Motoryzacja: napęd dla gospodarki

Budowa fabryk aut i komponentów samochodowych przyniosła nam wzrost eksportu, nowe innowacyjne technologie i nowoczesne systemy zarządzania.

Publikacja: 13.11.2016 20:00

Motoryzacja: napęd dla gospodarki

Foto: Bloomberg

Ostatni kwartał 2016 r. sypnął potężnymi inwestycjami w polskiej motoryzacji. W ub. tygodniu włoski koncern Brembo zapowiedział wartą 100 mln euro rozbudowę fabryki tarcz hamulcowych w Dąbrowie Górniczej. W drugiej połowie października „Rzeczpospolita” poinformowała o planowanej przez FCA rozbudowie zakładów Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej wartej ponad 1 mld zł, a tydzień wcześniej Daimler oficjalnie potwierdził zamiar budowy fabryki silników w Jaworze, na którą przeznaczy 500 mln euro. Ruszyły także nowe, już wybudowane fabryki: we Wrześni zaczęła się produkcja dostawczego Volkswagena Craftera, a w Koluszkach norweski Kongsberg Automotive zaczął produkować podzespoły do ciężarówek.

Udane były także wcześniejsze miesiące: we wrześniu amerykański Henniges Automotive uruchomił w Prudniku produkcję komponentów do amortyzacji, w lipcu w Opolu fabrykę elementów układu kierowniczego otwarło Global Steering Systems, a miesiąc wcześniej w Stalowej Woli ruszyła trzecia w Polsce fabryka niemieckiego Uniwheels produkującego felgi. Kilka innych dużych zakładów, jak Borgers AG, wytwórcy elementów siedzeń, jest w budowie.

Rekordowy eksport

Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl w 2016 r. eksport polskiej motoryzacji po raz pierwszy przekroczy poziom 23–23,5 mld zł. W przyszłym roku może on być jeszcze wyższy dzięki rosnącym zamówieniom z Europy na produkowane w Polsce samochody i komponenty do produkcji. W rezultacie obecny 16-proc. udział branży w całości polskiego eksportu może się jeszcze zwiększyć.

To potwierdza szczególny wpływ inwestycji motoryzacyjnych na rozwój gospodarczy Polski. Według szacunków OECD wzrost wartości dodanej o 1 dolara w przemyśle samochodowym zwiększa wyniki całej gospodarki o 3 dolary. To zarazem sektor, w którym mocno widoczne jest zjawisko „kuli śnieżnej”. Przykładem jest rozbudowa fabryki Volkswagena na Słowacji w 2002 roku: po rozpoczęciu produkcji Touarega ruszyła produkcja karoserii Porsche Cayenne, a potem Seata Ibizy. Spowodowało to wzrost liczby poddostawców i zatrudnienia: 9 tys. miejsc pracy w Volkswagen Slovakia dało 30 tys. nowych miejsc u kooperantów.

W Polsce podobną rolę odegrała fabryka Opla w Gliwicach – pierwszy inwestor w katowickiej strefie ekonomicznej. Obecnie ze wszystkich strefowych inwestycji wartych 26 mld złotych ponad 60 proc. stanowi motoryzacja. – Inwestycje w strefie stały się kołem zamachowym rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w regionie – przyznaje Marcin Krupa, prezydent Katowic. Taki efekt w Wielkopolsce może teraz przynieść fabryka Craftera we Wrześni, a na Dolnym Śląsku – budowa fabryki silników Daimlera.

Rośnie innowacyjność

Motoryzacja poprawia innowacyjność polskiej gospodarki. Według Eurostatu przemysł samochodowy ma w Europie jeden z najwyższych wskaźników nakładów na badania i rozwój. A jak podaje Międzynarodowa Federacja Robotyki, polska branża motoryzacyjna zakupiła w 2014 r. 563 roboty, co wtedy stanowiło ponad połowę wszystkich zamówień na roboty w Polsce. Wprowadzane w fabrykach motoryzacyjnych nowe technologie i nowoczesne systemy zarządzania trafiają później do innych zakładów.

– Nie bronimy pomysłów, które tu stosujemy. Przez półroczne staże w naszym zakładzie przewinęło się kilkuset młodych inżynierów, którzy potem trafili na rynek pracy pełni wiedzy o nowoczesnych zasadach funkcjonowania przedsiębiorstwa – podkreśla Andrzej Korpak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland. Podobnie postępują inni inwestorzy. Staże i praktyki oferuje Volkswagen Poznań, Delphi ma umowę z Akademią Górniczo-Hutniczą dotyczącą badań naukowych i programów dydaktycznych, a coraz więcej producentów ma w szkołach klasy patronackie.

Utrzymanie atrakcyjności dla zagranicznych inwestorów może być jednak niełatwe. Rządowe granty inwestycyjne są na poziomie 7,5–12,5 proc. kosztów kwalifikowanych, podczas gdy na Słowacji sięgają 20 proc., a w Serbii nawet 40 proc. Zmalała pomoc w strefach ekonomicznych, a firmy w nich mają coraz mniej czasu na amortyzację inwestycji.

Brakuje pracowników

Zdaniem Mirosława Michny, partnera w KPMG, szefa zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej, duże znaczenie będą miały teraz działania gmin m.in. dla przygotowania gruntów i zwiększenia efektywności szkolnictwa zawodowego. – Inwestorzy mają coraz większy problem z dostępem do siły roboczej – ostrzega Michna. Według AutomotiveSuppliers.pl problem z pozyskaniem nowych pracowników jest nawet w miastach, gdzie bezrobocie oficjalnie wynosi kilkanaście procent.

Kluczowe znaczenie dla napływu kolejnych projektów motoryzacyjnych będzie miała kondycja polskiej gospodarki. Dopóki wskaźniki makroekonomiczne będą wysokie, inwestorzy powinni być zainteresowani Polską. Klimat inwestycyjny osłabia jednak wewnętrzny konflikt polityczny. – Przydałoby się uspokojenie sytuacji – uważa Michna.

Podyskutuj z nami na Facebooku www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia Czy w Polsce mogłaby powstać kolejna fabryka samochodów?

Opinia

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Branża motoryzacyjna jest jedną z najważniejszych gałęzi polskiego przemysłu. W Polsce ulokowały się nie tylko zakłady produkujące gotowe samochody. Mamy również kilka tysięcy producentów części i podzespołów, dostarczanych do fabryk aut w Polsce i za granicą, a także zaopatrujących rynek wtórny. W pierwszych trzech kwartałach 2016 r. wartość produkcji sprzedanej przemysłu motoryzacyjnego sięgnęła 107 mld zł, rosnąc r./r. o 15,6 proc., co pokazuje znaczenie sektora dla całej polskiej gospodarki. Ma on kluczowe znaczenie także w zwiększaniu zatrudnienia: jedno miejsce pracy w fabryce samochodów przyczynia się do powstania kilku miejsc pracy w jej otoczeniu.

Produkcja aut będzie rosła

Według KPMG dane po pierwszych trzech kwartałach wskazują, że w całym 2016 r. produkcja samochodów osobowych wzrośnie. Sprzyja temu rosnący popyt na auta w Europie. Według informacji zebranych przez „Rzeczpospolitą” dobre perspektywy ma zwłaszcza fabryka Opla w Gliwicach. To przede wszystkim efekt nowej generacji Astry, na którą złożono już ponad 275 tys. zamówień. Astra pracuje także na wyniki rynkowe Opla w Polsce. Dzięki niej po dziesięciu miesiącach Opel był marką numer jeden wśród klientów indywidualnych. W roku przyszłym wzrostu produkcji spodziewa się Fiat w Tychach. Według FCA Poland w 2017 roku miałaby ona sięgnąć 273 tys. aut, podczas gdy na ten rok przewiduje się wyprodukowanie 268,5 tys. samochodów. Tegoroczny spadek – w ub. roku produkcja wyniosła 302,6 tys. sztuk – jest spowodowany zaprzestaniem produkcji Forda Ka. FCA podaje, że fabryka częściowo zrekompensuje brak tego modelu zwiększeniem produkcji Fiata 500, Abartha 500 oraz Lancii Ypsilon. Popyt na te samochody wzrósł, zwłaszcza na Lancię, dla której przyszły rok miałby okazać się rekordowy. Obecny i przyszły rok będą dobre także dla Volkswagena, m.in. dzięki produkcji Craftera we Wrześni. Będzie to jedyny zakład Volkswagena produkujący ten model.

Ostatni kwartał 2016 r. sypnął potężnymi inwestycjami w polskiej motoryzacji. W ub. tygodniu włoski koncern Brembo zapowiedział wartą 100 mln euro rozbudowę fabryki tarcz hamulcowych w Dąbrowie Górniczej. W drugiej połowie października „Rzeczpospolita” poinformowała o planowanej przez FCA rozbudowie zakładów Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej wartej ponad 1 mld zł, a tydzień wcześniej Daimler oficjalnie potwierdził zamiar budowy fabryki silników w Jaworze, na którą przeznaczy 500 mln euro. Ruszyły także nowe, już wybudowane fabryki: we Wrześni zaczęła się produkcja dostawczego Volkswagena Craftera, a w Koluszkach norweski Kongsberg Automotive zaczął produkować podzespoły do ciężarówek.

Pozostało 90% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana