Toyota kupi miliony elementów airbagów

Toyota Motor chcąc zmniejszyć ryzyko związane z wadliwymi generatorami gazu w poduszkach powietrznych Takaty kupi miliony tych elementów od mniejszego producenta, Nippon Kayaku

Publikacja: 23.08.2015 09:40

Toyota kupi miliony elementów airbagów

Foto: Bloomberg

Japoński gigant samochodowy zwrócił się w lipcu do tego dostawcy drugiego rzutu o zwiększenie produkcji, aby mógł dostarczyć od lipca 2016 do 2020 r. ponad 13 mln tych generatorów gazu — stwierdziły dwie osoby, jedna znająca szczegóły umowy i druga, którą poinformowano o umowie.

Wadliwe elementy produkcji firmy Takata zmusiły ponad 10 firm samochodowych do wymiany kilkudziesięciu milionów tych elementów od 2008 r. w ramach największej na świecie akcji naprawczej. Generatory eksplodując spowodowały śmierć 8 osób i obrażenia u ponad 100. Koszty ich wymiany poniosły dotychczas firmy samochodowe, a trwa nadal szukanie przyczyny wybuchowego działania tych elementów poduszek powietrznych.

Toyota ustaliła wielkość zamówienia u Nippon Kayaku na podstawie liczby samochodów wyposażonych w generatory Takaty, które jej zdaniem mogą stać się niebezpieczne wraz ze starzeniem się tych pojazdów z upływem lat. Wymiana tych elementów będzie prowadzona najpierw w najstarszych autach i stopniowo obejmować później wyprodukowane.

Toyota zwróciła się do Nippon Kayaku, która produkuje także chemikalia i leki, by rozbudowała zakłady produkcyjne, aby mogła sprostać większemu zapotrzebowaniu. Informatorzy nie potrafili podać, ile zamówienie to będzie kosztować Toyotę, ale na podstawie średniej ceny generatorów można oszacować ten koszt na 100-150 mln dolarów. Nie wiedzieli też, czy Toyota pomoże finansowo Nippon Kayaku w rozbudowie mocy produkcyjnych, ani też czy będzie kupować od niej generatory po 2020 r.

Nippon Kayaku zatrudnia 5200 ludzi, w ostatnim roku obroty firmy wzrosły o 1,1 proc. do 162 mld jenów (1,4 mld dolarów).

Toyota sprawdziła dotąd ponad 12 mln pojazdów z poduszkami Takaty. Po słowach krytyki, że zbyt wolno reagowała 5 lat temu w innej sprawie technicznej, teraz chce być w stanie wymienić generatory gazu możliwie jak najszybciej. Nie oznacza to, że przestanie kupować wyroby Takaty. — Toyota nie zrobi niczego, co zniszczyłoby Takatę — stwierdził jeden z informatorów.

— Toyota nie chciałaby, by ustały powiązania biznesowe z Takatą. W tej strategii chodzi o utrzymanie tych powiązań i ograniczenie ryzyka — stwierdził prezes placówki badającej sektor motoryzacji, Nakanishi Research Institute, Takaki Nakanishi. — A co się tyczy Takaty, to nawet jeśli jej biznes z generatorami zmaleje, to ta firma przetrwa z pewnością jako producent poduszek, o ile będzie kupować generatory od innych producentów.

Takata używa własnych generatorów i kupowanych od Daicel, a od czasu akcji naprawczej potrzebuje ich więcej. Wcześniej Honda pomogła Daicel w sfinansowawniu zwiększenia produkcji. Szwedzki Autoliv również zwiększył produkcję generatorów gazu na prośbę firm samochodowych.

Japoński gigant samochodowy zwrócił się w lipcu do tego dostawcy drugiego rzutu o zwiększenie produkcji, aby mógł dostarczyć od lipca 2016 do 2020 r. ponad 13 mln tych generatorów gazu — stwierdziły dwie osoby, jedna znająca szczegóły umowy i druga, którą poinformowano o umowie.

Wadliwe elementy produkcji firmy Takata zmusiły ponad 10 firm samochodowych do wymiany kilkudziesięciu milionów tych elementów od 2008 r. w ramach największej na świecie akcji naprawczej. Generatory eksplodując spowodowały śmierć 8 osób i obrażenia u ponad 100. Koszty ich wymiany poniosły dotychczas firmy samochodowe, a trwa nadal szukanie przyczyny wybuchowego działania tych elementów poduszek powietrznych.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana