Europa pomogła Peugeotowi

PSA Peugeot Citroen poprawił w III kwartale wyniki finansowe, bo odradzający się popyt w Europie uchronił go przed skutkami dużego spadku sprzedaży w Chinach.

Publikacja: 27.10.2015 10:42

Europa pomogła Peugeotowi

Foto: Bloomberg

Francuska grupa zwiększyła obroty o 3,2 proc. do 12,4 mld euro mimo zmniejszenia wolumenu sprzedaży o 4,3 proc. na świecie i o 17,4 proc. w Azji (bez Chin nastąpił wzrost o 0,8 proc.). — Istotne jest to, że nasz solidny wzrost wynika z kluczowych elementów naszej strategii sprzedaży: poprawy cen netto i gamy produktów — stwierdził szef pionu finansowego Jean-Baptiste de Chatillon. Podkreślił, że ceny netto zwiększyły się w kwartale o 1,2 proc., pozwalając głównemu działowi samochodowemu Peugeota poprawić obroty o 1 proc. do 8,05 mld euro.

Zgodnie z ambitnym planem odrodzenia firmy „Back in the Race” prezes Carlos Tavares dąży do zmniejszenia zależności grupy od Europy w sprzedaży samochodów. Obecnie wynosi ona ponad 60 proc., ale ta zależność dobrze przysłużyła się PSA, bo sprzedaż w rodzimym regionie wzrosła w kwartale o 6,1 proc., a po 9 miesiącach o 8,8 proc. Na 2,16 mln pojazdów sprzedanych po 3 kwartałach, 1,37 mln przypadło na Europę. Firma podwyższyła roczną prognozę wzrostu rynku europejskiego z 6 do 8 proc.

Jak wielu innych producentów Peugeot odczuł załamanie popytu w Ameryce Płd. o 23 proc. i w Rosji o 46 proc.

Grupa liczy na 2 mld euro przepływów finansowych netto w latach 2015-17, na marżę operacyjną działu samochodowego 2 proc. w 2018 r. i 5 proc. dla okresu 2019-23.

– W związku ze skandalem w Volkswagenie Peugeot znalazł się wobec wyzwania, jakim jest dostosowanie się do zmiany popytu na silniki benzynowe zwłaszcza we Francji, gdzie decydenci polityczni są coraz bardziej wrogo nastawieni do silników Diesla — stwierdził de Chatillon. Sprzedaż pojazdów Peugeota z silnikami wysokoprężnymi, droższych od benzynowych, zmalała w Europie w III kwartale do 65 proc. z 67 rok wcześniej, jeszcze przed ogłoszeniem 18 września rewelacji o oszustwach w VW.

Koszty ograniczenia produkcji pojazdów z dieslami i zwiększania produkcji silników benzynowych mogą zmniejszyć rentowność, „co będziemy musieli wyrównać cenami, ale mamy takie moce” — stwierdził dyrektor finansowy nie przedstawiając szczegółowych przewidywań.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne