Panda wróci do Polski?

Fiat Chrysler (FCA) rozważa przeniesienie produkcji miejskiego samochodu Panda do Polski o niższych płacach, aby stworzyć więcej miejsca pod produkcję we Włoszech modeli wyższego segmentu – poinformowały agencję Bloomberga osoby znające temat.

Publikacja: 06.03.2017 16:10

Panda wróci do Polski?

Foto: materiały prasowe

Firmy samochodowe, które teraz w Genewie będą walczyć o klientów zdają sobie sprawę, że 2017 może być dobrym rokiem, bo sprzedaż wzrośnie o 1 proc. do 15,3 mln pojazdów, a następnie będzie powoli maleć, z małymi szansami na powtórzenie szczytu z 2007 r. – ocenia firma badania rynku IHS Markit.

Perspektywa rosnących nakładów na pojazdy autonomiczne i malejący wzrost zmusza firmy europejskie do cięcia kosztów. Temu tez przyświeca kupno Opla/Vauxhalla przez grupę PSA, Ford rozmawia z brytyjskimi związkami o zwiększeniu wydajności pracy po Brexicie, Volkswagan zmniejszy zatrudnienie o 30 tys. ludzi w głównej marce.

Dla Fiata rozwiązaniem może być zaprzestanie produkcji popularnego autka w Pomigliano d’Arco pod Neapolem i stworzenie warunków dla produkcji aut marki Alfa Romeo, które można reklamować tym, że powstają we Włoszech – stwierdzili informatorzy zastrzegając anonimowość, bo rozmowy są poufne.

Nie ma jeszcze ostatecznej decyzji, a będzie zależeć od wielkości sprzedaży SUV Stelvio i limuzyny Giulia. Fiat odmówił komentarza w tej sprawie.

Niższe koszty

Panda reklamowana za zaledwie 6990 euro włącznie z odkupieniem starego samochodu, jest pojazdem powszechnego użytku w gronie wielu innych prostych kompaktów w rodzaju VW Up!, Peugeota 108 i Hyundaia i10. Niskie koszty pracy w Polsce stanowią dużą różnicę w batalii o klientów i zyski, zwłaszcza w warunkach rosnącej presji na ceny.
Zmiana produkcji Panda/Alfa byłaby zgodna z dwutorową strategią Sergio Marchionne w Europie: samochody wyższego segmentu i SUV produkowane we Włoszech, pojazdy mniej skomplikowane i tańsze w krajach o niższych kosztach pracowniczych. Takie podejście dotąd opłacało się: w ubiegłym roku Fiat wypadli lepiej od sobie podobnych zwiększając ponad dwukrotnie zysk do 540 mln euro.

Przeniesienie produkcji Pandy do Polski byłoby najnowszym posunięciem Fiata dotyczącym wyprowadzania z Europy Zachodniej produkcji pojazdów masowego rynku do tańszego miejsca. Obie wersje Tipo powstaja już w Turcji, Fiat 500 jest produkowany w Tychach, a większy wariant 500L w Serbii. To inne podejście od PSA, bo Francuzi dodają produkcję z Niemiec i W.Brytanii.

Więcej SUV

Fiat rozważa też rozszerzenie gamy Alfy Romeo o więcej wersji sportowo-użytkowych i krzyżówek, może wykorzystać do tego zakład w Pomigliano. Wyniki najbliższych miesięcy będą mieć kluczowe znaczenie dla decyzji firmy, bo Stelvio jest już w salonach, Giulia zaczęła pojawiać się w Stanach. Włosi sprzedali w lutym 412 tych aut po intensywnej kampanii reklamowej ze szczytem podczas Superbowl.

Sytuacja w Europie jest szczególne konkurencyjna. Poza złożonością działania firm na wielu małych rynkach krajowych klienci wolą na ogół małe auta o niskiej marży zysku. To oznacza, że rentowność w regionie jest cienka jak wafel. Nawet przy popycie osiągającym teraz punkt szczytowy, sprzedaż samochodów masowego rynku dała Fiatowi w Europie zysk operacyjny 2,5 proc. wielkości obrotów, a w Ameryce Płn. 7.4 proc.. Podobnie z Fordem, który miał w Europie 4,2 proc., a na własnym rynku 9,7 proc.

– Marchionne gra w inna grę od Carlosa Tavaresa z PSA: wykorzystuje Włochy jako główny ośrodek dla produktów wyższego segmentu. To mniej ryzykowna strategia, jeśli plan z Alfą uda się – stwierdził strateg rynku motoryzacyjnego w IG Markets w Mediolanie, Vincenzo Longo.

Firmy samochodowe, które teraz w Genewie będą walczyć o klientów zdają sobie sprawę, że 2017 może być dobrym rokiem, bo sprzedaż wzrośnie o 1 proc. do 15,3 mln pojazdów, a następnie będzie powoli maleć, z małymi szansami na powtórzenie szczytu z 2007 r. – ocenia firma badania rynku IHS Markit.

Perspektywa rosnących nakładów na pojazdy autonomiczne i malejący wzrost zmusza firmy europejskie do cięcia kosztów. Temu tez przyświeca kupno Opla/Vauxhalla przez grupę PSA, Ford rozmawia z brytyjskimi związkami o zwiększeniu wydajności pracy po Brexicie, Volkswagan zmniejszy zatrudnienie o 30 tys. ludzi w głównej marce.

Pozostało 81% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana