Dla Nissana, to doskonała transakcja, bo akcje Mitsubishi są w tej chwili rekordowo tanie – z powodu skandalu z manipulacją poziomem spalania ich cena spadła o 40 proc.
Ostateczna umowa zostanie popisana 25 maja i wtedy Nissan mianuje 4 swoich przedstawicieli do zarządu Mitsubishi. Najprawdopodobniej to również przedstawiciel Nissana zostanie przewodniczącym rady nadzorczej. Jeśli cała operacja przejęcia nie zostanie sformalizowana w ciągu roku, zostanie unieważniona.
Obie firmy współpracowały od dawna. Mitsubishi produkowała dla Nissana najmniejsze auta – modele Dayz i Dayz Roox. I to Nissan właśnie ujawnił, że z tymi autami jest „coś nie tak”. Dla Nissana ta transakcja, to szansa na wielką ucieczkę do przodu, bo zyskuje łatwiejszy dostęp do rynków Azji Południowo-Wschodniej, gdzie sprzedaż rośnie o wiele szybciej, niż np. w Japonii.
Analitycy rynku uważają, że Nissan w ramach solidarności zdecydował się na ratowanie Mitsubishi. Kouichi Sugimoto z Morgana Stanleya określił to „wyjmowaniem cudzych kasztanów z ognia”. Jego zdaniem ta transakcja przywróci w szybkim czasie wiarygodność biznesową Mitsubishi, chociaż „trochę to potrwa”.
Posunięcie Nissana nie zmienia faktu, że Mitsubishi czekają jeszcze trudne chwile, bo jak ujawniła sama firma nieprawidłowo prowadzone testy, które umożliwiały manipulację poziomem spalin dotyczą także innych, nie tylko najmniejszych aut.