Starsze samochody kradzione na części

Najczęściej giną auta w wieku od sześciu do dziesięciu lat, głównie niemieckie, z silnikami Diesla.

Publikacja: 14.06.2016 21:00

Starsze samochody kradzione na części

Foto: 123RF

W ubiegłym roku skradzionych zostało 13,4 tys. samochodów osobowych. Według raportu opracowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, najwięcej skradziono aut niemieckich: volkswagenów i audi. Trzy modele tych marek: Golf, Audi A4 oraz Passat dominują w statystykach policji w większości województw. Co ciekawe, ryzyko utraty passata czy golfa, które dopiero co wyjechały z salonu, okazuje się jednak niewielkie.

Z danych policyjnych wynika, że samochody nowe to zdecydowana mniejszość. – Kradzione są głównie auta starsze, które stanowią magazyn części dla innych samochodów – twierdzi Samar. Przykładowo, jeśli w ub. roku wyrejestrowano z powodu kradzieży 440 volkswagenów ośmio-, dziewięcio- i dziesięcioletnich, to nowych już tylko pięć.

Można się spodziewać, że biznes na kradzionych używanych częściach będzie się dalej kręcił, bo park samochodów w Polsce starzeje się. Średnia wieku aut to kilkanaście lat. Popyt na części dodatkowo zwiększa pogarszająca się struktura prywatnego importu, będącego podstawą zasilania rynku wtórnego. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w 2015 roku udział pojazdów liczących powyżej dziesięciu lat w całorocznym imporcie wyniósł 55,6 proc. Natomiast w okresie styczeń–kwiecień 2016 roku podskoczył do 63,9 proc. Przy tym dynamika tego wzrostu okazała się znacznie większa niż rok wcześniej. Tymczasem Samar podaje, że najczęściej giną auta w wieku od sześciu do dziesięciu lat oraz starsze. W ubiegłym roku ten pierwszy przedział wiekowy dotyczył 43 proc. skradzionych samochodów. Auta liczące 11–15 lat to prawie jedna piąta kradzieży, a tylko 15 proc. stanowiły samochody w wieku od roku do trzech lat.

Marki, które najczęściej giną, także w znacznym stopniu pokrywają się ze strukturą prywatnego importu. Z informacji firmy AAA Auto zajmującej się sprzedażą samochodów na rynku wtórnym Polski, Czech, Słowacji i Węgier wynika, że w maju 2016 roku w przeszło 157,5 tys. ofert sprzedaży najczęściej można było spotkać ople astry, volkswageny – passaty i golfy – oraz audi A4. Te same modele pojawiają się w danych serwisu transakcyjnego otoMoto: w 2005 roku najbardziej poszukiwanym samochodem na rynku używanych aut było Audi A4 produkowane w latach 2000–2004, a na kolejnych miejscach w rankingu popularności znalazły się passat i golf, a także astra.

Samar zwraca uwagę, że liczba skradzionych pojazdów znacznie przewyższa liczbę wyrejestrowań z powodu kradzieży w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Ma to wynikać z innego sposobu zbierania danych i odstępu w czasie przy wprowadzaniu danych do systemu. W rezultacie na 13,4 tys. kradzieży wyrejestrowano niespełna 8,3 tys. aut. Z tego blisko półtora tysiąca stanowiły samochody firmowe.

Większość skradzionych – 1038 sztuk – to auta użytkowane w ramach wynajmu długoterminowego, 330 samochodów należało bezpośrednio do przedsiębiorstw, natomiast 134 były leasingowane. W sumie udział skradzionych firmowych pojazdów w łącznej liczbie ubiegłorocznych wyrejestrowań z powodu kradzieży wyniósł 18,4 proc.

W ubiegłym roku skradzionych zostało 13,4 tys. samochodów osobowych. Według raportu opracowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, najwięcej skradziono aut niemieckich: volkswagenów i audi. Trzy modele tych marek: Golf, Audi A4 oraz Passat dominują w statystykach policji w większości województw. Co ciekawe, ryzyko utraty passata czy golfa, które dopiero co wyjechały z salonu, okazuje się jednak niewielkie.

Z danych policyjnych wynika, że samochody nowe to zdecydowana mniejszość. – Kradzione są głównie auta starsze, które stanowią magazyn części dla innych samochodów – twierdzi Samar. Przykładowo, jeśli w ub. roku wyrejestrowano z powodu kradzieży 440 volkswagenów ośmio-, dziewięcio- i dziesięcioletnich, to nowych już tylko pięć.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana