Jen zabiera zysk Toyocie

Toyota zapowiedziała najmniejszy od 4 lat zysk w bieżącym roku finansowym (do 31 marca) z powodu silnego jena i malejącego popytu na niektóre modele na głównym rynku, w Ameryce Płn.

Publikacja: 07.08.2016 09:06

Jen zabiera zysk Toyocie

Foto: Bloomberg

Największy na świecie producent pojazdów pod względem wartości rynkowe, zmniejszył prognozę rocznego zysku operacyjnego o 44 proc. do 1,6 bln jenów (14,2 mld euro), z 1,7 bln zakładanych w maju, do poziomu najniższego od 2013 r., bo skorygował w swym budżecie średni kurs 103 jenów za dolara i do 113 za euro z poprzednich 105 i 120 jenów. Zapowiedział też większe cięcia kosztów pracowniczych i ostrzejszą kontrolę wydatków, aby zmniejszyć niszczące skutki silnej waluty.

Silny jen szkodzi także mniejszym rywalom Toyoty — Nissanowi i Hondzie, bo ich pojazdy produkowane w Japonii są droższe zagranicą, a zyski osiągane w zagranicznych montowniach maleją. Słabszy jen w ostatnich 3 latach zapewnił Toyocie rekordowe zyski.

Toyota zakłada, że wahania kursów walut pozbawią ją 1,12 bln jenów zysku operacyjnego. — Największą zmianą w naszej prognozie jest zakładanie od lipca w naszym budżecie kursu 100 jenów za dolara i ok. 110 za euro — poinformował Tetsuya Otake z kierownictwa firmy.

Toyota produkuje w Japonii ok. 40 proc. swych samochodów, znacznie więcej od krajowych rywali. W I półroczu wyeksportowała niemal ponowę krajowej produkcji, kiedy to dolar stracił niemal 16 proc. do jena. W I kwartale (do 30 czerwca) aprecjacja jena zmniejszyła zysk operacyjny tej firmy o 15 proc. do 642 mld jenów (11 analityków zakładało 493,5 mld), ale globalna sprzedaż wzrosła dzięki Japonii, Europie i Azji.

Zmalała natomiast w Ameryce Płn., bo nowa wersja hybrydowego Priusa źle sprzedawała się. Tanie paliwa zwiększyły atrakcyjność pojazdów sportowo-użytkowych i furgonetek. Toyota zamierza zatem wyprodukować w Stanach dodatkowe 30 tys. SUV i większych aut, w tym popularnej krzyżówki RAV4, aby wykorzystać nową tendencję, gdy Amerykanie nie chcą Priusa czy Camry.

Silne trzęsienie ziemi w kwietniu wstrzymało na 2 tygodnie pracę wszystkich jej japońskich montowni, nie powstało 60 tys. samochodów o wartości 70 mld jenów. Toyota zamierza nadrobić tę stratę w produkcji do końca marca. W całym roku przewiduje sprzedaż 10,15 mln samochodów na świecie.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana