W ubiegłym roku skradzionych zostało 13,4 tys. samochodów osobowych. Według raportu opracowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, najwięcej skradziono aut niemieckich: volkswagenów i audi. Trzy modele tych marek: Golf, Audi A4 oraz Passat dominują w statystykach policji w większości województw. Co ciekawe, ryzyko utraty passata czy golfa, które dopiero co wyjechały z salonu, okazuje się jednak niewielkie.
Z danych policyjnych wynika, że samochody nowe to zdecydowana mniejszość. – Kradzione są głównie auta starsze, które stanowią magazyn części dla innych samochodów – twierdzi Samar. Przykładowo, jeśli w ub. roku wyrejestrowano z powodu kradzieży 440 volkswagenów ośmio-, dziewięcio- i dziesięcioletnich, to nowych już tylko pięć.
Można się spodziewać, że biznes na kradzionych używanych częściach będzie się dalej kręcił, bo park samochodów w Polsce starzeje się. Średnia wieku aut to kilkanaście lat. Popyt na części dodatkowo zwiększa pogarszająca się struktura prywatnego importu, będącego podstawą zasilania rynku wtórnego. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w 2015 roku udział pojazdów liczących powyżej dziesięciu lat w całorocznym imporcie wyniósł 55,6 proc. Natomiast w okresie styczeń–kwiecień 2016 roku podskoczył do 63,9 proc. Przy tym dynamika tego wzrostu okazała się znacznie większa niż rok wcześniej. Tymczasem Samar podaje, że najczęściej giną auta w wieku od sześciu do dziesięciu lat oraz starsze. W ubiegłym roku ten pierwszy przedział wiekowy dotyczył 43 proc. skradzionych samochodów. Auta liczące 11–15 lat to prawie jedna piąta kradzieży, a tylko 15 proc. stanowiły samochody w wieku od roku do trzech lat.
Marki, które najczęściej giną, także w znacznym stopniu pokrywają się ze strukturą prywatnego importu. Z informacji firmy AAA Auto zajmującej się sprzedażą samochodów na rynku wtórnym Polski, Czech, Słowacji i Węgier wynika, że w maju 2016 roku w przeszło 157,5 tys. ofert sprzedaży najczęściej można było spotkać ople astry, volkswageny – passaty i golfy – oraz audi A4. Te same modele pojawiają się w danych serwisu transakcyjnego otoMoto: w 2005 roku najbardziej poszukiwanym samochodem na rynku używanych aut było Audi A4 produkowane w latach 2000–2004, a na kolejnych miejscach w rankingu popularności znalazły się passat i golf, a także astra.
Samar zwraca uwagę, że liczba skradzionych pojazdów znacznie przewyższa liczbę wyrejestrowań z powodu kradzieży w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Ma to wynikać z innego sposobu zbierania danych i odstępu w czasie przy wprowadzaniu danych do systemu. W rezultacie na 13,4 tys. kradzieży wyrejestrowano niespełna 8,3 tys. aut. Z tego blisko półtora tysiąca stanowiły samochody firmowe.