Fabryka Daimlera będzie w Jaworze

W Jaworze ma powstać pierwsza w Polsce fabryka silników Mercedesa. „Rzeczpospolita” pisała o tym 10 dni temu.

Publikacja: 04.05.2016 10:16

Fabryka Daimlera będzie w Jaworze

Foto: 123rf.com

W nowy zakład Daimler planuje zainwestowanie około 500 mln euro, o 300 mln euro mniej, niż wynikało z pierwszych nieoficjalnych informacji.

„Planowana budowa nowej fabryki silników w Polsce to kolejny krok w ramach naszej globalnej strategii wzrostu. Zwiększenie zdolności produkcyjnych w Europie Wschodniej odzwierciedla coraz bardziej międzynarodową orientację naszych zakładów produkujących układy napędowe. W ten sposób zwiększamy elastyczność i efektywność naszej globalnej sieci produkcyjnej” — powiedział Markus Schäfer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za zarządzanie produkcją i łańcuchem dostaw.

W jaworze powstanie na początku przynajmniej „kilkaset” miejsc pracy — wynika z komunikatu koncernu. Pierwszy w naszym kraju zakład produkcyjny Mercedes-Benz Cars ma być zlokalizowany w Jaworze, około 70 km na zachód od Wrocławia. Będą tam wytwarzane czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne do samochodów osobowych Mercedes-Benz. „Decyzja o lokalizacji i realizacja projektu zależą jeszcze od ostatecznych zobowiązań dotyczących warunków inwestycyjnych, między innymi od przyznania pomocy państwa. W pierwszej fazie koncern planuje zainwestować w nową fabrykę silników około 500 mln euro”- czytamy w komunikacie.

Budowa nowej fabryki silników była dla Mercedesa niezbędna, ponieważ koncern nieustannie zwiększa sprzedaż. W ramach strategii rozwoju Daimler zainwestował już na Węgrzech, gdzie ma fabryki i samych samochodów i karoserii. „Zwiększenie zdolności produkcyjnych w Europie Wschodniej odzwierciedla coraz bardziej międzynarodową orientację naszego zespołu zakładów produkujących układy napędowe. W ten sposób zwiększymy elastyczność i efektywność naszej globalnej sieci produkcyjnej- powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za zarządzanie produkcją i łańcuchem dostaw. Początek produkcji w nowej fabryce Daimlera planowane jest na rok 2019.

– W nowych zakładach w Jaworze chcemy zlokalizować drugą fabrykę silników Mercedes-Benz Cars poza granicami Niemiec. Dysponując kilkoma zakładami, możemy elastycznie reagować na zmiany rynkowe. Za zarządzanie siecią fabryk układów napędowych odpowiada główna fabryka w Untertürkheim — tłumaczy Frank Deiss, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars i szef fabryki Mercedesa w Untertürkheim. Przyszli pracownicy fabryki silników w Polsce mają zostać przygotowani do wykonywania swoich nowych zadań poprzez udział w rozbudowanych kursach szkoleniowych.

-Planowana przez Daimler AG budowa nowej fabryki silników w Polsce świadczy o dobrej kondycji naszej gospodarki. Jesteśmy otwarci na międzynarodowe inwestycje i będziemy konsekwentnie realizować nasz plan zrównoważonego rozwoju w taki sposób, aby być krajem atrakcyjnym dla kolejnych inwestycji. Mercedes-Benz chce produkować w Jaworze nowoczesne silniki wysokoprężne i benzynowe. Mam nadzieję, że nowy zakład będzie katalizatorem dla kolejnych projektów wykorzystujących zaawansowane technologicznie produkty i sprawi, że polska gospodarka będzie bardziej innowacyjna i konkurencyjna. Ta inwestycja wzmacnia polsko-niemiecką współpracę i ma symboliczne znaczenie w kontekście zbliżającej się 25. rocznicy Traktatu o dobrym sąsiedztwie między naszymi krajami z 17 czerwca 1991 roku — powiedział Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister rozwoju RP cytowany w komunikacie prasowym Daimlera.

Sieć fabryk silników Mercedes-Benz Cars obejmuje kilka zakładów w Niemczech i innych krajach. Za ich koordynację odpowiada główna fabryka w Untertürkheim, gdzie wytwarzane są silniki, skrzynie biegów, osie napędowe i powiązane z nimi komponenty. Fabryka Mercedes-Benz w Berlinie specjalizuje się w opracowywaniu i produkcji ultranowoczesnych podzespołów oraz części, jak również w wytwarzaniu jednostek napędowych. Z kolei zakład Mercedes-Benz w Hamburgu rozwija i produkuje osie napędowe oraz ich elementy, a także kolumny kierownicze, elementy układów wydechowych i lekkie elementy konstrukcyjne. Fabryka silników MDC Power w Kölledzie w niemieckim kraju związkowym Turyngia — spółka zależna będąca w 100% własnością Daimler AG — produkuje silniki czterocylindrowe dla samochodów Mercedes-Benz oraz Mercedes-AMG.

Silniki i inne komponenty są też wytwarzane w fabrykach poza granicami Niemiec. Należą do nich zakłady Star Transmission w Rumunii — spółka zależna Daimlera, która montuje skrzynie biegów, a także produkuje części i komponenty. Przedsiębiorstwo joint venture BBAC w Pekinie wytwarza silniki na lokalny rynek Państwa Środka. W ramach strategicznej współpracy koncernu Daimler z aliansem Renault-Nissan firma Infiniti produkuje dla Mercedes-Benz czterocylindrowe silniki benzynowe w swojej fabryce w Decherd w stanie Tennessee (USA).

Mercedes-Benz Cars Operations odpowiada za produkcję aut osobowych w 26 lokalizacjach na świecie w ramach sieci produkcji zatrudniającej około 78 tysięcy pracowników. Do zadań MBCO należą kluczowe działania z zakresu planowania, technologii produkcji, logistyki i zarządzania jakością. W 2015 roku oddział osobowych Mercedesów — Mercedes-Benz Cars — wyprodukował ponad 2 mln samochodów marek Mercedes-Benz i smart, notując piąty roczny rekord z rzędu. Sieć produkcyjna bazuje na architekturach modeli przednionapędowych (auta kompaktowe), tylnonapędowych (np. Klasy C, E i S) oraz architekturach SUV-ów i aut sportowych. Równolegle działa sieć produkcji układów napędowych (silniki, przekładnie, osie i podzespoły). Każda z tych sieci jest zgrupowana wokół wiodącej fabryki, która działa jako ośrodek kompetencji w zakresie wdrażania nowych produktów i technologii oraz zapewniania jakości. Poza własnymi fabrykami Mercedes-Benz coraz częściej nawiązuje współpracę z wytwórcami kontraktowymi i wykorzystuje ich moce produkcyjne w ramach swojej strategii wzrostu.

W nowy zakład Daimler planuje zainwestowanie około 500 mln euro, o 300 mln euro mniej, niż wynikało z pierwszych nieoficjalnych informacji.

„Planowana budowa nowej fabryki silników w Polsce to kolejny krok w ramach naszej globalnej strategii wzrostu. Zwiększenie zdolności produkcyjnych w Europie Wschodniej odzwierciedla coraz bardziej międzynarodową orientację naszych zakładów produkujących układy napędowe. W ten sposób zwiększamy elastyczność i efektywność naszej globalnej sieci produkcyjnej” — powiedział Markus Schäfer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za zarządzanie produkcją i łańcuchem dostaw.

Pozostało 89% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana