UAW poinformował, że 51,3 proc. pracowników zatrudnionych przy produkcji i 52,4 proc. wykwalifikowanych specjalistów głosowało za przyjęciem nowego układu w głosowaniu trwającym ponad tydzień i nie wskazującym początkowo na sukces.
„Porozumienie stwarza solidne podstawy dla Forda, naszych pracowników i naszych społeczności, bo działamy razem nad stworzeniem jeszcze silniejszej firmy w następnych latach” — stwierdził pracodawca. Główny negocjator związkowy w koncernie, Jimmy Settles uznał, że porozumienie osiągnięto w uczciwym i demokratycznym procesie, a zapewnia ono bezpieczeństwo miejsc pracy i duże korzyści gospodarcze pracownikom. Dwa dni wcześniej Settles podał, że po przeliczeniu dwóch trzecich głosów 52 proc. załogi odrzuciło nowy układ.
Obecny przewiduje dla pracowników z długim stażem pierwszą podwyżkę od prawie 10 lat i likwiduje stopniowo podwójny system zaszeregowania dla starych i przyjętych do pracy po 2007 r. Ford zatrudnia 53 tys. ludzi należących do UAW.
Wynik głosowania oznacza, że wielka trójka producentów z Detroit ma nowe układy zbiorowe w 4 miesiące po rozpoczęciu negocjacji ze związkiem. Porozumienie w GM z 52 700 pracownikami należącymi do UAW wchodzi w życie od 23 listopada, 40 tys. ludzi w Fiacie Chryslerze pracuje według nowego systemu od ubiegłego miesiąca.
A nie było łatwo. UAW wybrał najpierw FCA, pierwsze porozumienie zostało odrzucone przez załogę w proporcji 2:1. Druga propozycja przewidująca dojście w ciągu 8 lat z najniższej stawki zaszeregowania do najwyższej została przyjęta dużą większością w koncernie mającym najwięcej młodszych stażem pracowników.