumeny produkcji w naszych zakładach na Ukrainie. To powinno zarówno w krótkim, jak i dłuższym, strategicznym horyzoncie pozytywnie wpłynąć na naszą rentowność – przekonywał niedawno inwestorów Andre Gerstner. Większość przedsiębiorców będzie jednak musiała podnieść płace albo poszukać tańszych pracowników ze Wschodu.

Przedstawiciele branży automotive przekonują, że nastał dobry okres dla firm kooperujących z koncernami samochodowymi. Trwająca od kilku lat dobra koniunktura w przemyśle motoryzacyjnym sprawiła, że spółki w większości będą miały mocno wypełnione moce produkcyjne w przyszłym roku.

Przybyło zamówień

Pozostało 91% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana