Rośnie popyt na duże i drogie motocykle

Rynek nasycił się już niewielkimi maszynami o poj. do 125 cm3. Teraz do łask wracają marki premium, takie jak BMW czy Harley-Davidson.

Publikacja: 13.04.2017 21:25

Harley-Davidson

Harley-Davidson

Foto: Bloomberg

Zaczyna się wiosenne ożywienie na polskim rynku motocykli. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w marcu zarejestrowano 1837 nowych maszyn, co jest trzecim rezultatem tego miesiąca w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Jeszcze lepsze rezultaty powinien przynieść kwiecień: w ostatniej dekadzie był miesiącem z najwyższą sprzedażą i wskaże, jak będzie wyglądać obecny sezon – twierdzi PZPM.

Po I kwartale już wiadomo, że w strukturze tegorocznej sprzedaży nastąpią zmiany. Zaczyna topnieć przewaga motocykli najmniejszych, o pojemności silnika do 125 cm3, których popularność wystrzeliła w górę po wprowadzeniu w 2014 roku przepisów pozwalających na jazdę „125″ posiadaczom prawa jazdy kategorii B. W efekcie ten rodzaj motocykli zdominował sprzedaż, osiągając w niej blisko 75-proc. udział.

Gdy jednak rynek się nasycił, zainteresowanie zaczęło się przesuwać w kierunku największych motocykli, z silnikami powyżej 750 cm3. W rezultacie po pierwszych trzech miesiącach motocykle o pojemności do 125 cm3 (1468 sztuk) mają 50 proc. rynku, o 13 pkt proc. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej.

Z kolei duże maszyny, powyżej 750 cm3 (sprzedano 897 sztuk), zwiększyły swój udział z 21,2 proc. rok temu do 30,5 proc. Zwiększyła się także sprzedaż motocykli z silnikami w przedziale od 500 do 750 cm: 282 rejestracje dokonane od stycznia do końca marca są rezultatem lepszym od zanotowanego w ubiegłym roku o przeszło jedną piątą.

W rankingu marek prowadzi krajowy producent Romet Motors, który w I kwartale sprzedał 360 motocykli. Jest to jednak wynik o blisko połowę słabszy niż w ubiegłym roku. Na drugim miejscu znalazło się BMW ze sprzedażą 346 maszyn i 16,1-proc. wzrostem rok do roku. Na kolejnych miejscach uplasowały się dwie marki japońskie: Honda i Yamaha, następnie Junak oraz Kawasaki i Suzuki.

O ile łączna sprzedaż nowych maszyn za pierwsze trzy miesiące spadła wobec ubiegłego roku, o tyle wzrosła liczba rejestracji motocykli używanych. W I kwartale zarejestrowano ich przeszło 12,3 tys., czyli o 8,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Przy tym w samym tylko marcu sprzedaż na rynku wtórnym podskoczyła o 29 proc.

Zaczyna się wiosenne ożywienie na polskim rynku motocykli. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w marcu zarejestrowano 1837 nowych maszyn, co jest trzecim rezultatem tego miesiąca w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Jeszcze lepsze rezultaty powinien przynieść kwiecień: w ostatniej dekadzie był miesiącem z najwyższą sprzedażą i wskaże, jak będzie wyglądać obecny sezon – twierdzi PZPM.

Po I kwartale już wiadomo, że w strukturze tegorocznej sprzedaży nastąpią zmiany. Zaczyna topnieć przewaga motocykli najmniejszych, o pojemności silnika do 125 cm3, których popularność wystrzeliła w górę po wprowadzeniu w 2014 roku przepisów pozwalających na jazdę „125″ posiadaczom prawa jazdy kategorii B. W efekcie ten rodzaj motocykli zdominował sprzedaż, osiągając w niej blisko 75-proc. udział.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Sieć kampusowa 5G dla bezpieczeństwa danych
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Archiwum
Toyota wstrzymuje testy po tragicznym wypadku Ubera