Starsze samochody kradzione na części

Najczęściej giną auta w wieku od sześciu do dziesięciu lat, głównie niemieckie, z silnikami Diesla.

Publikacja: 14.06.2016 21:00

Starsze samochody kradzione na części

Foto: 123RF

W ubiegłym roku skradzionych zostało 13,4 tys. samochodów osobowych. Według raportu opracowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, najwięcej skradziono aut niemieckich: volkswagenów i audi. Trzy modele tych marek: Golf, Audi A4 oraz Passat dominują w statystykach policji w większości województw. Co ciekawe, ryzyko utraty passata czy golfa, które dopiero co wyjechały z salonu, okazuje się jednak niewielkie.

Z danych policyjnych wynika, że samochody nowe to zdecydowana mniejszość. – Kradzione są głównie auta starsze, które stanowią magazyn części dla innych samochodów – twierdzi Samar. Przykładowo, jeśli w ub. roku wyrejestrowano z powodu kradzieży 440 volkswagenów ośmio-, dziewięcio- i dziesięcioletnich, to nowych już tylko pięć.

Można się spodziewać, że biznes na kradzionych używanych częściach będzie się dalej kręcił, bo park samochodów w Polsce starzeje się. Średnia wieku aut to kilkanaście lat. Popyt na części dodatkowo zwiększa pogarszająca się struktura prywatnego importu, będącego podstawą zasilania rynku wtórnego. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w 2015 roku udział pojazdów liczących powyżej dziesięciu lat w całorocznym imporcie wyniósł 55,6 proc. Natomiast w okresie styczeń–kwiecień 2016 roku podskoczył do 63,9 proc. Przy tym dynamika tego wzrostu okazała się znacznie większa niż rok wcześniej. Tymczasem Samar podaje, że najczęściej giną auta w wieku od sześciu do dziesięciu lat oraz starsze. W ubiegłym roku ten pierwszy przedział wiekowy dotyczył 43 proc. skradzionych samochodów. Auta liczące 11–15 lat to prawie jedna piąta kradzieży, a tylko 15 proc. stanowiły samochody w wieku od roku do trzech lat.

Marki, które najczęściej giną, także w znacznym stopniu pokrywają się ze strukturą prywatnego importu. Z informacji firmy AAA Auto zajmującej się sprzedażą samochodów na rynku wtórnym Polski, Czech, Słowacji i Węgier wynika, że w maju 2016 roku w przeszło 157,5 tys. ofert sprzedaży najczęściej można było spotkać ople astry, volkswageny – passaty i golfy – oraz audi A4. Te same modele pojawiają się w danych serwisu transakcyjnego otoMoto: w 2005 roku najbardziej poszukiwanym samochodem na rynku używanych aut było Audi A4 produkowane w latach 2000–2004, a na kolejnych miejscach w rankingu popularności znalazły się passat i golf, a także astra.

Samar zwraca uwagę, że liczba skradzionych pojazdów znacznie przewyższa liczbę wyrejestrowań z powodu kradzieży w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Ma to wynikać z innego sposobu zbierania danych i odstępu w czasie przy wprowadzaniu danych do systemu. W rezultacie na 13,4 tys. kradzieży wyrejestrowano niespełna 8,3 tys. aut. Z tego blisko półtora tysiąca stanowiły samochody firmowe.

Większość skradzionych – 1038 sztuk – to auta użytkowane w ramach wynajmu długoterminowego, 330 samochodów należało bezpośrednio do przedsiębiorstw, natomiast 134 były leasingowane. W sumie udział skradzionych firmowych pojazdów w łącznej liczbie ubiegłorocznych wyrejestrowań z powodu kradzieży wyniósł 18,4 proc.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego