Auta w Chinach: dobry start

Sprzedaż nowych pojazdów w Chinach wzrosła w styczniu o 11,6 proc., najbardziej od 11 miesięcy, ale główna organizacja branżowa stwierdziła, że za wcześnie jeszcze na mówienie o końcu kłopotów

Publikacja: 11.02.2018 14:04

Showroom Tesli w Szanghaju

Showroom Tesli w Szanghaju

Foto: Bloomberg

Organizacja producentów CAAM podała, że sprzedano 2,81 mln pojazdów i utrzymała mało budującą prognozę wzrostu rynku w całym roku o 3 proc., podobnie jak w 2017 r, ale znacznie mniej od rekordowych 13,6 proc. w 2016 r. Dużego wzrostu w styczniu, po kilku miesiącach skromnej poprawy, nie należy traktować jako jedynego barometru dla całego roku — stwierdzili ludzie z CAAM.

Organizacja wskazała też, że porównanie sprzedaży w skali rok do roku zostało zniekształcone faktem, iż chiński nowy rok przypadał w ubiegłym roku w styczniu, a w tym w lutym, co oznacza, że wtedy w styczniu było znacznie mniej dni roboczych. — Nie możemy powiedzieć na podstawie tych danych, czy był to dobry start, musimy poczekać do końca I kwartału, aby ocenić sytuację — powiedział Chen Shihua z CAAM na briefingu w Pekinie.

W 2017 r. sprzedaż samochodów była mniejsza o 5 proc. od przewidywań tej organizacji, częściowo z powodu zniesienia ulg podatkowych na samochody o mniejszym litrażu, wprowadzonych na początku roku. Według CAAM sprzedaż samochodów na tzw. nową energię NEV (hybryd plug-in, elektrycznych) skoczyła w styczniu o 430,9 proc. do 38 470 po zachętach rządu dla producentów, by długofalowo odchodzili od tradycyjnego napędu spalinowego.

CAAM szacuje, że sprzedaż NEV zwiększy się w tym roku o 40 proc. do ponad miliona sztuk. Resort finansów ogłosił w grudniu, że przedłuża do końca 2020 r. ulgi podatkowe przy zakupie NEV, aby pobudzić firmy do zwiększenia ich produkcji.

Prezes Nissana, Hiroto Saikawa spodziewa się, że Chiny prześcigną do 2022 r. USA i staną się największym rynkiem samochodów japońskich. — Mocno nastawiamy się na zwiększenie w Chinach sprzedaży do miliona sztuk w 2022 r. Trudno byłoby sprzedać taką samą liczbę w Stanach — powiedział.

Wcześniej Nissan i jego partner w spółce j. v., Dongfeng Motor podali, że razem planują zwiększyć sprzedaż w Chinach z 1,5 mln sztuk w 2017 r. do 2,6 mln w 2022 r.

Organizacja producentów CAAM podała, że sprzedano 2,81 mln pojazdów i utrzymała mało budującą prognozę wzrostu rynku w całym roku o 3 proc., podobnie jak w 2017 r, ale znacznie mniej od rekordowych 13,6 proc. w 2016 r. Dużego wzrostu w styczniu, po kilku miesiącach skromnej poprawy, nie należy traktować jako jedynego barometru dla całego roku — stwierdzili ludzie z CAAM.

Organizacja wskazała też, że porównanie sprzedaży w skali rok do roku zostało zniekształcone faktem, iż chiński nowy rok przypadał w ubiegłym roku w styczniu, a w tym w lutym, co oznacza, że wtedy w styczniu było znacznie mniej dni roboczych. — Nie możemy powiedzieć na podstawie tych danych, czy był to dobry start, musimy poczekać do końca I kwartału, aby ocenić sytuację — powiedział Chen Shihua z CAAM na briefingu w Pekinie.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką