SUV-y i Opel pozwoliły Peugeotowi zapomnieć o Chinach

Grupa PSA osiągnęła w 2017 r. skok sprzedaży pojazdów o 15,4 proc., bo sukces handlowy wersji sportowo-użytkowych Peugeota i konsolidacja Opla/Vauxhalla pokryły uporczywy spadek sprzedaży w Chinach.

Publikacja: 16.01.2018 16:21

SUV-y i Opel pozwoliły Peugeotowi zapomnieć o Chinach

Foto: Bloomberg

Druga grupa samochodowa w Europie, za Volkswagenem, bo wyprzedziła Renaulta, sprzedała na świecie 3,632 mln samochodów osobowych i lekkich furgonetek. Renault przegrał w Europie, ale dzięki pięciu markom łącznię był największą francuską firmą na świecie ze sprzedażą 3,76 mln pojazdów.

Dobry wynik grupy PSA zapewnił Peugeot (+10,4 proc.), który sprzedał na świecie prawie 600 tys. SUV 3008, 5008, 2008 i 4008 z łącznej liczby 2,12 mln. – To rekord od czasu powstania tej marki – podkreślił jej dyrektor generalny Jean-Philippe Imparato.

Również Citroen, który podjął śmiałą rewolucję w stylistyce dla odmłodzenia wizerunku i odróżniania się od Peugeota skorzystał na pojawieniu się pierwszych SUV Aircross, które wraz z nowym C3 pozwoliły mu zwiększyć sprzedaż o 3 proc. w Europie i o 7,5 proc na świecie, bez Chin. Z rynkiem chińskim jego sprzedasz zmalała o 7,5 proc.

Marka DS ma nadal problem ze znalezieniem dla siebie miejsca wobec przewagi marek aut niemieckich. W dalszym ciągu chce mieć własną sieć salonów i aspiruje do segmentu premium, ale jej sprzedaż zmalała w roku o 38,5 proc. do niecałych 53 tys.

W Europie grupa PSA sprzedała 2,38 mln samochodów, prawie o 450 tys. więcej niż rok wcześniej, z czego na Opla/Vauxhalla przypadło od 1 sierpnia 376 400 sztuk. W regionie Bliskiego Wschodu i Afryki sprzedaż skoczyla o 61,4 proc. do 618 800, w tym 26 800 aut Opla.

W Chinach i Azji Płd.-Wsch. Francuzi sprzedali 387 tys. samochodów, o 37,7 proc. mniej wobec ponad 600 tys. w 2016 r., bo odczuli mocno konkurencję marek chińskich, co zmusiło ich do dogłębnej restrukturyzacji oferty i sieci dystrybucji. Rynek chiński był największy w 2014 r. dla grupy z Sochaux, teraz spadł na trzecie meijsce, za Francją i i Iranem. W regionie Indii-Pacyfiku sprzedaż wzrosła o 31 proc. do 26 100 sztuk.

Ameryka Łacińska pozwoliła ulokować 206 300 samochodów, o 12,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Największą dynamikę osiągnęła marka DS (21,6 proc.) dzięki Argentynie, przed Citroenem (13,8) i Peugeotem (11,1).

Region Euroazji, do którego zaliczono Rosję (+38 proc.) i Ukrainę (+62) zakończył rok z wynikiem 15 200 sztuk, co oznacza wzrost sprzedazy o 45 proc.

Szef Imparato podkreślił, że 2017 był wyjątkowym rokiem dla Peugeota, który sprzedał rekordową liczbę i zwiększył udział rynkowy w pięciu na sześć regionów. Szefowa Citroena Linda Jackson stwierdziła, że 2017 r. zapoczątkował dynamikę ofensywy nowych produktów tej marki: C3 (pełny rok), nowego Jumpy i SpaceTourer, SUV C3 Aircross w Europie i C5 Aircross w Chinach. Dla Yvesa Bonnefonta z DS, 2017 był istotnym etapem w rozwoju marki z pierwszymi zamówieniami na DS7 Crossback, DS nowej generacji.

Wiceprezes Opla/Vauxhalla ds.sprzedaży i marketingu, Peter Kuespert powiedział, że był to przejściowy rok dla obu marek z bezprecedensową ofensywą produktów, która pozwoli oferować odmłodzoną gamę w 2018 r. i być obecnym we wszystkich segmentach.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego