Przemysł samochodowy mocno się rozpędza

W I półroczu 2017 r. produkcja sprzedana branży motoryzacyjnej wzrosła do rekordowych 77,4 mld zł. Najwyższy w historii będzie również tegoroczny eksport, który przekroczy poziom 22 mld euro.

Publikacja: 25.09.2017 20:34

Przemysł samochodowy mocno się rozpędza

Foto: Bloomberg

Po raz kolejny dane potwierdzają, że przemysł motoryzacyjny stał się jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Jak podaje firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, produkcja sprzedana pojazdów samochodowych, przyczep i naczep (PKD 29) osiągnęła w pierwszym półroczu 2017 r. wartość 77,4 mld zł. To rekordowy poziom. W porównaniu z pierwszymi sześciu miesiącami roku ubiegłego wyższy o 7,5 proc.

W dodatku branża nieprzerwanie rośnie przez pięć ostatnich lat. W tym czasie wartość produkcji sprzedanej podskoczyła o ponad 40 proc. Jeszcze bardziej – o przeszło połowę – zwiększyła się w tym okresie sprzedaż firm produkujących części i akcesoria, dochodząc w miesiącach styczeń–czerwiec tego roku do 43,5 mld zł.

Rośnie zatrudnienie

Szybko rośnie także zatrudnienie. Po pierwszym półroczu liczba pracowników w zakładach sektora zatrudniających więcej niż dziewięć osób wyniosła 192,6 tys. W porównaniu z takim samym okresem ub.r. oznacza to 8-proc. wzrost (o 14,2 tys. osób). To zarazem kolejny rekord – najwyższy poziom przeciętnego zatrudnienia w historii polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Najbardziej przyczynili się do niego producenci części i akcesoriów: według danych GUS zatrudniają 145,3 tys. osób, o 9,6 proc. więcej niż rok temu. Jednak faktyczny poziom zatrudnienia w branży motoryzacyjnej ma być znacznie wyższy. – Szacujemy, że w firmach ujętych w innych grupach klasyfikacji działalności na rzecz przemysłu motoryzacyjnego pracuje kolejnych 85–95 tys. osób – mówi Małgorzata Zborowska-Stęplewska, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

Najlepsze w historii wyniki szykują się także w motoryzacyjnym eksporcie, odpowiadającym za ok. 13 proc. całkowitego eksportu Polski. W każdym z tegorocznych pierwszych sześciu miesięcy jego wartość przekraczała 2 mld euro. W rezultacie po pół roku eksport wyniósł 13,2 mld euro i w porównaniu z ub.r. zwiększył się o blisko jedną dziesiątą. Ta wysoka dynamika jest w dużej części zasługą importerów z Niemiec, najważniejszego rynku dla polskich producentów, na który trafia już ponad jedna trzecia całej zagranicznej sprzedaży branży. Automotive.Suppliers.pl prognozuje, że w całym 2017 r. wartość eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego wzrośnie w porównaniu z ub.r. o 3 mld euro i przekroczy 22 mld euro.

Więcej inwestycji

Równie obiecujące są perspektywy na kolejny rok. Do dalszego wzrostu produkcji i eksportu powinien się przyczyniać rosnący popyt na samochody na rynkach unijnych, dokąd eksportujemy zarówno zdecydowaną większość części, jak i gotowych aut. Jak podała organizacja europejskich producentów ACEA, dzięki dobrej koniunkturze w europejskiej gospodarce liczba rejestracji nowych aut w krajach UE wzrosła w sierpniu o 5,6 proc. w porównaniu z ub.r. Rejestracje nowych samochodów za osiem miesięcy wzrosły o 4,5 proc. i przekroczyły 10 mln.

Ta wzrostowa tendencja sprzyja nowym inwestycjom. Według danych opublikowanych w czerwcu przez Agencję Rozwoju Przemysłu zapowiedziane w sektorze motoryzacyjnym w 2016 r. przedsięwzięcia, których wartość szacuje się na ok. 3 mld zł, mogą spowodować wzrost produkcji sprzedanej branży o 1,5–2 proc. To z kolei przełoży się na wzrost produkcji przemysłowej ogółem o 0,1–0,2 proc. oraz do wzrostu zatrudnienia w samej branży o ok. 1,7 proc., a w całym przemyśle o 0,1 proc. Tylko w zakładach firm Borgers, Carcoustic, Hutchinson, Ideal, Ifa oraz Sekonix, które zostały uruchomione w pierwszym półroczu 2017 r., docelowo zostanie zatrudnionych co najmniej 2350 osób. Kolejnych kilka tysięcy trafi do zakładów, których budowa w tym roku dopiero się rozpoczęła: przykładowo powyżej tysiąca pracowników zatrudni fabryka norweskiej firmy Kongsberg w Brześciu Kujawskim, a pół tysiąca przyjmie budowana w Jaworze fabryka silników koncernu Daimler.

Idą za granicę

Wraz z rosnącą produkcją branży w Polsce zwiększa się ekspansja polskich firm na rynkach zagranicznych. Przykładem jest Boryszew, który w kwietniu tego roku uruchomił nowy zakład produkcji komponentów samochodowych w niemieckim Prenzlau, a także Wielton, który dzięki przejęciu firm we Francji i Włoszech stał się trzecim producentów przyczep i naczep w Europie, a teraz bierze na celownik Afrykę, szykując uruchomienie montowni w Abidżanie.

Za szybkim rozwojem przemysłu motoryzacyjnego nie nadąża jednak rynek pracy. Według AutomotiveSuppliers.pl jest to widoczne zwłaszcza w województwach śląskim i dolnośląskim. Z tego powodu część firm lokuje nowe zakłady na terenach, gdzie branża jest mniej widoczna, np. w województwach opolskim (Hengs, IAC) czy kujawsko-pomorskim (Kongsberg).

– Niedostateczna liczba kandydatów do pracy to już kłopot co trzeciego pracodawcy w branży – stwierdza Paweł Gos, prezes firmy Exact Systems zajmującej się kontrolą jakości produkowanych komponentów motoryzacyjnych. Ocenia się, że do poprawy sytuacji mogłoby się przyczynić zwiększenie efektywności szkolnictwa zawodowego.

Po raz kolejny dane potwierdzają, że przemysł motoryzacyjny stał się jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Jak podaje firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, produkcja sprzedana pojazdów samochodowych, przyczep i naczep (PKD 29) osiągnęła w pierwszym półroczu 2017 r. wartość 77,4 mld zł. To rekordowy poziom. W porównaniu z pierwszymi sześciu miesiącami roku ubiegłego wyższy o 7,5 proc.

W dodatku branża nieprzerwanie rośnie przez pięć ostatnich lat. W tym czasie wartość produkcji sprzedanej podskoczyła o ponad 40 proc. Jeszcze bardziej – o przeszło połowę – zwiększyła się w tym okresie sprzedaż firm produkujących części i akcesoria, dochodząc w miesiącach styczeń–czerwiec tego roku do 43,5 mld zł.

Pozostało 85% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana