W tym tygodniu auta wyprodukowane w fabryce w czeskich Nosovicach zostały załadowane na statek EMS Highway, który zainicjował nowy regularny serwis żeglugowy typu Ro-Ro na trasie Gdańsk – Tilbury. Szacuje się, że rocznie ekspediowanych będzie z Gdańska ok. 50 tys. samochodów koreańskiego producenta.
Serwis obsługiwany przez statki japońskiej globalnej firmy żeglugowo-logistycznej Kawasaki Kisen Kaisha, znanej na rynku jako K-Line, będzie transportował auta Hyundai z Gdańska do Tilbury raz w tygodniu. Samochody z Nosovic będą dowożone do portu transportem kolejowym. Wybór Gdańska dokonany przez Koreańczyków nie był przypadkowy: Hyundai korzystający dotąd z belgijskiego portu Zeebrugge, podjął decyzję o zmianie logistyki przewozów swoich aut produkowanych w Czechach ze względu na bardziej korzystną lokalizację gdańskiego portu i atrakcyjną ofertę cenową przewozów.
3-letni kontrakt z Hyundaiem został podpisany przez jednego z czołowych operatorów logistycznych branży motoryzacyjnej – firmę Adampol S.A. Dwa lata temu utworzyła ona spółkę-córkę w Nosovicach, poszerzając w ten sposób zakres działalności o pełną obsługę logistyczną pojazdów produkowanych w czeskiej fabryce, której roczne zdolności produkcyjne wynoszą 350 tys. samochodów. Adampol obsługuje tam dziennie ponad 1300 samochodów. W ramach świadczonych usług jak składowanie, woskowanie, czy serwis, spółka odpowiada także za transport pojazdów na wszystkie najważniejsze rynki motoryzacyjne w Europie i poza nią.
Decyzja Hyundaia o wyborze Gdańska na jeden z głównych europejskich portów dystrybucyjnych to także potwierdzenie rosnącego znaczenia portu w obsłudze jego naturalnego zaplecza, tj. rynku czeskiego. Według zarządu portu, jest także początkiem sukcesywnego odbudowywania znaczenia Gdańska w logistycznym łańcuchu przewozu produktów branży motoryzacyjnej, którego apogeum przypadało na lata 2007/2008. Dotąd w Porcie Gdańsk obsługiwano pojazdy takich koncernów jak Toyota, Chevrolet, Volkswagen, Mitsubishi, Audi czy Nissan. Realizacja kontraktu z Huyndaiem to również ponowny powrót do Gdańska aut w relacji eksportowej. Prognozowana wielkość załadunków będzie jedną z najwyższych w historii. Rekordowym pod tym względem był rok 2008, kiedy w Gdańsku w eksporcie obsłużono ponad 51 tys. aut.
Wcześniej port w Gdańsku powiększył siatkę regularnych połączeń o statki Ro-Ro narodowego przewoźnika saudyjskiego – firmy Bahri. Specjalizuje się ona w przewozach drobnicy, paliw, chemikaliów oraz suchych ładunków masowych, świadcząc od blisko 40 lat usługi transportowe w rejonie Półwyspu Arabskiego i południowej części Azji a także wschodniego wybrzeża Ameryki Północnej oraz północnej części Europy.