Samochody wreszcie pociągnęły w górę wyniki eksportu polskiej motoryzacji

Wartość eksportu branży w tym roku będzie rekordowa i przekroczy 20 miliardów euro. Rekordowe jest także zatrudnienie.

Publikacja: 29.09.2015 21:00

Samochody wreszcie pociągnęły w górę wyniki eksportu polskiej motoryzacji

Foto: Bloomberg

Prognozy firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl oparte są na wynikach pierwszego półrocza: zagraniczna sprzedaż branży motoryzacyjnej wyniosła 10,65 mld euro i była najwyższa w historii w pierwszych sześciu miesiącach roku. Rekordowy okazał się także czerwiec, w którym eksport wyniósł 1,78 mld euro.

Dynamiczny wzrost eksportu w okresie styczeń–czerwiec to zasługa rynków unijnych (87,73 proc. całości eksportu branży). Odnotowano na nich ponad 14-proc. wzrost, podczas gdy sprzedaż do krajów poza Unią spadła o blisko 6,5 proc. – podaje AutomotiveSuppliers.pl. Na wszystkich dziesięciu najważniejszych rynkach zbytu eksport wzrósł, w tym najbardziej do Hiszpanii – o prawie 46 proc. Także na największym rynku niemieckim nasi producenci mieli powody do zadowolenia – sprzedaż zwiększyła się w ujęciu rocznym o 12 proc.

Największy udział w eksporcie miały części i akcesoria. Ich wartość po półroczu sięgnęła 4,55 mld euro, o przeszło jedną dziesiątą więcej niż rok wcześniej. Wartość eksportu samochodów była niższa – 3,18 mld euro, za to dynamika wzrostu tego segmentu okazała się znacznie większa i przekroczyła 20 proc. Nieznacznie – o 2,5 proc., do 1,12 mld euro – zwiększyła się wartość eksportowanych silników wysokoprężnych, które stanowią trzecią najważniejszą grupę produktów branży motoryzacyjnej.

Pierwsze półrocze przyniosło nie tylko wzrost wartości eksportu. – To także najwyższy w historii poziom pod względem miejsc pracy w tym sektorze produkcyjnym. Według danych GUS na koniec II kwartału zatrudnienie w branży wyniosło 170,7 tys. osób – podkreśla Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl.

Druga połowa roku powinna być dla producentów równie korzystna. Przyspieszy wzrost eksportu samochodów, głównie dzięki uruchomieniu w Gliwicach produkcji nowej generacji Opla Astry. Ostatnie, pochodzące z sierpnia wyniki produkcyjne polskich fabryk aut były lepsze niż rok wcześniej. Według Instytutu Samar od stycznia do sierpnia z zakładów w Tychach, Gliwicach oraz Poznaniu wyjechało prawie 445,2 tys. aut. To o 13 proc. (50,6 tys. sztuk) więcej niż przed rokiem.

Zwiększał będzie się także eksport części i komponentów. Wskazuje na to wzrost produkcji w fabrykach w Europie, dla których polskie zakłady są poddostawcami. Według organizacji europejskich producentów ACEA rejestracje samochodów osobowych w krajach UE wzrosły od stycznia o 8,6 proc.

Prognozy firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl oparte są na wynikach pierwszego półrocza: zagraniczna sprzedaż branży motoryzacyjnej wyniosła 10,65 mld euro i była najwyższa w historii w pierwszych sześciu miesiącach roku. Rekordowy okazał się także czerwiec, w którym eksport wyniósł 1,78 mld euro.

Dynamiczny wzrost eksportu w okresie styczeń–czerwiec to zasługa rynków unijnych (87,73 proc. całości eksportu branży). Odnotowano na nich ponad 14-proc. wzrost, podczas gdy sprzedaż do krajów poza Unią spadła o blisko 6,5 proc. – podaje AutomotiveSuppliers.pl. Na wszystkich dziesięciu najważniejszych rynkach zbytu eksport wzrósł, w tym najbardziej do Hiszpanii – o prawie 46 proc. Także na największym rynku niemieckim nasi producenci mieli powody do zadowolenia – sprzedaż zwiększyła się w ujęciu rocznym o 12 proc.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana