Dobre półrocze w Europie

Sprzedaż nowych samochodów w Europie była dobra po 6 miesiącach, co zwiastuje też lepszy cały rok.

Publikacja: 03.07.2016 14:19

Dobre półrocze w Europie

Foto: Bloomberg

W USA nastąpiło wahnięcie, ale nie zagraża rocznej prognozie. Japonia ma swoje Mitsubishi-gate

USA

Popularność pojazdów sportowo-użytkowych i furgonetek (pick-up truck) utrzymała prężność amerykańskiego rynku w czerwcu, ale poprawa była wyraźnie mniejsza od oczekiwanej. Producenci sprzedali 16,66 mln pojazdów w skali rocznej — wynika z danych firmy Autodata — wobec 17,45 mln w maju i 17,47 mln rok wcześniej. Analitycy liczyli na 17,2 mln.

Zmniejszyły sprzedaż General Motors, Toyota i Volkswagen — GM o 6,1 proc. do 255 210 z powodu mniejszej popularności marek Buick i GMC. Główny ekonomista koncernu, Mustafa Mohatarem wyjaśnił jednak, że rekordowo niskie stopy procentowe, stabilne ceny paliw, wzrost płac i dobra sytuacja na rynku pracy powinny wywołać wzrost sprzedaży w II półroczu.

Toyota sprzedała 198 257 aut, o 5,6 proc. mniej, bo Amerykanie nie kupowali luksusowych limuzyn. Volkswagen nadal odczuwa skutki skandalu z emisjami i zakazu sprzedaży większych, droższych aut, jego sprzedaż zmalała zatem o 21,8 proc. do 23 809 sztuk.

Koncern Forda zanotował z kolei poprawę o 6,4 proc. do 240 109 dzięki nie słabnącej popularności jego furgonetek serii F (+29 proc. m 70 937). — Rośnie też popyt na SUV i spodziewamy się rekordowej sprzedaży — stwierdził wiceprezes Mark LaNeve. Fiat Chrysler zyskał 6,5 proc. do 197 073 sztuk dzięki sukcesowi marki Jeep (+17, 83 691); czerwiec był 75. kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży w Stanach. FCA zwiększył jednak o 21 proc. do 41010 dolarów średni rabat przy kupnie nowego pojazdu — wyliczył TrueCar

Furgonetka Frontier i krzyżówka Roque dały Nissanowi wzrost sprzedaży o 13,1 proc. do 140 553. Honda poprawiła się o 3,2 proc., Kia o 15, a Mercedes-Benz o 1,5 proc.

Japonia

Sprzedaż samochodów tradycyjnej wielkości zwiększyła się o 3 proc. do 287 700, w tym osobowych do 248 301, natomiast małolitrażowych (do 660 ccm) zmalała o 18,5 proc. do 133 137 na skutek skandalu w Mitsubishi Motors. Sprzedaż „maluchów” maleje od 18 miesięcy z powodu mniej korzystnego opodatkowania.

W sumie sprzedaż pojazdów wszelkich gabarytów i rodzajów zmalała o 4,91 proc. do 420 907, po wzroście o 6,6 proc. w maju i o 7,2 w kwietniu.

Gospodarka Japonii — na co wskazują najnowsze dane — jest nadal w niepewnym stanie, obywatele są ostrożni i wstrzymują się z dużymi zakupami mimo bardzo atrakcyjnych warunków kredytowych. Odroczenie podwyżki VAT z kwietnia 2017 do października 2019 mogło też skłonić niektórych do dłuższego zastanawiania się nad kupnem nowego samochodu.

Sprzedaż aut małolitrażowych maleje nie tylko z powodu podatków, ale też na skutek utraty zaufania do produktów Mitsubishi i Nissana: ich sprzedaż stopniała w czerwcu o 98,2 proc do 73 sztuk i o 97,4 proc. do 338. MMC przyznał się do manipulowania danymi o zużyciu paliwa, oszustwo dotyczyło też modeli produkowanych dla Nissana. Obie firmy skorygowały już te dane, w lipcu zamierzają pobudzić sprzedaż miniaut.

Francja

Sprzedaż w dalszym ciągu rośnie, w czerwcu o 0,8 proc., choć oznacza to znaczny spadek wobec maja, gdy nastąpiła poprawa o 6,5 proc. Według danych organizacji producentów CCFA, sprzedano 227 366 nowych pojazdów, najlepiej wypadły Renault i Hyundai. Ogólnie firmy francuskie poprawiły się o 0,9 proc., zagraniczne o 0,6.

Renault zanotował wzrost o 7 proc. (Renault +6,8, Dacia +7,6), ale grupa PSA miała spadek o 5,1 proc. (Citroen -6,7, Peugeot -4,4, DS -3). W gronie rywali zagranicznych najlepiej wypadł Hyundai ze skokiem o 24,7 proc. (Hyundai +32,8, Kia +18,2), przed Daimlerem (+15,6). BMW (+12,9) i FCA (+7). W gronie spadkowiczów znalazły się VW (-10,9), Nissan (-5.5), GM (-5,3), Toyota (-1,9) i Ford (-1,8).

Mimo umiarkowanego czerwca półrocze zakończyło się wzrostem sprzedaży o 8,3 proc. do 1 102 442 sztuk, co pozwoliło CCFA poprawić prognozę rocznego wzrostu rynku z 2 do 5 proc. — W drugiej połowie nastąpi spowolnienie, ale w sumie rok powinien zakończyć się poprawą o około 5 proc. — stwierdził szef CCFA, Christian Peugeot.

Włochy

W czerwcu Włosi kupili 165 208 nowych samochodów, o 11,9 proc. więcej niż rok temu — podał resort transportu. FCA zwiększył sprzedaż o 13,6 proc. dzięki popularności Jeepa, Fiata i Alfy Romeo, ale zmniejszył udział w rynku do 28,7 proc. z 29,8 w maju. Był to 31 kolejny miesiąc poprawy, poza majem 2014 — zwrócił uwagę „Il Sole 24 Ore”. Po 6 miesiącach włoski rynek zwiększył się o 19,15 proc. do 1 041 854 sztuk.

Prezes organizacji producentów ANFIA, Aurelio Nervo podkreślił, że jest to szósta kolejna poprawa dwucyfrowa, a po raz pierwszy od 2011 r. zarejestrowano w półroczu ponad milion pojazdów.

Szef ośrodka badawczego Promotor, Gian Primo Quagliano ocenia, że ta pozytywna tendencja utrzyma się w II półroczu i w całym roku sprzedaż dojdzie do 1,9 mln pojazdów — zarówno dzięki odnawianiu floty jak i zakupom firm korzystającym z ulg podatkowych. Filippo Pavan Barnacchi z Federauto jest ostrożniejszy w analizie: w drugiej połowie roku nastąpi spowolnienie sprzedaży i w całym roku wzrośnie ona o 15 proc. do nieco ponad 1,8 mln sztuk

Hiszpania

Rynek zwiększył się o 11,2 proc. do 123 790 pojazdów i była to największa liczba dla tego miesiąca od 6 lat — podkreśliła z zadowoleniem organizacja producentów ANFAC. Dodała, że czwarty miesiąc z rzędu sprzedano ponad 100 tys. sztuk.

Głównym czynnikiem napędzającym, sprzedaż jest rządowy program dopłat za złomowanie PIVE, ogłoszony w 2012 r., a który kończy się 31 lipca.

„Sprzyjająca koniunktura gospodarcza, dobry rynek turystyki i perspektywa końca planu PIVE sprawią, że rynek będzie nadal rosnąć, przynajmniej podczas następnego kwartału” — zakłada ANFAC. Prezes federacji dealerów, Faconauto, Jaume Roura chciałby jednak, by sytuacja polityczna i gospodarcza kraju wyjaśniła się na dobre. W Hiszpanii nadal nie ma wyraźnej większości od czasu grudniowych wyborów, bo te sprzed tygodnia nie doprowadziły do wyraźnej przewagi jednej partii.

W USA nastąpiło wahnięcie, ale nie zagraża rocznej prognozie. Japonia ma swoje Mitsubishi-gate

USA

Pozostało 98% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana