Samochody wreszcie pociągnęły w górę wyniki eksportu polskiej motoryzacji

Wartość eksportu branży w tym roku będzie rekordowa i przekroczy 20 miliardów euro. Rekordowe jest także zatrudnienie.

Publikacja: 29.09.2015 21:00

Samochody wreszcie pociągnęły w górę wyniki eksportu polskiej motoryzacji

Foto: Bloomberg

Prognozy firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl oparte są na wynikach pierwszego półrocza: zagraniczna sprzedaż branży motoryzacyjnej wyniosła 10,65 mld euro i była najwyższa w historii w pierwszych sześciu miesiącach roku. Rekordowy okazał się także czerwiec, w którym eksport wyniósł 1,78 mld euro.

Dynamiczny wzrost eksportu w okresie styczeń–czerwiec to zasługa rynków unijnych (87,73 proc. całości eksportu branży). Odnotowano na nich ponad 14-proc. wzrost, podczas gdy sprzedaż do krajów poza Unią spadła o blisko 6,5 proc. – podaje AutomotiveSuppliers.pl. Na wszystkich dziesięciu najważniejszych rynkach zbytu eksport wzrósł, w tym najbardziej do Hiszpanii – o prawie 46 proc. Także na największym rynku niemieckim nasi producenci mieli powody do zadowolenia – sprzedaż zwiększyła się w ujęciu rocznym o 12 proc.

Największy udział w eksporcie miały części i akcesoria. Ich wartość po półroczu sięgnęła 4,55 mld euro, o przeszło jedną dziesiątą więcej niż rok wcześniej. Wartość eksportu samochodów była niższa – 3,18 mld euro, za to dynamika wzrostu tego segmentu okazała się znacznie większa i przekroczyła 20 proc. Nieznacznie – o 2,5 proc., do 1,12 mld euro – zwiększyła się wartość eksportowanych silników wysokoprężnych, które stanowią trzecią najważniejszą grupę produktów branży motoryzacyjnej.

Pierwsze półrocze przyniosło nie tylko wzrost wartości eksportu. – To także najwyższy w historii poziom pod względem miejsc pracy w tym sektorze produkcyjnym. Według danych GUS na koniec II kwartału zatrudnienie w branży wyniosło 170,7 tys. osób – podkreśla Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl.

Druga połowa roku powinna być dla producentów równie korzystna. Przyspieszy wzrost eksportu samochodów, głównie dzięki uruchomieniu w Gliwicach produkcji nowej generacji Opla Astry. Ostatnie, pochodzące z sierpnia wyniki produkcyjne polskich fabryk aut były lepsze niż rok wcześniej. Według Instytutu Samar od stycznia do sierpnia z zakładów w Tychach, Gliwicach oraz Poznaniu wyjechało prawie 445,2 tys. aut. To o 13 proc. (50,6 tys. sztuk) więcej niż przed rokiem.

Zwiększał będzie się także eksport części i komponentów. Wskazuje na to wzrost produkcji w fabrykach w Europie, dla których polskie zakłady są poddostawcami. Według organizacji europejskich producentów ACEA rejestracje samochodów osobowych w krajach UE wzrosły od stycznia o 8,6 proc.

Prognozy firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl oparte są na wynikach pierwszego półrocza: zagraniczna sprzedaż branży motoryzacyjnej wyniosła 10,65 mld euro i była najwyższa w historii w pierwszych sześciu miesiącach roku. Rekordowy okazał się także czerwiec, w którym eksport wyniósł 1,78 mld euro.

Dynamiczny wzrost eksportu w okresie styczeń–czerwiec to zasługa rynków unijnych (87,73 proc. całości eksportu branży). Odnotowano na nich ponad 14-proc. wzrost, podczas gdy sprzedaż do krajów poza Unią spadła o blisko 6,5 proc. – podaje AutomotiveSuppliers.pl. Na wszystkich dziesięciu najważniejszych rynkach zbytu eksport wzrósł, w tym najbardziej do Hiszpanii – o prawie 46 proc. Także na największym rynku niemieckim nasi producenci mieli powody do zadowolenia – sprzedaż zwiększyła się w ujęciu rocznym o 12 proc.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana