Ubywa chętnych na zakup motocykla

Słabnie polski rynek nowych jednośladów. W dół ciągną go maszyny z mniejszymi silnikami.

Publikacja: 11.01.2018 21:00

BMW R 1200 GS jest liderem sprzedaży niemieckiej marki.

BMW R 1200 GS jest liderem sprzedaży niemieckiej marki.

Foto: materiały prasowe

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w grudniu 2017 r. sprzedano 1152 nowe motocykle – o 77,5 proc. mniej niż rok wcześniej. W całym 2017 r. rejestracje nowych maszyn zamknęły się na poziomie 14 934 sztuk, co jest wynikiem słabszym od uzyskanego rok wcześniej o 42,2 proc.

Ta duża zmiana to z jednej strony rezultat sprzedażowego boomu w końcu 2016 r., gdy popyt nakręcała perspektywa zmian homologacyjnych. A z drugiej – kończy się paliwo, jakim było poluzowanie w 2014 r. wymogów niezbędnych dla prowadzenia motocykli z silnikami do 125 cm sześc. Wtedy „125″ stały się lokomotywami sprzedaży.

Teraz popyt w tym segmencie radykalnie osłabł. 2017 rok przyniósł mu spadek rejestracji o przeszło połowę r./r., w efekcie czego rynkowy udział „125″ skurczył się z 74 do 56 proc.

Zmienia się struktura całego rynku, bo do łask wracają duże i drogie motocykle z silnikami powyżej 750 cm sześc. Ich sprzedaż wzrosła o prawie 4 proc., do 3792 sztuk. W połączeniu ze słabymi wynikami „125″ rynkowy udział segmentu najcięższych maszyn skoczył w ubiegłym roku do 25,4 proc. z 14,1 proc. rok wcześniej.

Liderem polskiego rynku nowych motocykli pozostaje Romet Motors, który ma 18,5-proc. udział w rynku, ale zmniejszył w ub. roku sprzedaż o połowę. Na drugim miejscu jest Yamaha, z udziałem 10 proc., a trzecia jest Honda, minimalnie słabsza. W obu japońskich markach liczba rejestracji zmalała odpowiednio o 24,7 i 11,2 proc.

W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych motocykli tylko dwaj producenci odnotowali wzrost: BMW i Harley-Davidson. Niemiecka marka zarejestrowała 1447 motocykli i poprawiła wynik z wcześniejszego roku o 22,4 proc. Z kolei Harley sprzedał 645 motocykli i zwiększył sprzedaż w ujęciu rok do roku o 0,2 proc.

Obie marki reprezentują segment najcięższych i najdroższych maszyn, kosztujących tyle co samochód. Za najdroższe modele (np. Honda Gold Wing) trzeba zapłacić nawet ponad 100 tys. zł. Duża część tego rodzaju motocykli kupowana jest przez menedżerów i właścicieli firm, którzy finansują motocykle leasingiem.

W ubiegłym roku lepiej niż motocykle radziły sobie motorowery. Ich sprzedaż przekroczyła 29,3 tys. sztuk. To wynik o 22,8 proc. lepszy niż rok wcześniej.

Na ten wzrost zapracował przede wszystkim grudzień. Zarejestrowano w nim blisko 6,5 tys. sztuk – prawie dziesięć razy więcej niż rok temu.

Ten skok sprzedaży jest związany ze zmianą przepisów: od 1 stycznia 2018 r. nowe motorowery muszą spełniać normę emisji spalin Euro 4.

PZPM zaznacza jednak, że mimo wzrostu, cały 2017 rok jest dla motorowerów mizerny. W latach 2006–2015 ich sprzedaż była wyższa. – Rekord padł w roku 2008, w którym na drogi wyjechało niemal 136 tys. nowych motorowerów – przypomina PZPM.

Cały ubiegłoroczny rynek nowych jednośladów przyniósł rejestracje prawie 44,3 tys. sztuk. To o 11 proc. mniej niż rok wcześniej. Zmalał także rynek wtórny, na którym w ub. roku przybyło 64,6 tys. używanych motocykli i motorowerów z zagranicy – o 4,3 proc. mniej niż w roku 2016.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w grudniu 2017 r. sprzedano 1152 nowe motocykle – o 77,5 proc. mniej niż rok wcześniej. W całym 2017 r. rejestracje nowych maszyn zamknęły się na poziomie 14 934 sztuk, co jest wynikiem słabszym od uzyskanego rok wcześniej o 42,2 proc.

Ta duża zmiana to z jednej strony rezultat sprzedażowego boomu w końcu 2016 r., gdy popyt nakręcała perspektywa zmian homologacyjnych. A z drugiej – kończy się paliwo, jakim było poluzowanie w 2014 r. wymogów niezbędnych dla prowadzenia motocykli z silnikami do 125 cm sześc. Wtedy „125″ stały się lokomotywami sprzedaży.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Archiwum
Toyota wstrzymuje testy po tragicznym wypadku Ubera