Motoryzacja zwiększa eksport

Firmy mają coraz więcej zamówień, więc zwiększają swoje zdolności produkcyjne.

Publikacja: 20.07.2016 20:10

Motoryzacja zwiększa eksport

Foto: Bloomberg

Nie zwalnia tempa eksport przemysłu motoryzacyjnego. Według branżowej firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl w pierwszych czterech miesiącach 2016 r. wyniósł 7,86 mld euro. To wynik o 6,2 proc. lepszy niż w tym samym czasie przed rokiem.

Nowy rekord miesięczny przyniósł kwiecień (ostatni miesiąc podliczony przez Eurostat), w którym branża motoryzacyjna sprzedała za granicą produkty warte 2,1 mld euro, odnotowując wzrost wobec kwietnia ub.r. o 18,2 proc.

Będzie nowy rekord

Do kwietnia wartość eksportu zwiększała się nieprzerwanie już od 17 miesięcy. Kwiecień okazał się także drugim z rzędu miesiącem, w którym wartość sprzedaży przekroczyła po raz pierwszy w historii poziom 2 mld euro. – Zakładamy, że w całym 2016 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego przekroczy rekordowy poziom 21,5 mld euro – prognozuje Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

W okresie styczeń–kwiecień największą część eksportu stanowiły części i akcesoria. Ich sprzedaż sięgnęła 3,38 mld euro. To o przeszło 11,7 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Z kolei eksport samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 2,44 mld euro i wzrósł w ujęciu rocznym o 13,1 proc. Kolejną grupą są silniki wysokoprężne: ich sprzedaż spadła jednak r./r. o 8 proc., do 694,8 mln euro.

Jak podaje AutomotiveSuppliers.pl, w pozostałych grupach produktów wzrost eksportu nastąpił w przypadku: nadwozi (o 7,9 proc.), pojazdów ciężarowych (9,2 proc.), podwozi z silnikami (20,1 proc.), przyczep i naczep (25,2 proc.) oraz silników spalinowych (57,1 proc.).

Perspektywę dalszego zwiększenia eksportu przemysłu motoryzacyjnego niosą nowe inwestycje w zwiększenie zdolności produkcyjnych. Przykładem jest niemiecki koncern Uniwheels, który w czerwcu uruchomił kolejną fabrykę felg. To czwarty zakład Uniwheels: dwa już działają w Polsce, trzeci produkuje w Niemczech, w Werdohl. Koncentracja produkcji w Polsce sprawia, że w Stalowej Woli będzie działał kompleks trzech sąsiadujących zakładów, których łączne zdolności produkcyjne sięgną ok. 9 mln felg rocznie.

Z kolei za kilka tygodni ruszy produkcja w nowej fabryce Volkswagena we Wrześni, gdzie będzie powstawał dostawczy Crafter. Docelowo zakład ma opuszczać 100 tys. pojazdów rocznie. Wcześniej uruchomiono już dwie inne duże inwestycje: w kwietniu zakład koncernu Nexteer Automotive produkujący układy kierownicze, natomiast w styczniu – fabrykę wiązek kablowych PKC Group w Białogardzie.

Ważne rynki w UE

Najważniejsze rynki dla polskich producentów motoryzacyjnych znajdują się w Unii Europejskiej. Główny to Niemcy, gdzie od stycznia do kwietnia trafiło 29,1 proc. eksportu o wartości 2,29 mld euro. Na drugim miejscu znalazły się Włochy z eksportem o wartości 831,7 mln euro, a na trzecim Czechy – 626,7 mln euro. Pozostałe dwa z pierwszej piątki największych odbiorców to Wielka Brytania oraz Hiszpania z udziałem w polskim eksporcie odpowiednio po 7,1 oraz 6,2 proc.

Według analiz Banku Zachodniego WBK polska branża motoryzacyjna ma korzystne średnioterminowe perspektywy wzrostu produkcji, a więc także eksportu. Firmy w Polsce produkujące części sygnalizują wzrost zamówień i rozbudowę zdolności pod kolejne projekty związane z nowymi wersjami samochodów. Ponadto rentowność produkcji jest wysoka i zapewnia dobrą zdolność do spłaty kredytów inwestycyjnych.

Nie zwalnia tempa eksport przemysłu motoryzacyjnego. Według branżowej firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl w pierwszych czterech miesiącach 2016 r. wyniósł 7,86 mld euro. To wynik o 6,2 proc. lepszy niż w tym samym czasie przed rokiem.

Nowy rekord miesięczny przyniósł kwiecień (ostatni miesiąc podliczony przez Eurostat), w którym branża motoryzacyjna sprzedała za granicą produkty warte 2,1 mld euro, odnotowując wzrost wobec kwietnia ub.r. o 18,2 proc.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana