Czas na inwestycje

Produkcja części i akcesoriów samochodowych to w ostatnich latach najbardziej dynamicznie rosnący segment przemysłu motoryzacyjnego. W Polsce wytwarza się niemal wszystkie podstawowe części i komponenty do produkcji auta. Zdecydowana większość tej produkcji (75 proc.) była wysyłana na eksport, gdzie była montowana do modeli samochodów większości wiodących marek.

Publikacja: 06.02.2018 21:00

Czas na inwestycje

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Hawalej

Wartość produkcji sprzedanej tego sektora w 2016 r. wyniosła 77,2 mld zł, co oznaczało blisko dwuipółkrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2007. Tendencja wzrostowa utrzymała się również w pierwszym półroczu 2017 r., osiągając wartość 43,48 mld zł. Tym samym udział części i akcesoriów w wartości produkcji całego przemysłu motoryzacyjnego zwiększył się w latach 2007–2016 z niespełna 42 do 57 proc., przekraczając w 2011 r. wartość produkcji pojazdów samochodowych (wg raportu Ministerstwa Rozwoju, PKO BP i ARP z 2017 r.).

Obecnie sektor staje wobec wyzwań głównie w obszarze dostępności kwalifikowanej siły roboczej i związanej z tym presji płacowej, a także konieczności wdrożenia innowacyjnych technologii produkcji, regeneracji, odzysku i recyklingu. Odpowiedzią na te wyzwania muszą być inwestycje w zwiększanie zdolności produkcyjnych i automatyzację procesów produkcji, nakłady w obszarze B+R i produkcja innowacyjnych produktów.

Producenci części samochodowych są generalnie w dobrej i bardzo dobrej sytuacji ekonomicznej. Marża EBITDA w sektorze w 2016 r. wyniosła 10 proc., a wskaźnik ROE 18,1 proc. Trzeba jednak pamiętać, że jest to branża wysoce kapitałochłonna.

Firmy z branży oczekują wsparcia w finansowaniu majątku produkcyjnego, np. w postaci kredytów inwestycyjnych dopasowanych do potrzeb konkretnych przedsiębiorców. Chętnie też korzystają z takich programów jak kredyt na innowacje technologiczne, który pozwala na uzyskanie bezzwrotnej dotacji w wysokości do 70 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji, aż do 6 mln zł. Dla wielu firm preferowanym finansowaniem jest z kolei leasing, którym mogą sfinansować zarówno pojedyncze maszyny czy urządzenia, jak i całe linie technologiczne.

Z uwagi na bardzo wysoki udział wymiany zagranicznej w działalności tego sektora krytycznie ważna jest dla firm sprawność obsługi operacyjnej płatności zagranicznych. Nasi klienci wysoko cenią jedne z najkorzystniejszych na rynku graniczne czasy księgowania płatności przychodzących, jak i zagranicznych wychodzących. To pomaga im optymalnie zarządzać gotówką w firmie.

Zagraniczni kontrahenci stosują z reguły dłuższe niż powszechne na polskim rynku terminy płatności, dlatego firmy z branży zgłaszają potrzebę przyspieszenia spływu należności. Klienci sięgają w tej sytuacji po rozwiązania faktoringowe, które w znaczący sposób wpływają na płynność firmy, a w niektórych przypadkach, np. przy wykorzystaniu faktoringu pełnego, pomagają w poprawieniu jej bilansu. Dodatkowo, co jest szczególnie ważne w przypadku branży opartej na eksporcie, faktoring daje możliwość zabezpieczenia ryzyka niewypłacalności odbiorcy – umożliwia nie tylko weryfikację sytuacji finansowej zagranicznego partnera, ale też ubezpieczenie ryzyka braku zapłaty.

Wartość produkcji sprzedanej tego sektora w 2016 r. wyniosła 77,2 mld zł, co oznaczało blisko dwuipółkrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2007. Tendencja wzrostowa utrzymała się również w pierwszym półroczu 2017 r., osiągając wartość 43,48 mld zł. Tym samym udział części i akcesoriów w wartości produkcji całego przemysłu motoryzacyjnego zwiększył się w latach 2007–2016 z niespełna 42 do 57 proc., przekraczając w 2011 r. wartość produkcji pojazdów samochodowych (wg raportu Ministerstwa Rozwoju, PKO BP i ARP z 2017 r.).

Pozostało 81% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Archiwum
Toyota wstrzymuje testy po tragicznym wypadku Ubera