Fabryka Toyoty i Mazdy w Alabamie

Toyota i Mazda potwierdziły budowę za 1,6 mld dolarów fabryki w Huntsville w Alabamie, która zatrudni do 4 tys. ludzi przy produkcji 300 tys. samochodów rocznie.

Publikacja: 14.01.2018 16:15

Fabryka Toyoty i Mazdy w Alabamie

Foto: Bloomberg

Szef Toyoty, Akio Toyoda i prezes Mazdy Masamichi Kogai ogłosili oficjalnie tę budowę na uroczystości w Montgomery, w obecności pani gubernator Alabamy, Kay Ivey. Powitała serdecznie inwestycję obu Japończyków i spodziewa się, że pracownicy zakładu będą zarabiać średnio po 50 tys. dolarów rocznie.

Fabryka powstanie na dawnej plantacji bawełny o powierzchni 2500 akrów, ok. 20 km od fabryki silników Toyoty w Huntsville. Toyota zamierza produkować tam model Corolla, a Mazda krzyżówkę SUV. Alabama zapowiedziała ulgi podatkowe szacowane na 370 mln dolarów, nie ujawniono wielkości lokalnych zachęt. Prace ziemne ruszą na wiosnę.

Przy spadku sprzedaży pojazdów w Stanach nowy zakład zwiększy nadwyżkę mocy produkcyjnych i nacisk na obniżanie cen. Burmistrz Huntsville, Tommy Battle stwierdził, że zakład „zapewni miejsca pracy na nadchodzące dekady w mieście i w stanie. Awansuje Alabamę na lidera w produkcji samochodów nowej generacji”. Alabama jest już piątym stanem pod względem produkcji samochodów osobowych i lekkich furgonetek, w stanie działa ponad 150 dostawców dla sektora motoryzacji, pracuje 57 tys. ludzi.

Dwadzieścia lat temu Alabama wydała 250 mln dolarów na przyciągnięcie Daimlera, by zbudował fabrykę Mercedesa w Tuscaloosa, we wrześniu Daimler zapowiedział zainwestowanie miliarda dolarów w rozbudowę tego zakładu, aby podjąć w nim od 2020 r. produkcję elektrycznych SUV. Działają tu też montownie Hondy i Hyundaia, Kia ma taki zakład w sąsiedniej Georgii.

Ogłaszając w sierpniu plany nowej fabryki Toyota zapowiadała przeniesienie produkcji Corolli z Kanady do nowej lokalizacji, a nie do Guanajuato w Meksyku, gdzie będą powstawać furgonetki Tacoma. W październiku Japończycy podali o zmniejszeniu inwestycji w Meksyku o 30 proc. do 700 mln dolarów i mocy produkcyjnych o połowę do 100 tys. pojazdów.

Prezydent D. Trump pogratulował we wpisie na Twitterze dobrej wiadomości dla gospodarki amerykańskiej. Prezes Toyoty na Amerykę Płn., Jim Lentz stwierdził jednak, że naciski Trumpa nie wpłynęły na decyzję o budowie tego zakładu. — Te fabryki będą istnieć przez 30, ponad 50 lat, musimy więc podejmować dobre decyzje biznesowe — dodał. Jego zdaniem, jest sens produkować model Corolla, bo Toyota potrzebuje dużej skali nawet na malejącym rynku. Lentz uważa, że sprzedaż w Stanach zmaleje w 2018 r. do 16,8 mln pojazdów, po spadku o 2 proc. do 17,23 mln w 2017 r. z rekordowych 17,55 mln rok wcześniej.

Szef Toyoty, Akio Toyoda i prezes Mazdy Masamichi Kogai ogłosili oficjalnie tę budowę na uroczystości w Montgomery, w obecności pani gubernator Alabamy, Kay Ivey. Powitała serdecznie inwestycję obu Japończyków i spodziewa się, że pracownicy zakładu będą zarabiać średnio po 50 tys. dolarów rocznie.

Fabryka powstanie na dawnej plantacji bawełny o powierzchni 2500 akrów, ok. 20 km od fabryki silników Toyoty w Huntsville. Toyota zamierza produkować tam model Corolla, a Mazda krzyżówkę SUV. Alabama zapowiedziała ulgi podatkowe szacowane na 370 mln dolarów, nie ujawniono wielkości lokalnych zachęt. Prace ziemne ruszą na wiosnę.

Tu i Teraz
W Tychach rozpoczęto produkcję chińskiego auta, które kupisz w Europie, ale nie w Polsce
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA