Łączne koszty finansowania i utrzymania służbowego samochodu w okresie trzech lat mogą być wyższe od jego ceny. Dlatego wybierając pojazdy do firmowej floty, warto wcześniej oszacować przyszłe koszty.
Finansowanie
Największy udział w kosztach użytkowania ma szeroko rozumiane finansowanie, łącznie z utratą wartości pojazdu. W przypadku finansowania do wyboru mamy: zakup za gotówkę, leasing, kredyt lub wynajem. W każdym z nich należy zwrócić uwagę na tzw. wartość rezydualną (RV – residual value), czyli ile pojazd będzie wart na koniec naszego użytkowania. Im wartość końcowa wyższa, tym samochód mniej traci i tym samym będzie można go drożej odsprzedać, a w przypadku wynajmu oznacza to niższą ratę finansową. – Warto porównać oferty firm zajmujących się wynajmem, ponieważ manewrując wartościami RV, kreują różne stawki wynajmu za ten sam pojazd – podpowiada członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych Jacek Częścik.
Wartość końcowa samochodu zależy m.in. od marki. – Za samochód marki cieszącej się zaufaniem rynku otrzymać można nawet o 10 proc. wyższą cenę niż za markę o słabej opinii. Liczy się także rodzaj i model silnika – wylicza członek SKFS Krzysztof Trzpil. Dlatego przed decyzją o zakupie warto przejrzeć ceny aut używanych podobnych modeli, aby zorientować się choćby w popularności i zaufaniu do marek. Obiektywne informacje nt. wartości rezydualnych pojazdów możemy uzyskać, korzystając z danych publikowanych np. przez firmy Eurotax, Audatex lub Info-Expert.
Serwis
Koszty serwisowe to głównie suma okresowych przeglądów technicznych, napraw eksploatacyjnych, serwisu oponiarskiego i kosmetyki pojazdu. W kwestii przeglądów mamy do wyboru ASO lub niezależne warsztaty. – W przypadku leasingu czy wynajmu jesteśmy zobligowani umową do korzystania z ASO – przypomina Jacek Częścik.
Koszty przeglądów technicznych łatwo oszacować przed zakupem samochodu. Wystarczy zapytać sprzedawcę o liczbę i cenę przeglądów, jakie trzeba będzie wykonać w czasie przewidywanej przez nas eksploatacji samochodu przy zakładanym przebiegu.