Czas na inwestycje

Produkcja części i akcesoriów samochodowych to w ostatnich latach najbardziej dynamicznie rosnący segment przemysłu motoryzacyjnego. W Polsce wytwarza się niemal wszystkie podstawowe części i komponenty do produkcji auta. Zdecydowana większość tej produkcji (75 proc.) była wysyłana na eksport, gdzie była montowana do modeli samochodów większości wiodących marek.

Publikacja: 06.02.2018 21:00

Czas na inwestycje

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Hawalej

Wartość produkcji sprzedanej tego sektora w 2016 r. wyniosła 77,2 mld zł, co oznaczało blisko dwuipółkrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2007. Tendencja wzrostowa utrzymała się również w pierwszym półroczu 2017 r., osiągając wartość 43,48 mld zł. Tym samym udział części i akcesoriów w wartości produkcji całego przemysłu motoryzacyjnego zwiększył się w latach 2007–2016 z niespełna 42 do 57 proc., przekraczając w 2011 r. wartość produkcji pojazdów samochodowych (wg raportu Ministerstwa Rozwoju, PKO BP i ARP z 2017 r.).

Obecnie sektor staje wobec wyzwań głównie w obszarze dostępności kwalifikowanej siły roboczej i związanej z tym presji płacowej, a także konieczności wdrożenia innowacyjnych technologii produkcji, regeneracji, odzysku i recyklingu. Odpowiedzią na te wyzwania muszą być inwestycje w zwiększanie zdolności produkcyjnych i automatyzację procesów produkcji, nakłady w obszarze B+R i produkcja innowacyjnych produktów.

Producenci części samochodowych są generalnie w dobrej i bardzo dobrej sytuacji ekonomicznej. Marża EBITDA w sektorze w 2016 r. wyniosła 10 proc., a wskaźnik ROE 18,1 proc. Trzeba jednak pamiętać, że jest to branża wysoce kapitałochłonna.

Firmy z branży oczekują wsparcia w finansowaniu majątku produkcyjnego, np. w postaci kredytów inwestycyjnych dopasowanych do potrzeb konkretnych przedsiębiorców. Chętnie też korzystają z takich programów jak kredyt na innowacje technologiczne, który pozwala na uzyskanie bezzwrotnej dotacji w wysokości do 70 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji, aż do 6 mln zł. Dla wielu firm preferowanym finansowaniem jest z kolei leasing, którym mogą sfinansować zarówno pojedyncze maszyny czy urządzenia, jak i całe linie technologiczne.

Z uwagi na bardzo wysoki udział wymiany zagranicznej w działalności tego sektora krytycznie ważna jest dla firm sprawność obsługi operacyjnej płatności zagranicznych. Nasi klienci wysoko cenią jedne z najkorzystniejszych na rynku graniczne czasy księgowania płatności przychodzących, jak i zagranicznych wychodzących. To pomaga im optymalnie zarządzać gotówką w firmie.

Zagraniczni kontrahenci stosują z reguły dłuższe niż powszechne na polskim rynku terminy płatności, dlatego firmy z branży zgłaszają potrzebę przyspieszenia spływu należności. Klienci sięgają w tej sytuacji po rozwiązania faktoringowe, które w znaczący sposób wpływają na płynność firmy, a w niektórych przypadkach, np. przy wykorzystaniu faktoringu pełnego, pomagają w poprawieniu jej bilansu. Dodatkowo, co jest szczególnie ważne w przypadku branży opartej na eksporcie, faktoring daje możliwość zabezpieczenia ryzyka niewypłacalności odbiorcy – umożliwia nie tylko weryfikację sytuacji finansowej zagranicznego partnera, ale też ubezpieczenie ryzyka braku zapłaty.

Wartość produkcji sprzedanej tego sektora w 2016 r. wyniosła 77,2 mld zł, co oznaczało blisko dwuipółkrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2007. Tendencja wzrostowa utrzymała się również w pierwszym półroczu 2017 r., osiągając wartość 43,48 mld zł. Tym samym udział części i akcesoriów w wartości produkcji całego przemysłu motoryzacyjnego zwiększył się w latach 2007–2016 z niespełna 42 do 57 proc., przekraczając w 2011 r. wartość produkcji pojazdów samochodowych (wg raportu Ministerstwa Rozwoju, PKO BP i ARP z 2017 r.).

Pozostało 81% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana