Kolejny miesiąc wzrostu na polskim rynku aut

Już trzydzieści jeden miesięcy trwa nieprzerwany wzrost sprzedaży samochodów w Polsce.

Publikacja: 06.11.2017 15:32

Skoda Octavia

Skoda Octavia

Foto: materiały prasowe

W październiku liczba rejestracji samochodów osobowych i dostawczych sięgnęła 45,98 tys. sztuk. To o jedną czwarta więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. To także o blisko jedną dziesiątą więcej niż we wrześniu. Jak podaje Instytut Samar, w danych skumulowanych od stycznia łączna sprzedaż osobówek i dostawczaków zbliżyła się do 445,5 tys., co jest wynikiem o 16 proc. lepszym niż osiągnięty w pierwszych dziesięciu miesiącach ubiegłego roku.

Rynek samochodów osobowych urósł w październiku o 25,7 proc. w ujęciu rocznym: zarejestrowano 40,5 tys. nowych aut, o przeszło 8 tys. więcej niż w tym samym miesiącu rok temu. Sprzedaż skumulowana wyniosła 396,1 tys. i w porównaniu do okresu styczeń-październik sprzed roku poprawiła się o 18 proc.

Samar zwraca jednak uwagę na utrzymujący się wysoki poziom reeksportu. Ocenia się, że w październiku wywieziono za granicę ok. 4,6 tys. aut, co stanowi blisko jedna dziesiątą wszystkich rejestracji. Przy czym w porównaniu z ub. rokiem reeksport zwiększył się o ponad jedną trzecią. – Tendencja wzrostowa może się jeszcze zwiększyć, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych, jak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych. To powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem – komentuje Samar.

Zarówno w samym październiku jak i w pierwszych dziesięciu miesiącach roku cała grupa 15 najpopularniejszych w Polsce marek odnotowała wzrosty sprzedaży, z czego większość dwucyfrowe. Od stycznia najwięcej samochodów sprzedała Skoda – 51,15 tys., co dało czeskiej marce blisko 13-procentowy udział w rynku. Na drugim miejscu znalazła się Toyota (41,51 tys. sprzedanych aut i 10,5-procentowy udział w rynku), na trzecim jest Volkswagen (39,7 tys. i 10-procentowy udział).

O potencjale polskiego rynku w dalszym ciągu decydują firmy. Jak podaje Samar, w październiku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł zaledwie 26,2 proc. Z kolei udział firm osiągnął rekordowy poziom 73,8 proc. W rzeczywistości jest on jeszcze większy, gdyż w grupie statystycznej osób fizycznych mogą znajdować się spółki cywilne.

Najpopularniejszym modelem na polskim rynku jest Skoda Octavia, tuż za nią znajduje się Skoda Fabia. Kolejne miejsc zajmują: Opel Astra, Volkswagen Golf oraz Toyota Yaris.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego