Na ogół dobry rok, oczekiwania na podobny

W najważniejszych krajach świata sprzedaż nowych pojazdów w 2016 r. wzrosła, producenci i analitycy liczą na co najmniej powtórkę w 2017 r. Nadal źle jest w Japonii i Brazylii, niepokój dotyczy W. Brytanii

Publikacja: 08.01.2017 19:43

Na ogół dobry rok, oczekiwania na podobny

Foto: Bloomberg

Chiny

Na największym rynku na świecie kilku dużych producentów osiągnęło przyspieszenie tempa sprzedaży w 2016 dzięki obniżce podatku od pojazdów o małym litrażu. Honda zwiększyła sprzedaż o 24 proc., Ford o 11,9, Nissan o 8,4, a Toyota o 8,2 proc. GM i jego spółka j. c. zanotowały poprawę o 7,1 proc., co zapewniło koncernowi pozycję lidera piąty kolejnym rok

Sprzedaż ożywiła się w II półroczu wraz z perspektywą zmian podatku: w 2016 r. obniżono go do 5 proc. na samochody z silnikami 1,6 l i mniejszymi, w 2017 r. wzrośnie do 7,5 proc., a od 2018 r. wróci do poziomu 10 proc. To i spodziewane spowolnienie tempa gospodarki każe producentom liczyć się z mniejszym w wzrostem rynku w 2017 r.

USA

Sprzedaż nowych samochodów i furgonetek była w 2016 r. rekordowa, sprzedano 17,55 mln sztuk, o 0,4 proc. więcej niż w poprzednim rekordowym 2015 r. — podała Autodata. W grudniu nastąpiła poprawa o 3 proc. do 18,43 mln w skali rocznej. Te wyniki skłoniły szefów trójki największych GM, Forda i Toyoty do przewidywań, że ten rok będzie podobny do rekordowego.

W grudniu GM zwiększył sprzedaż o 10 proc. (analitycy liczyli na 3,5), Ford o 0,3, a zakładano spadek o 2,5 proc. (furgonetki serii F były szlagierem rynkowym, 40. kolejny rok,) a Toyota o 2 proc. (analitycy wróżyli spadek o 1-4 proc). Oba koncerny amerykańskie zmniejszyły zapasy do 71 i 70 dni sprzedaży. FCA zmniejszył rynek o 10 proc. z powodu zakończenia produkcji kilku modeli osobowych. Nissan poprawił się o 9,7 proc. dzięki skokowi o ponad 20 proc. popularności Infiniti.

Na wyniki grudnia wpłynęły duże rabaty, według JD Power wyniosły średnio 4 tys. dolarów na pojazd, o 500 więcej niż rok temu. Mimo tego średnia cena transakcyjna w GM wzrosła o 740 dolarów od listopada do 36 386 dolarów. Główny ekonomista GM, Mustafa Mohatarem ocenia, że główne wskaźniki, zwłaszcza zaufania konsumentów odzwierciedlają nadal optymizm do gospodarki, a duży popyt konsumencki napędza sektor motoryzacji.

Kanada

Sąsiad z północy osiągnął rekordowy poziom w 2016 r. dzięki popytowi na furgonetki i wersje sportowo-użytkowe. Sprzedano 1,95 mln sztuk, o 3 proc. więcej od poprzedniego rekordu w 2015 r. — podali ekonomista Scotiabanku, Carlos Gomes i analityk motoryzacji Dennis DesRosiers. Rynek w grudniu zmalał o 2,6 proc. rocznie do 125 600 po mniejszym popycie na auta osobowe.

Najlepiej wypadł Ford (305 tys., +9,4 proc.,) dzięki popytowi na trucki serii F, przed GM (267 tys., +, 1,5) i Toyotą (218 tys., +4), bo kupowano jej furgonetki, auta luksusowe i hybrydy. Fiat Chrysler zmniejszył sprzedaż o 4,2 proc.

Po 3 latach wzrostu Gomes nie spodziewa się w 2017 kolejnego rekordu, bo producenci podnieśli ceny, a kanadyjski dolar nieco stracił na wartości.

Brazylii Na największym rynku w Ameryce Płd. sprzedaż nowych pojazdów zmalała w 2016 r. o 20,2 proc. do 2,05 mln, a produkcja o 11,1 proc. W grudniu sprzedaż wzrosła o 14,7 proc., a produkcja zmalała o 7,1 proc. wobec listopada, ale wzrosła o 40,6 proc. ujęciu rocznym — podała organizacja producentów Anfavea.

Japonia

Miniony rok był najgorszy od 2011, roku tsunami i trzęsienia ziemi, które mocno osłabiły sektor motoryzacji. Rynek zmalał o 1,5 proc. do 4,97 mln, po raz pierwszy poniżej 5 mln, bo kupiono o 9 proc. mniej aut małolitażowych, do 660 ccm silnika (1,72 mln), a sprzedaż 3,25 mln. normalnych (+ 3 proc.) na wyrównała luki.

W grudniu sprzedaż samochodów osobowych wzrosła o 7,6 proc. do 398 tys. dzięki większej popularności normalnych pojazdów (o 10,8 proc. 265 tys.) i małolitrażowych (o 1,7 proc. do 133 tys.). Ta kategoria odczuła zmianę podstawy opodatkowania i skandal w Mitsubishi z zawyżaniem osiągów. Spzedaż miniaut tej firmy zmalała o 18,3 proc., a Nissana o 29,4 proc.

Europa Zachodnia

Grudzień zakończył się wzrostem sprzedaży o 2,1 proc. do 1,09 mln sztuk dając w całym roku 13,95 mln nowych pojazdów, najlepszy wynik od 2007 r. — podała firma badania rynku LMC Automotive. Poprawa nastąpiła w Niemczech o 3,7 proc., we Francji o 5,8 i we Włoszech o 13,1, spadek nastąpił w W. Brytanii o 1,1 proc.

– Wzrost powinien trwać nadal w 2017 r. zwłaszcza w Hiszpanii i Włoszech, zwolni z kolei tempo w Niemczech i zmaleje w W. Brytanii — wyjaśnił szef prognoz sprzedaży w LMC, Jonathon Poskitt.

Niemcy

Na największym europejskim rynku sprzedaż w grudniu wzrosła o 3,7 proc. do 256 533 nowych pojazdów, a w całym roku o 4,5 proc. do 3,35 mln, najwięcej od 7 lat — podał urząd motoryzacji KBA. „2016 był dobrym rokiem dla samochodów. Rejestracja nowych pojazdów zwiększyła się trzeci kolejny rok” — oświadczył w komunikacie szef organizacji producentów VDA. Matthias Wissmann. Poprawa wynikała z tanich paliw i niskich stóp w systemie ratalnej sprzedaży.

Sprzedaż marki Tpyota skoczyła w grudniu o 43 proc., Alfa Romeo o 126 proc., Lexusa o 65 i Jaguara o 56 proc. Volkswagen zmniejszył rynek o 16 proc., choć inne marki grupy wypadły znacznie lepiej: Porsche zyskał 80 proc. Skoda 25, Seat 13, a Audi 11 proc. Mercedes-Benz poprawił się o 7,7 proc., Opel o skromne 1,8 proc., a BMW utrzymał stały poziom.

Dobrze wypadły firmy zagraniczne, Renault zyskał 20 proc., Dacia 18, Citroen 11, Peugeot 4,9, natomiast marka DS nadal nie znajduje chętnych (-33 proc.). Straciły z kolei Ford 5 proc., Hyundai 12 i Nissan 13 proc., zyskała tylko Kia 5,6 proc.

W. Brytania

Na drugim rynku europejskim doszło w 2016 r. do kolejnego rekordu sprzedaży 2,7 mln pojazdów wobec 2,63 mln w 2015 r. mimo obaw o spadek popytu po referendum z 23 czerwca. Federacja producentów i dealerów SMMT podkreśliła jednak, że w grudniu rynek zmalał o ponad 1 proc., drugi raz w ostatnich 5 latach, bo zmalał po raz pierwszy w roku popyt klientów flotowych.

SMMT spodziewa się w 2017 r spadku sprzedaży o 5 proc., bo doszła już do wysokiego poziomu, a słabnący funt zmniejszy popyt. Ponad 85 proc. sprzedawanych samochodów pochodzi z importu, salony mnożą udogodnienia płatnicze, by przyciągać klientów, ale w ostatnich miesiącach producenci podnieśli ceny pojazdów dla wyrównania strat z deprecjacji funta.

Brytyjczycy gorzej oceniają perspektywy gospodarcze, obawiają się wzrostu kosztów utrzymania. — Zastój realnych dochodów gospodarstw domowych w tym roku na skutek wzrostu inflacji zaważy na kupowaniu samochodów. Najnowsze dane wskazują, że konsumenci mniej chętnie robią większe zakuły od głosowania o Brexicie — stwierdził główny ekonomista w Pantheon Macroeconomics, Samuel Tombs.

Francja

W grudniu sprzedano 194 388 pojazdów., o 5,8 proc. więcej niż rok temu, a w całym roku przekroczono po raz pierwszy od 2011 r. pułap 2 mln – 2,015 mln czyli o 5,1 proc. więcej – podała organizacja producentów CCFA. Przyczyniły się do tego dopłaty za złomowanie wprowadzone w 2009 r. w ramach walki z kryzysem z 2008 r.

Renault zanotował skok o 8 proc. do 518,5 tys. dzięki taniej Daci (+13,4 proc.); wraz z furgonetkami zwiększył sprzedaż o 7,3 proc. PSA wypadł stabilnie: sprzedaż 559 tys. aut osobowych oznaczała zerowy wzrost, ale wraz z furgonetkami poprawił się o 1,4 proc.

Toyota z dynamiką 8,6 uplasowała się za firmami francuskimi i za Volkswagenem. Niemal wszyscy producenci poprawili wyniki, poza Nissanem (-6,8 proc.) i Fordem (-1,9). Audi, BMW i Mercedes z segmentu premium osiągnęły dwucyfrowy wzrost sprzedaży.

Włochy

W grudniu Włosi kupili 124 238 samochodów, o 13 proc. więcej niż rok temu, był to kolejny 31. miesiąc poprawy rynku dając najlepszy grudzień od 2010 r. i drugi kolejny rok dwucyfrowego wzrostu — podał resort transportu. Osoby muzyczne zwiększyły zakupy o 8,3 proc., przypadło na nie 64 proc. rynku. Firmy rent-a-car zwiększyły swe zakupy o 14 proc., a inne firmy o 40 proc. dzięki ulgom podatkowym wygasającym w grudniu.

Europejscy producenci, poza Dacią, poprawili sprzedaż — FCA o 15 proc. (Fiat o 13, Jeep o 22, Alfa Romeo o 41), grupa VW o 31 proc. (VW o 23, Seat o 29, Skoda o 65), Opel o 10 proc., PSA o 5 proc. (Peugeot o 1,4, Citroen o 10, DS o 36), Renault 4 proc., ale Dacia zmniejszyła o 4 proc. Wśród przegranych znalazły się Mitsubishi (-34), Mini (-33), Ford (-10) i Nissan (-9). W segmencie premium najlepiej wypadła Audi (+45), przed Mercedesem (+38) i BMW (+3).

W całym roku sprzedaż wzrosła o 16 proc. do 1,82 mln, bo firmy poprawiły ją o 28 proc., podmioty rent-a-car o 17 proc., a osoby fizyczne o 13 proc., z udziałem rynku 62 proc. Włoski rynek rośnie od 2014 r, gdy osiągnął 4,2 proc.

Hiszpania

Grudzień z liczbą 96 886 nowych samochodów (+9,3 proc.) oznaczał lekki spadek tempa wobec listopada. gdy sprzedaż wzrosła o 13,5 proc. — podała organizacja producentów ANFAC. W całym roku sprzedano 1,15 mln pojazdów, o 11 proc. więcej. Rządowy program dopłat za złomowanie, który wydobył Hiszpanię z recesji, wygasł w lipcu, więc popyt wśród zwykłych obywateli wyraźnie zmalał w IV kwartale.

W bieżącym roku ANFAC liczy na kupowanie nowych pojazdów przez firmy i przez podmioty wynajmu pojazdów, bo sektor turystyki ma się bardzo dobrze.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana