Ostatnie takie lato producentów aut

Kolejne koncerny chwalą się rekordowymi zyskami. Tylko grupa Volkswagena ma kłopoty.

Publikacja: 28.07.2016 19:41

Ostatnie takie lato producentów aut

Foto: Bloomberg

Sprzedaż aut w Europie skoczyła w pierwszym półroczu o 10 proc. Może to być jednak łabędzi śpiew branży. Jej rozwój utrudni bowiem Brexit. Wielka Brytania jest drugim co do wielkości rynkiem motoryzacyjnym w Europie, a nastroje konsumentów w tym kraju drastycznie spadły od czerwcowego referendum.

Pierwsze sześć miesięcy roku było wyjątkowo korzystne dla Opla, który pochwalił się 137 mln dol. zysku. Rok temu miał stratę w wysokości 45 mln dol. To pierwszy zysk niemieckiej firmy od pięciu lat. Teraz jednak Brexit zmusza General Motors Europe do kolejnych ostrych cięć — w sumie o 400 mln dol. do końca roku.

Z kolei francuska Grupa Renault ma tak dobre wyniki finansowe, że maleje tam wola cięcia kosztów. Zyski sięgnęły 1,54 mld euro – o 41 proc. więcej niż rok temu. Francuzi zwiększają wydatki – na badania i rozwój oraz przyspieszenie ofensywy modelowej, bo celem jest wyprzedzenie francuskiego rywala – Grupy PSA na liście największych producentów aut w Europie. Ale i PSA po latach strat ma zysk – 183 mln euro.

VW gorzej, ale nieźle

Tylko u Volkswagena rosnąca sprzedaż nie przekłada się na większe zyski. Cięcie kosztów pomogło tylko częściowo. Zysk operacyjny samego VW spadł z 914 mln euro przed rokiem do 808 mln w I półroczu 2016. Ta marka ma 50-procentowy udział w sprzedaży Grupy VW. Lepsze wyniki mają Audi (2,7 mld euro, o 200 mln mniej niż rok temu) i Porsche, który dzięki popytowi na nowe modele zanotował 1,8 mld euro na plusie. Zysk przyniosła także Skoda – 685 mln euro, oraz hiszpańska marka Seat – 93 mln euro. Na minusie jest luksusowy Bentley – strata wyniosła 22 mln euro.

Gorsze wyniki VW to przede wszystkim efekt odpisania w koszty akcji przywoławczej aut po tzw. Dieselgate. Prezes Grupy VW Matthias Mueller stara się zmienić wizerunek firmy i stawia na innowacje i auta z napędem elektrycznym, tak aby rynek jak najszybciej zapomniał, że VW w ogóle produkował diesle.

– Nie jest źle – komentował wyniki VW Sacha Gommel, analityk motoryzacyjny z Commerzbanku. Nie ukrywał jednak, że o ile zysk wygląda przyzwoicie, o tyle rentowność VW (2,8 proc.) w porównaniu np. z PSA (6,8 proc.) nie wygląda zachwycająco.

Exodus z USA

Rośnie także zysk Fiat Chrysler Automobiles. Jest on o 16 proc. wyższy niż rok temu i wyniósł 1,63 mld euro. Byłoby znacznie lepiej, gdyby nie konieczność ogłoszenia akcji przywoławczej z powodu wadliwych poduszek japońskiej Takaty, co kosztowało 414 mln euro. FCA korzysta przede wszystkim z rosnącego popytu na jeepy oraz odrodzenia rynku włoskiego. Jednocześnie FCA przebudowuje swoją produkcję. W USA będą produkowane już tylko najbardziej zyskowne jeepy i ramy, chryslery 200 i dodge darty odjadą do fabryk w Kanadzie i Meksyku. Zdaniem prezesa FCA Sergio Marchionne to pozwoli firmie osiągnąć 12-procentową marżę zysku – taką, jaką mają General Motors i Ford.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego