Renault zatrudni 3 tys. ludzi, ale…

Renault zaproponował związkom zawodowym zatrudnienie w ciągu 3 lat na stałe 3 tys. ludzi, ale związki muszą zgodzić się na nową umowę o konkurencyjności.

Publikacja: 05.11.2016 13:05

Podczas piątego spotkania w ramach negocjacji dyrekcja zaproponowała przyjęcie w latach 2017-19 3 tys. pracowników, w tym połowę przy produkcji, a także podpisanie w tym okresie umów z 6 tys. młodych ludzi, stażystami i pracownikami dorywczymi, z których cześć dostanie etaty na stałe.

Zatrudnienie wzrośnie, jeśli pracownicy zgodzą się na nową umowę o elastycznym czasie pracy. Gdy na rynku będzie duży popyt na samochody, załoga zgodzi się na pracę w nadgodzinach, po 1,5 godz. dziennie, ale w razie spadku popytu nie będzie sprzeciwiać się bezrobociu technicznemu.

Pierwsza reakcja związków była ostrożna; wyrażano zadowolenie z przyjmowania nowych ludzi do pracy, ale zwracano też uwagę, że naturalny odpływ w tym okresie będzie większy od liczby przyjętych do pracy.

W latach 2014-16 obowiązywania pierwszej umowy o konkurencyjności Renault zatrudnił na stałe 3 tys. ludzi w ciągu 2 lat. Pierwsza umowa była nastawiona bardziej na reorganizację stanu zatrudnienia, teraz dyrekcja nie podała, jak będzie zmieniać się ten stan ani ile wyniesie naturalny odpływ pracowników.

W ostatnich 3 latach grupa zmniejszyła załogę o 7200 osób, bardziej niż planowała, ale też przyjęła do pracy więcej niż obiecywała.

Rozmowy o fabryce w Pakistanie

Odrębnie Renault poinformował o rozpoczęciu negocjacji na zasadzie wyłączności o wejściu do Pakistanu, konkretnie o uruchomieniu montowni w Karaczi.

— Grupa potwierdza podjęcie takich negocjacji z grupami Ghandhara i Al Futtaim o rozwijaniu marki Renault w Pakistanie, w tym o ośrodku przemysłowym w zakładzie Ghandhara w Karaczi — oświadczył rzecznik w Paryżu, potwierdzając informację rządu pakistańskiego.

Biuro premiera Nawaza Szarifa wyjaśniło w komunikacie, że projekt inwestycyjny jest owocem spotkań przedstawicieli rządu z kilkoma firmami międzynarodowymi, mających na celu przyciągnięcie więcej firm zagranicznych. Minister finansów spotkał się także z szefami Volkswagena i PSA. Pakistan rozmawiał z Renaultem, Nissanem i Fiatem.

Renault szuka nowych wschodzących rynków, aby rozwijać swą obecność na świecie i zmniejszyć zależność od takich krajów jak Brazylia i Rosja, obiecujących w dalszej perspektywie, ale obecnie w kryzysie. Francuzi uruchomili na początku roku fabrykę w Chinach.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana