Ten nowy elektryczny 12-metrowy autobus ma napęd o ok. 80 proc. bardziej wydajny niż tradycyjny silnik diesla. Sprzedaż ma się rozpocząć w przyszłym roku.
Elektryczne Volvo zostanie wprowadzone na rynek jako kompletne rozwiązanie, obejmujące finansowanie zakupu pojazdu, jego obsługę oraz konserwację akumulatorów. Częścią tego systemu ma być infrastruktura ładowania tworzona we współpracy z firmami Siemens oraz ABB. Volvo wraz z lokalnymi partnerami ma także oferować serwis, a także usługi zarządzania ruchem.
Według prezesa Volvo Buses, Hakana Agnevall, przygotowanie Volvo 7900 Electric do produkcji seryjnej jest kluczowym momentem w budowaniu zrównoważonego transportu, cichego i ekologicznego. – Obecnie oferujemy pełną gamę produktów, które pozwalają stworzyć systemy zelektryfikowanego transportu autobusowego umożliwiające każdemu miastu na świecie wkroczenie w przyszłość – powiedział Agnevall. Oprócz najnowszego modelu, gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej) oraz elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid. Od momentu wprowadzenia na rynek w 2010 roku pierwszych hybryd, Volvo sprzedało w sumie ponad 2200 tego rodzaju autobusów.
Elektryczny autobus Volvo wyposażony jest w akumulatory litowo-jonowe, które ładują się przy każdym hamowaniu. Można je także ładować poprzez źródła zasilania dostępne na przystankach końcowych. Takie ładowanie trwa od trzech do sześciu minut. Autobus jest przeznaczony do jazdy na trasach o długości 10-20 kilometrów. Dwuosiowy pojazd posiada aluminiowe nadwozie, trzy pary drzwi i jest niskopodłogowy.
Według globalnej firmy analitycznej Frost & Sullivan, hybrydyzacja i elektryfikacja układów napędowych stanie się w niedługim czasie powszechnie obowiązującym trendem w autobusowej komunikacji miejskiej. W Polsce elektryczne autobusy produkuje także Solaris. Firma z Bolechowa pod Poznaniem dostarczyła już 10 pojazdów Urbino Electric do Warszawy, a w przyszłym roku zrealizuje zamówienie na 4 elektryczne autobusy dla Krakowa. Elektryczne Urbino testowane jest także w Jaworznie i Ostrołęce, a za granicą jeżdżą w Niemczech w Brunszwiku, Hamburgu, Dreźnie i Dusseldorfie oraz w szwedzkim Vasteras.