– Jest to historyczna decyzja promująca rozwój innowacyjnych technologii służących społeczeństwu. Stworzenie bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska systemu zautomatyzowanego ruchu drogowego wymaga intensywnych badań i testów – powiedział Jonas Bjelfvenstam dyrektor generalny Agencji cytowany przez Skandynawsko-Polską Izbę Gospodarczą za portalem thelocal.se.
W projekcie bierze udział firma autobusowa Nobina, specjaliści z firm Ericsson, SJ, KTH, Klövern, Urban ICT Arena oraz przedstawiciele władz miejskich Sztokholmu. Finansowanie zapewnia rządowa agencja Vinnova wspierająca program Drive Sweden.
Pierwsze autobusy mają jeździć z prędkością 20 km/h na trasie między galerią handlową w dzielnicy Kista a odległym o półtora kilometra znanym hotelem Victoria Tower. Będą kierować się nawigacją GPS i sensorami.
W pojazdach nie będzie normalnej kierownicy, ale obecny w środku kierowca, w razie konieczności, może przejąć kontrolę nad pojazdem – wymaga tego obecne prawo obowiązujące w Szwecji.
– Ubiegający się o dopuszczenie do ruchu musi wykazać, że pojazd nie powoduje żadnego zagrożenia na drodze. Naszą rolą jest dowieść, że tak właśnie jest – zadeklarował Bjelfvenstam.