Motoryzacja zwiększa eksport

Firmy mają coraz więcej zamówień, więc zwiększają swoje zdolności produkcyjne.

Publikacja: 20.07.2016 20:10

Motoryzacja zwiększa eksport

Foto: Bloomberg

Nie zwalnia tempa eksport przemysłu motoryzacyjnego. Według branżowej firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl w pierwszych czterech miesiącach 2016 r. wyniósł 7,86 mld euro. To wynik o 6,2 proc. lepszy niż w tym samym czasie przed rokiem.

Nowy rekord miesięczny przyniósł kwiecień (ostatni miesiąc podliczony przez Eurostat), w którym branża motoryzacyjna sprzedała za granicą produkty warte 2,1 mld euro, odnotowując wzrost wobec kwietnia ub.r. o 18,2 proc.

Będzie nowy rekord

Do kwietnia wartość eksportu zwiększała się nieprzerwanie już od 17 miesięcy. Kwiecień okazał się także drugim z rzędu miesiącem, w którym wartość sprzedaży przekroczyła po raz pierwszy w historii poziom 2 mld euro. – Zakładamy, że w całym 2016 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego przekroczy rekordowy poziom 21,5 mld euro – prognozuje Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

W okresie styczeń–kwiecień największą część eksportu stanowiły części i akcesoria. Ich sprzedaż sięgnęła 3,38 mld euro. To o przeszło 11,7 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Z kolei eksport samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 2,44 mld euro i wzrósł w ujęciu rocznym o 13,1 proc. Kolejną grupą są silniki wysokoprężne: ich sprzedaż spadła jednak r./r. o 8 proc., do 694,8 mln euro.

Jak podaje AutomotiveSuppliers.pl, w pozostałych grupach produktów wzrost eksportu nastąpił w przypadku: nadwozi (o 7,9 proc.), pojazdów ciężarowych (9,2 proc.), podwozi z silnikami (20,1 proc.), przyczep i naczep (25,2 proc.) oraz silników spalinowych (57,1 proc.).

Perspektywę dalszego zwiększenia eksportu przemysłu motoryzacyjnego niosą nowe inwestycje w zwiększenie zdolności produkcyjnych. Przykładem jest niemiecki koncern Uniwheels, który w czerwcu uruchomił kolejną fabrykę felg. To czwarty zakład Uniwheels: dwa już działają w Polsce, trzeci produkuje w Niemczech, w Werdohl. Koncentracja produkcji w Polsce sprawia, że w Stalowej Woli będzie działał kompleks trzech sąsiadujących zakładów, których łączne zdolności produkcyjne sięgną ok. 9 mln felg rocznie.

Z kolei za kilka tygodni ruszy produkcja w nowej fabryce Volkswagena we Wrześni, gdzie będzie powstawał dostawczy Crafter. Docelowo zakład ma opuszczać 100 tys. pojazdów rocznie. Wcześniej uruchomiono już dwie inne duże inwestycje: w kwietniu zakład koncernu Nexteer Automotive produkujący układy kierownicze, natomiast w styczniu – fabrykę wiązek kablowych PKC Group w Białogardzie.

Ważne rynki w UE

Najważniejsze rynki dla polskich producentów motoryzacyjnych znajdują się w Unii Europejskiej. Główny to Niemcy, gdzie od stycznia do kwietnia trafiło 29,1 proc. eksportu o wartości 2,29 mld euro. Na drugim miejscu znalazły się Włochy z eksportem o wartości 831,7 mln euro, a na trzecim Czechy – 626,7 mln euro. Pozostałe dwa z pierwszej piątki największych odbiorców to Wielka Brytania oraz Hiszpania z udziałem w polskim eksporcie odpowiednio po 7,1 oraz 6,2 proc.

Według analiz Banku Zachodniego WBK polska branża motoryzacyjna ma korzystne średnioterminowe perspektywy wzrostu produkcji, a więc także eksportu. Firmy w Polsce produkujące części sygnalizują wzrost zamówień i rozbudowę zdolności pod kolejne projekty związane z nowymi wersjami samochodów. Ponadto rentowność produkcji jest wysoka i zapewnia dobrą zdolność do spłaty kredytów inwestycyjnych.

Nie zwalnia tempa eksport przemysłu motoryzacyjnego. Według branżowej firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl w pierwszych czterech miesiącach 2016 r. wyniósł 7,86 mld euro. To wynik o 6,2 proc. lepszy niż w tym samym czasie przed rokiem.

Nowy rekord miesięczny przyniósł kwiecień (ostatni miesiąc podliczony przez Eurostat), w którym branża motoryzacyjna sprzedała za granicą produkty warte 2,1 mld euro, odnotowując wzrost wobec kwietnia ub.r. o 18,2 proc.

Pozostało 87% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana